Mazda miata vs Mini cabrio

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

Hei som noen har fått med seg så har eg lenge planlagt å bytte bil, noe så ikke har vert lett da eg har trivdes veldig godt med miatan, god bilen som er lett å holde i orden, lett å kjøre og ikke minst artig å kjøre, så kravet mitt var at nye bilen skulle vera i denne gruppa..

Eg valgte å kjøpe meg en Mini cabrio, og etter 1 dag så sitter faktisk smilet godt der også..
Dem er ganske like i kjøreegenskaper, stiv og god, sitter som en klegg..
Og eg kunne som eg håpte ha ungene med, dem har storkost seg idag dem også..
Noe eg kommer til å savne er nok at miataen er bakhjulsdrevet og ikke minst all mods man får til dem,,
men man får jo mye til mini også, men skal jobbe hardt for å holde den originalt..
Miataen er faktisk sprekere da Minien er ganske mye tyngre, men lar seg vel rette med chips,,
Bagasjerommet er faktisk mye større på miataen også.. :D

Eg ble observang av andre mini eigere at på disse Mini sporet masse ved dårlig vei, pluss servoen virket dårlig, men må si at den sporer overraskende lite, litt ved dårlig vei ved pådrag i 1 gir, ellers så er det ingenting, servoen er meget bra, den er fartsjustert så den blir riktig så tung og sportslig på rattet ved litt høyere hastigheter..

Eg vil tørre å påstå at dem er like morro, men med andre måleparameter.. Men er nok desverre ikke like holdbar..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Jeg kan ikke si meg enig i beskrivelsen av understellet, men det får være så :P
Alle Cooperne jeg har kjørt er like crap, og One er vel hakket under i pris, så jeg skal være veldig overrasket om den ikke er like dårlig. Det kan dog hende de har stivet av ekstra for å kompensere for manglende tak, og at dette har slått ut godt på kjøreegenskapene.

Bra du er fornøyd, det er det som er det viktigste!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by jallatralla »

Har bare prøvd Cooper da...synes da ikke den var spesielt dårlig...var bedre enn de fleste småbiler jeg har prøvd, og var veldig fin og zippy i byen. Den understyrte en del, men det gjør nå nesten alt av småbiler nå om dagen. De setter dem vel opp biler slik for at det er mer safe for den jevne sjåfør som ikke gidder å planlegge neste sving.

Jeg har ikke levd med en dog.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

Om man sammenligner original miata og original mini så er understellet faktisk bedre på mini vil eg tro, den er stivere og tar humper meget bra og ser ikke minst lavere ut original, så senkesett er ikke ett must.. Eg vil tro du var uheldig med din mini eg loki, eller hadde ting i understellet så var slitt. bmw har det med å slite litt mye på foringer osv da, og da blir det sporing osv. min mini er bare gått noen og 60000km, Eneste forskjell på cooper og one er vel en nedtunet ecu, pluss one har lavere giring, noe så kommer oss til fordel ved å programere motoren tilbake til cooper..
Eg kommer nok uansett å ha miataen som favoritt, men tiden gjorde det nå at eg vil gjerne ha med familien på tur.. Eg synest det ble litt kjedelig å reise aleine.. :roll:
Kommer nok en nc på tunet mitt en dag.. Eg er faktisk blitt lei av å mekke, så eldre biler uteblir nok..
Til nå så har eg nå bare fått skambud på miataen uansett. så spørs om den ikke blir parkert i ett tørt lokale en eller annen plass..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Det skal sies, jeg har aldri kjørt original MX :P
Men det var ikke bare min, og min var gått 70k når jeg kjøpte den, så det er vanskelig å skylde på slitasje.

VAG har det også med å lage dårlig holdbarhet på understellet, og Audien min som har gått 100k mer er fortsatt bedre rustet mot sporete vei og humper. Og den sporer ikke med 225-dekk ;)

Men som sagt, det viktige er at du er fornøyd, og slike ting blir fort subjektivt. Jeg bare merka hvor mye mer jeg likte livet når jeg satt i Rebecka..

Det som egentlig føles mest digg, er at jeg kan si at du kjører en frisørbil :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Det skal sies, jeg har aldri kjørt original MX :P
Men det var ikke bare min, og min var gått 70k når jeg kjøpte den, så det er vanskelig å skylde på slitasje.

VAG har det også med å lage dårlig holdbarhet på understellet, og Audien min som har gått 100k mer er fortsatt bedre rustet mot sporete vei og humper. Og den sporer ikke med 225-dekk ;)

Men som sagt, det viktige er at du er fornøyd, og slike ting blir fort subjektivt. Jeg bare merka hvor mye mer jeg likte livet når jeg satt i Rebecka..

Det som egentlig føles mest digg, er at jeg kan si at du kjører en frisørbil :mrgreen:
Eg kjører frisørbil ja.. :D men er da egentlig frisørbil miataen også da.. :D Stolt av å kunne gjøre som eg vil uten å vera flau eg..
For meg så var det nok mest at eg var lei mazda for øyeblikket da, har tross alt hatt dem alt for lenge, første gang i mitt liv at eg har hatt samme type bil over 2 år.. Så innen 2 år så er eg nok lei hele minien også, mulig lenge før det også, men kan trøste meg med at svigermor digget minien såpass at ho ikke hadde ord.. :D Og ho trenger ny bil.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Haha, salgs-aksjene er lagt allerede ja.
Det kjipe for deg, er jo at du har kjerring, og du har de to største bertemagnetene som er laga.

(Bortsett fra ville italienere, men de er såpass sjelden at du ikke trenger å se på dem som konkurrenter)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Haha, salgs-aksjene er lagt allerede ja.
Det kjipe for deg, er jo at du har kjerring, og du har de to største bertemagnetene som er laga.

(Bortsett fra ville italienere, men de er såpass sjelden at du ikke trenger å se på dem som konkurrenter)
Ja er berte magneter disse 2. merker at mitt kobber orange fargevalg på mini er tiltrekkende, folk snur seg og peker, håper det ikke vedvarer så lenge, føler faktisk litt ubehag.. :D Med miataen så var det ungene i barnehage og barneskole så pekte og ville eg skulle tute. men nå er det voksne og eldre.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by jallatralla »

Bertemagnet...?

Skjønner at jeg aldri skulle kjøpt NB... :(
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Hehe, da bør du ikke låne min, Stian. Alle aldersgrupper og kjønn snur seg etter Rebecka, men gamlingene gjør det stort sett med surtrut fordi hun bråker :P

Og nei, du skulle ikke kjøpt NB, jallatralla :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

Na vekker mye oppmerksomhet ja, nb ikke fullt så mye, den ble litt for kjedelig med sitt hyundai lyktesett.. men vekker litt da.. :D
Men na er jo allerede blitt en klassiker da, så da sier det seg selv at den vekker mer enn en moderne bil,, nb vekker vel mer oppmerksomheter om 10 år.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

Rart med det, nå er det gått ett par uker siden sist eg var innom her,, minien har fått seg en superchips bluefin diagnose chips, og effekten er blitt cooper, og mulig noen få hk på toppen av det, dette funket faktisk meget bra.. Ungene digger bilen, og vil gjerne bli hentet i barnehagen av denne bilen, og min erfaring er at det finnes ikke noe problem med liten bil som bruksbil, (men har da touran til lengre turer)
Så i teorien så finnes det ikke noe problem å velge en annerledes bil som familiebil, Husker tidligere tråd hvor eg spurte om mini clubman kunne funket, noe eg tror eg skulle faktisk fint klart nå, bare å velge en mindre trille å ta med,, For oss så går lite turer osv, så trenger man faktisk lite vogn, handlesenter har handlevogn vi kan sette ungene nedi ved handling osv..

Men eg titter hardt på miata når eg møter dem på veien,, og var kjipt når miataen forsvant ifra hagen, så det blir en ny slik en dag ved en senere anledning,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Hauk »

Miatapowers wrote:Så i teorien så finnes det ikke noe problem å velge en annerledes bil som familiebil,
Det er i hvert fall det 64% av norske foreldre tror...

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10087200
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Jeg er veldig veldig glad jeg har en A6 som familiebil..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Jeg er veldig veldig glad jeg har en A6 som familiebil..
Ja er ikke dum dem heller nei.. eg hadde jo passat så er samme bil med forskjellig innpakning,, god bil så gikk bra og god plass.. nå har eg jo touran som eg er enda mer fornøyd med, enda den ikke har 4x4 drift som passaten.. men vi kunne i teorien også klart oss med kun en liten mini,, men måtte ofre seg litt, så eg sier det kunne gått.. :D men ville ikke vert bare bare.. Eg trodde faktisk det ville vera trangere, ungene har faktisk god plass, og vi sitter godt fremme også,, eg var litt skeptisk til ryggen skulle få problemer ved å sette ungene baki, men går lett så fy det også.. var litt kav å feste setene, men var bare å ta taket bak, så var det lett også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply