Skifte av glidelås i softtop-kalesje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
wcz
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jun 2009, 22:18
Medlemsnummer: 724
Location: Årdalstangen
Status: Offline

Skifte av glidelås i softtop-kalesje

Post by wcz »

Jeg må få skiftet glidelås i kalesjen før sesongen starter og trenger tips om hvor jeg skal få gjort det. Bor (nesten) midt mellom Oslo og Bergen langs E16, så begge byer og steder på veien er aktuelle. Takker for tips!
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Skifte av glidelås i softtop-kalesje

Post by Pelle »

Å skifte hele glidelåsen er jo relativt krevende da du må ha av hele kalesjen.
Dersom det er selve "låseoperasjonen" som er problemet, kan det hende det holder å bytte bare glideren. Det er et kjent problem at den blir slitt med det resultat at glidelåsen åpner seg igjen.
Gjorde det på min, byttet glider til ca 70 kr hos Mazda.
Problem solved :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
wcz
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jun 2009, 22:18
Medlemsnummer: 724
Location: Årdalstangen
Status: Offline

Re: Skifte av glidelås i softtop-kalesje

Post by wcz »

Gid det var så enkelt... Softtop-leverandøren (Cabrioworld) kan ikke levere ny glider. De har skiftet glidelåstype og min top er så gammel at de ikke har glidere på lager. Har sjekket med ett firma som kan skifte glidelås (driver med bil-/båtinteriør) - traff til alt overmål en tidl. MX-5-eier som hadde hatt samme problemet. Han sa at kostnaden med å skifte glidelås fort vil overstige det en ny top vil koste. Da refererte han til den top'en han hadde kjøpt fra MX-5-parts (ca. kr. 5000 for noen år siden).

Hvis noen har tips til hvor jeg kan få skiftet glidelås på en kvalitetsmessig god måte, tar jeg mot tips. Bør helst ligge i aksen Bergen-Oslo.
Alternativt må jeg skifte top og da trenger gode råd i valg av leverandør/type.
Anyone? Sesongen står for døren og gaffatape er praktisk, men ikke videre stilig...
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Skifte av glidelås i softtop-kalesje

Post by Pelle »

Dersom du har tenkt å sette bort hele jobben blir det fort dyrt ja.
Norsk arbeidskraft er dyr.
Dersom du velger å investere i ny kalesje og sette bort jobben, blir det også dyrt.
Er ikke kalesja di i rimelig bra stand, er det ikke mye å knote med. Kjøp ny.
Personlig ville jeg valgt stayfast med glassrute, varmetråder og uten glidlås fra Cabrioworld.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply