Kupe eller soft-top

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
BilGleden
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 May 2011, 13:47
Status: Offline

Kupe eller soft-top

Post by BilGleden »

Hei jeg har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en ny MX5, men er usikker på om man bør velge

1. Kupe eller soft-top, er det mer plass under taket på soft-toppen, jeg er ganske høy og har litt lite plass til hode på kupen (med taket oppe :-), har ikke prøvt soft-top ennå. Hva med fordeler ulemper softop mot kupe ? Softoppen er vel raskere og ta opp og ned, og kanskje mindre utsatt for mekaniske problemer siden manuell?

2. Stiller meg også spørsmålet om jeg skal slå til nå, eller vente til 2012, for da kommer vel generasjon 4 MX5 med betydelige oppgraderinger. Men man kan jo ikke vente evig heller da får man jo aldri noe glede av bilen.

Inspill, erfaring er velkommen!
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by jallatralla »

Har jo kun prøvd den nye roadster coupeen, men har jo min NB å sammenligne med...kort sagt synes jeg ståltaket er fordømt praktiske greier.

Det blir jo bare en avveining da; vil du ha det mest mulig praktisk, komfortabelt og maksimere hvor mye du kan kjøre med taket nede så velger du ståltak (det siste poenget teller kun om du vil bruke hardtop på softtopen da, dette vil gjøre at enkelte ganger kan du ikke ta taket ned uten å legge igjen hardtopen på en upraktisk plass) eller vil du ha litt av den gammeldagse sjarm samt spare litt vekt/penger så velger du softtop.

Hva angår kvalitet/utgifter...Mazda bygger jo solide greier, så ståltaket er nok bra byggekvalitet. Ja, til slutt blir det slitt...men det er ikke gratis å ivareta/service en softtop heller...tror nok den lille forskjellen i utgifter i det lange løp blir fint lite sammenligna med totalkostnadene ved bilholdet.
2001 1.6 NBFL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by biXen »

Tviler på noe generasjon 4 er til salgs før 2013.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by henki »

Ang tid å ta ned softtopp så tar ståltaket ca 12 sekunder ifølge boka.Ikke lang tid det heller.Har selv hatt ståltak og var kjempefornøyd med det.Tror ikke du skal være redd for det.Og det gjør jo bilen mer bruksvennlig på vinteren om du vil bruke den da??Vet at flere bruker softtopp om vinteren,men ståltak tåler mer.Men smaken og lysten varierer jo.Det er jo bra begge deler.
20´th 1927/2000
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by 20´th 1927/2000 »

Har kjørt med softtop gjennom hele vinteren, min erfaring er at dette er helt OK hvis du disponerer garasje og slipper å parkere den under åpen himmel mer enn en arbeidsdag (problem er større snøfall). Ellers synes jeg softtop har stort fortrinn ved at den raskt kan legges ned, det er nok på en stopp på rødt lys!
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by Atenza »

Om du skal ha ny MX-5 vil en Special Edition som Mazda pusher for tida gi deg mer utstyr, inkl. stål-tak, for mindre penger enn en standard soft-top-versjon. Ble iallfall utslagsgivende for min del, siden jeg synes at stoff-cab-er fort blir både slamsete og triste å se på, enten det er en billig Mazda eller en dyr BMW. Kan ikke skjønne annet enn at det er best med stål-tak vinterstid ... Dessuten ville jeg ha skinnseter ;).

12 sek går superkjapt, dessuten er det litt morsomt at det summer og skjer ting nesten av seg selv ;).

Har sittet i soft-top NC, endte opp med stål-tak, innbiller meg at innvendig takhøyde er klin lik, jeg ...

Atenza.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: Kupe eller soft-top

Post by Ernst »

Har hatt Roadster Coupè.. Funket veldi bra, men har altid sakt at en ekte Roadset skal ha soft top :)
Og det finnes Hardtop til Soft top og s ;)
Har nå byttet til Soft top og ble veldig overasket over hvor mye mindre støy det er i den i forhold til Coupè.
Nå sier dem at det ble noe mindre støy etter Faceliften (men det tror jeg bare det er noe dem sier dem som har kjøpt ny i år hehe)

Jeg er ikke enig med Atenza at soft top er trist å se på, men det blir en smak sak.

Jeg angrer i allefall ikke på at jeg byttet til soft top...
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Post Reply