Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by siemens »

Pelle wrote:Et viktig spørsmål her er hvilken grunn sjefen din har for å ønske deg på jobb.
Blir du spurt pent om du kunne tenke deg, eller blir du beordret?
Dersom du blir beordret skal det være særs gode grunner. Holder ikke at de andre ikke har lyst til å jobbe.

Hvis du blir spurt, og sier ja for å være snill, har du vel strengt tatt ikke krav på annet enn ny feriedag.

Så kan man jo også legge til at hovedgrunnen til at vi har et så godt organisert, og ikke minst betalt, arbeidsliv her i landet er
i størst grad takket årelang kamp fra organisasjonene.
Han spurte ikke direkte, men inndirekte. Jeg har jobbet såpass mye siste ukene at jeg ligger nok på maks timer.
Er veldig enig med deg ang organisasjonens kamp, men det blir også lokale kamper på hver arb plass, og der fungerer det ikke hos oss. Så lenge det er slik, blir folk usikker, å de tyr til verneombudet / sjefer og/eller andre organisasjoner. I dag er 4 av 7 organisert på min avd.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by twilighter »

Enkleste er nok og snakke med sjefen ja

I forhold til organisering så er det foreldrene våres organisering som har skapt norges gode arbeidsvilkår og lønninger.

Vi er heldige og trenger bare vere organisert for og beholde rettigheter og lønn, viss ingen var organisert hadde ting endret seg veldig fort
"Samhold og solidaritet" eller.no i den duren
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by LoKi »

Snakk med sjefen din, og husk disse ordene - sitert fra Guy Ritchies film "Revolver": (En av de beste filmene gjennom tidene..)

A wise man once told me... there's only one rule in this world, a small question that drives all success. The more a man invests in that question, the more powerful that man will become.
Can you guess what that question is, [Mr. Green]?
Macha: What's in it for me?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by 2re »

LoKi wrote:Ser at jeg treffer mange med "ikke organiser deg"-kommentaren.

For meg er det et prinsipp, da jeg selv har opplevd å bli permittert på grunn av svada-streik, i tillegg til at jeg har mistet jobbmuligheter på grunn av mine foreldres årelange involvering i den aktuelle organisasjonen.
Jeg fikk ikke engang intervju da de hørte at min far var i fylkesstyret.

Det trenger heller ikke å se bra ut på CV'en om du søker deg til en leder/mellomlederstilling..

Edit: Jeg sier ikke at dette er fasiten, og organisasjonene har gjort mye stort for arbeidslivet slik det er i dag. Men min erfaring siden arbeidslivet mitt startet i 1998, har vært utelukkende negativt rundt temaet.
Det sier jo kanskje mest om arbeidsgiveren, at han er så livredd for ansatte som vil ha ordnede lønns- og arbeidsforhold :roll: Da hadde mine alarmklokker begynt å ringe... Den amerikanske typen arbeidsgivere som det ofte kalles, som mer enn gjerne skulle fjernet både arbeidsmiljø- og ferielov slik at han kan gjøre akkurat det som passer ham. Du slipper å planlegge ferien eller satse på å få ferie sammen med noen, han kan pålegge deg hva som helst, når som helst. Kan gi deg høyere lønn eller si deg opp på dagen, alt etter humøret. Det blir vanskelig å planlegge livet sitt da...

Veldig mange av våre tidligere tillitsvalgte sitter idag som leder eller mellomleder enten her i konsernet eller andre steder. Det viser seg nemlig at de som tar tillitsverv som oftest er oppegående engasjerte folk som det er litt tak i. Og det blir lagt merke til. Å være tillitsvalgt betyr nemlig IKKE at jobben din er å være mest mulig tverr og bakstrebersk, med eneste mål å suge arbeidsgiveren tom for penger.

Streiker man er det fordi flertallet av dine kolleger mener det er noe som er verdt å kjempe for. De har også hus, unger og regningsbunker. Og mister du da jobben skylder man jo på streiken. Det er jo det enkleste. I virkeligheten er det to parter som ikke klarer å bli enige. Det kan like gjerne være at arbeidsgiver vil redusere lønn eller ferie av absurde årsaker, som at arbeidstakerne krever for mye.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by 2re »

LoKi wrote:Snakk med sjefen din, og husk disse ordene - sitert fra Guy Ritchies film "Revolver": (En av de beste filmene gjennom tidene..)

A wise man once told me... there's only one rule in this world, a small question that drives all success. The more a man invests in that question, the more powerful that man will become.
Can you guess what that question is, [Mr. Green]?
Macha: What's in it for me?
Og vips så har man etter mitt syn fortrengt det norske og sugd til seg en grådig ego-kultur. Hver mann får prøve å lure til seg mest mulig. Det har vi nå sett at i verste fall ender med world wide finans-kollaps... :roll:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by LoKi »

2re wrote:
LoKi wrote:Snakk med sjefen din, og husk disse ordene - sitert fra Guy Ritchies film "Revolver": (En av de beste filmene gjennom tidene..)

A wise man once told me... there's only one rule in this world, a small question that drives all success. The more a man invests in that question, the more powerful that man will become.
Can you guess what that question is, [Mr. Green]?
Macha: What's in it for me?
Og vips så har man etter mitt syn fortrengt det norske og sugd til seg en grådig ego-kultur. Hver mann får prøve å lure til seg mest mulig. Det har vi nå sett at i verste fall ender med world wide finans-kollaps... :roll:
Poenget er at sjefen ber deg komme tilbake fra ferie, og han lurer på hva han har krav på.
Jeg sier, spør sjefen hva du får for det. Hvis det er frivillig overtid, så er det opp til sjefen å friste deg med en gulrot.
Ikke gjør mer ut av dette enn det er :P

Når det gjelder arbeidsgiveren, så er de Norges største private foretak innenfor sitt felt, og dermed ville det vært storståhei om de tulla med slikt ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by 2re »

Sant!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by Vidar »

LoKi wrote:Nei, men avanserer du innenfor samme organisasjon, så vet ledergruppa at du er organisert.
er jo en sak for forbundet..

Men dette er nok forskjellig fra bedrift til bedrit.. Hos oss er forbundet med i uttakelsen av mellomledere..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by Miatapowers »

siemens wrote:Jeg jobber hver 3 helg, jeg har nå ferie mens jeg skulle jobbet helga. Her er sakens kjerne: de andre som jobber hos oss ønsker ikke å jobbe mere enn de helgene vi har fått utdelt, å sjefen min har begynnt å sikkle litt på meg (fysj av meg) ang denne helgens jobbing. Har jeg da krav på 100% overtid i helga ettersom jeg har ferie???
Har søkt rundt på nett, men finner ingenting om dette, bare at jeg hadde hatt krav på refundering av tur som var bestillt.

Så legg gjerne ut info om du vet noe om emne :)

hilsen Drammens overtids hai :D
Du har rett på nye feriedager, om din leder er snill og grei så kan du få en gulrot.. Men siden du har ferie så har du egentlig ikke lovt å bryte den for å gå på jobb. Eg har selv måttet bryte opp ferien i år, pga noen ble syke på en festival.. :roll: Fikk den goden at eg fikk nye feriedager.. Så av ny erfaring så slås telefonen av når eg har fri..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by Kjakan »

twilighter wrote: I forhold til organisering så er det foreldrene våres organisering som har skapt norges gode arbeidsvilkår og lønninger.
Men samtidig har dette bidratt til at nesten all industri er flyttet ut av landet, og at bygder står tomme. Norge produserer flere og flere papirflyttere og byråkrater, og færre og færre virkelige bidragsytere. Jeg skjønner godt at bedrifter flytter utenlands - folk er jo sykemeldte over en lav sko og har elendig arbeidsmoral (reel arbeidsledighet er tross alt 12%).
Ble spurt på siste jobbintervju om jeg var organisert faktisk.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Jobbe i ferien. Hvilke krav til lønn har man??

Post by Vidar »

Kjakan wrote:
twilighter wrote: I forhold til organisering så er det foreldrene våres organisering som har skapt norges gode arbeidsvilkår og lønninger.
Men samtidig har dette bidratt til at nesten all industri er flyttet ut av landet, og at bygder står tomme. Norge produserer flere og flere papirflyttere og byråkrater, og færre og færre virkelige bidragsytere. Jeg skjønner godt at bedrifter flytter utenlands - folk er jo sykemeldte over en lav sko og har elendig arbeidsmoral (reel arbeidsledighet er tross alt 12%).
Ble spurt på siste jobbintervju om jeg var organisert faktisk.
Høyt sykefravær er jo ett sykdomstegn på bedriften, ikke de ansatte.
Hos oss er sykefraværet 2-3% på litt over 300 ansatte. Og 100% av de er organiserte..

Konkulsjon :
Så organisering og ordnede arbeidsforhold får ned sykefraværet ;)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply