Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Stalfa »

Hei.

Jeg har vært registrert her i vel 5 år uten bil, så nå er det på tide å gjøre noe med det.

Etter mye vurderingen frem og tilbake så har jeg landet på at jeg vil ha en NA med 1.8 liters motoren.
Uten at dette skal bli en diskusjons-tråd så er hovedårsakene til at valgene:

=> NA: utseende, pris og kjøreegenskaper.
=> 1.8 : Vil ha den største motoren og at denne er 1.8. :)

Miata eller Mx-5? Ikke så nøye. Miata har litt knotete plass for skiltet bak, men dem har motorlampe iallefall i fra '94.

Virker som det kom noen oppdateringer på Mx-5 i '96
- + 2 hk
- litt fetere
- Torsen LSD
- Motorlampe?

Stemmer dette, eventuelt hva annet ble oppdatert?
Hvordan er det med oppdateringer på Miataen i dette tidsrommet?

Kjenner til at skifte av kanaler gjøres ofte og at prisen ligger på ca 10k NOK for å få det skikkelig gjort.
Ellers så er en godt vedlikeholdt motor noe man ønsker seg.

Det ser ut som jeg er nødt til Tyskland for å få meg en NA, da utvalget og prisene på Finn.no er dårlige.
Kjenner jeg er nervøs for å skal importere en 15-18 år gammel bil, men tenkte å prøve.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Legendary »

Godt valg!
Det kom vel også en ny ECU i '96, som blant annet visstnok skal være litt verre å tune enn den fra '94-'95. Les her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=183308
Miata/MX-5 fra '94-'97 er utom det du har nevnt, nesten tilsvarende like. MX-5 har dog seter med justerbare hodestøtter fra '95, mens Miata beholdt standardsetene fra '89, med unntak av M-edition utgavene.

Du får kjøpt reperasjonskanaler ganske rimelig (600-1000,- NOK) på eBay f.eks. Hvis du er litt fingernem, fikser du det kanskje selv? :-)

http://www.ebay.com/itm/Mazda-Miata-Roc ... b1&vxp=mtr
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Agility »

Motorlampa i Miata sitter i fra -89 modellene. Jeg har en -90 og en -93 og den er kjekk å ha... :wink:
Vær obs på at de senere modellene av NA, fra -95 og oppover har en "fake" oljetrykksmåler. Dvs. at den viser ikke trykket, er bare en bryter som får nåla til å flytte seg fra null til rett opp...
Se forøvrig her: http://www.miata.net/garage/opg.html
Det er forøvrig fullt mulig å bytte ut de greiene med original giver og instrument så du får oljetrykksmåler som virker

Jeg har forøvrig 2 stk NA 1,6 fordi at jeg ved to tilfeller har prøvd 1,8..... :roll:
Men det er nå ut ifra hva jeg liker med en livlig motor....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Sveini »

Agility wrote:Jeg har forøvrig 2 stk NA 1,6 fordi at jeg ved to tilfeller har prøvd 1,8..... :roll:
Men det er nå ut ifra hva jeg liker med en livlig motor....
Kan du utdype dette litt? :)
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Ove N »

Sveini wrote:
Agility wrote:Jeg har forøvrig 2 stk NA 1,6 fordi at jeg ved to tilfeller har prøvd 1,8..... :roll:
Men det er nå ut ifra hva jeg liker med en livlig motor....
Kan du utdype dette litt? :)
Feks :
Ove N wrote:
Har hatt en "langtur" til østlandet og alt gikk uten problemer, bare hjemturen ble med litt tett bil (taket på)

Forskjellen (som jeg merker) mellom 1.6 motor og 1.8 er at 1.8 er bedre til Crusing.. En "slipper" å være over de 5000 på motoren for
å ha nok krefter.. og kanskje litt mindre driftstoff forbruk av den grunn..
Jeg har fortsatt bilen med 1.6 som er endel stivere, livligere, da det er byttet foringer/fjærer/dempere osv på de, men mer turtallsvillig :wink:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Agility »

Sveini wrote:
Agility wrote:Jeg har forøvrig 2 stk NA 1,6 fordi at jeg ved to tilfeller har prøvd 1,8..... :roll:
Men det er nå ut ifra hva jeg liker med en livlig motor....
Kan du utdype dette litt? :)
1,6'ern er en livlig turtallsvillig motor, den føles mye kvikkere og er artig å ligge og kjøre på turtall og gir... :twisted:
1,8'ern derimot er en bil..... Seigere motor, du bare kjører og trenger omtrent ikke gire.... Mye lavere underholdningsverdi... :roll:

-Og igjen..., dette er min mening om den saken, og det finnes haugevis av de som vil motsi meg nå, men jeg vet hva jeg har prøvd og hva jeg liker og vil ha av kjøreegenskaper og respons i en bil...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Legendary »

Agility:
Regner med at du snakker om 1,6l med 116hk? Greit å få det avklart så folk ikke tror du snakker om '95-'97 1,6l med bare 90hk :-). Forskjellen mellom de to er vel oppimot 3 sekunder fra 0-100.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Agility »

Legendary wrote:Agility:
Regner med at du snakker om 1,6l med 116hk? Greit å få det avklart så folk ikke tror du snakker om '95-'97 1,6l med bare 90hk :-). Forskjellen mellom de to er vel oppimot 3 sekunder fra 0-100.
Selvfølgelig, har jo spesifisert at jeg forholder meg til 90 og 93 modeller... ;)
-93'n er helt original, mens -90'n har litt modifisert innpust og utpust... :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by uggla »

Virker som det kom noen oppdateringer på Mx-5 i '96
- + 2 hk
- litt fetere
- Torsen LSD
- Motorlampe?
1,8 Miata har 128/133 hk. (før/etter 95/96)
1,8 Mx-5 har 131 hk hele veien.
Mesteparten som står på engelskspråklig wikipedia gjelder Miata. Les heller her for info om euro-modeller:
http://de.wikipedia.org/wiki/MX-5

Andre fordeler med 1,8 som ikke blir nevnt er jo større bremser, bedre diff og litt flere stag som standard.
Men 1,8 motoren har en litt annen karakter, men alt kan vel "moddes". (innsug, eksos, fortenning, ECU etc...).

Forøvrig er det kjempebra om du tar inn en fra Tyskland. Vi trenger flere fine NA'er her på berget.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Stalfa »

Legendary wrote: Det kom vel også en ny ECU i '96, som blant annet visstnok skal være litt verre å tune enn den fra '94-'95. Les her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=183308
Sikkert overkommelig å tune begge to. Også er jo muligheten uendelig med ODB-II grensesnitte for f.eks. å lese ut data i fra motor.

uggla wrote: Andre fordeler med 1,8 som ikke blir nevnt er jo større bremser, bedre diff og litt flere stag som standard.
Men 1,8 motoren har en litt annen karakter, men alt kan vel "moddes". (innsug, eksos, fortenning, ECU etc...).
De fordelene skal man heller ikke overse, det er kjekt det. 1.8'en er jo uansett kvikk symaskin i forhold til det man er vant med. Og mods får man jo i bøtter og spann. :)
uggla wrote: Forøvrig er det kjempebra om du tar inn en fra Tyskland. Vi trenger flere fine NA'er her på berget.
Kan du si, men er jo i all hovedsak fordi utvalget på Finn.no suger. Den totale massen NA'er bekymrer meg ikke, jeg trenger bare en. Gjerne godt vedlikeholdt. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Stalfa »

Jeg fikk et kjøpsråd som jeg virkelig satte pris på i helga, selv om jeg ikke nødvendigvis blir å følge det.

Det foreløp slik:

Sønn 4.5 år (aka H): "Pappa!, du MÅ kjøpe grønn ræserbil."
Meg: "Hvorfor det, gutten min?"
H: "De kommer først, alltid."
Meg:"Gjør det de?"
H: "Jaaa."
Meg:"Hva med blå slik som Jon har?"
H:"De kommer på fjerde."
Meg: "På fjerde? Hva kommer som nummer to?"
H:"Hvit."
Meg:"Hva kommer på tredje da?`"
H:"Rosa."

Så nå vet dere det, dersom dere skal lakkere om eller kjøpe ny bil.
For de av dere som vil ha rosa bil så kommer den faktisk på 3. plass. Kun slått av grønn og hvit.
Men svart som er mitt andre fargealternativ enn grønn kommer vist først på femte plass i følge den lokale eksperten.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by 2re »

Grønn ruler! :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Hauk »

Stalfa wrote:Meg:"Hva med blå slik som Jon har?"
H:"De kommer på fjerde."
Hrmph...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Ichjazz
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 25 Apr 2011, 18:21
Medlemsnummer: 989
Location: Ørsta
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Ichjazz »

Enig med 2re og småen. He, he. BRG grønn "ræserbil" er toppen....
Tuulliki MX5 1997 B.R.G. 1,6 Sort interiør
Mazda 626 GLX 1997
Honda Shadow 600 1986
Toyota Auris 2010
Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr det.
I love good food, good wine and a bad girl
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøpsråd for 1.8 NA ønskes

Post by Stalfa »

Det er vår da er det mye som kommer til liv, blant annet Finn.no. :)

Er dette http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34108091 en orginal-farge?

Bilen er nok uansett for dyr for min smak. Kjenner isen i magen smelter. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply