Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Sveini »

Heisann,

Jeg skiftet olje på bilen (NB 1,6L '98) sist uke. I min viten der og da mente jeg å huske at det ble nevnt i en tråd her at det gikk totalt 3,8 liter olje på, så det var sånn ca. det som ble fyllt. Men når jeg prøver å finne igjen til samme tråden finner jeg den ikke.

Det nærmeste jeg kommer er en tråd på det britiske forumet ( http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/1255.aspx ). Her står det nevnt følgende:
Oil & Filter - 3,4 liter
Total (dry engine) - 3,6 liter

Først og fremst, hvilke av disse to er relevante for min del? Jeg har jo uansett fyllt på for mye olje, men er det 0,2 liter eller 0,4 liter for mye?
Bør jeg ta ett nytt oljeskift og fylle på korrekt mengde, eller har Mazda tatt høyde for denne type idiotfeil?
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by MxMats »

Hva sier peilepinnen din da?
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Sveini »

MxMats wrote:Hva sier peilepinnen din da?
Peilet i går, den så ut til å ligge godt over F, skal kikke igjen i kveld.
Så også ut til å være en del olje ved tennhettene/toppdekselet.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Steinar »

Denne tråden?

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 61#p159761

Og der står det:
NA 1.6 115 hk: 3.2 l olje inkl. filter.
NA 1.6 90 hk og 1.8: 3.6 l olje inkl filter.
NB 1.6: 3.6 l olje inkl. filter.
NB 1.8 5 trinn : 3.8 l olje inkl filter.
NB 1.8 6 trinn og NB/Fl 1.8: 4.0 l olje inkl filter.
Her gjelder det å ha tunga rett i munnen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Fatboy »

Noen millimeter over F-merket ville jeg ha vært avslappet til. Snakker vi mer enn det så ville jeg ha tappet av litt. Jeg tror jeg ville ha løsnet på oljefilteret om jeg skulle ha av såpass lite, siden tappeskruen under gjerne gir all or nothing...

Det er en fast regel å alltid peile når du begynner å nærme deg den mengde olje som motoren skal ha. Videre skal du alltid peile etter at du har startet den, siden motoren da også bruker litt olje på å fylle opp oljefilteret (som du også gjerne skifter samtidig).

Det er ikke nødvendig å bytte olje selv om du har fyllt på for mye. Du trenger bare å bli kvitt litt av det overskytende.

Oljen ved tennhettene... Er det sånn å forstå at det er olje nedi plugghullene??? Altså der tennpluggen står? Eller er det "oppå" motoren? Du har vel husket på å skru på oljepåfyllingslokket igjen?
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Agility »

Litt over maks merket gjør ingenting, har gjort det mange ganger uten noe problemer.
1,6 tar 3,6L med filter.
Kjør motoren til normal temperatur, og peil oljen noen minutter etter at du har stoppet motoren, da får du rett indinkasjon.
Sørg også for at bilen står helt flatt for å få det riktig, jeg har et sted i garasjen jeg peiler for å få det likt hver gang, det skal nemlig ikke store hellingen til før det gjør store utslag på peilepinnen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Sveini »

Steinar wrote:NB 1.6: 3.6 l olje inkl. filter.
NB 1.8 5 trinn : 3.8 l olje inkl filter.
Det stemmer. Må ha vært NB 1.8 jeg husket på ser det ut som.
Fatboy wrote:Noen millimeter over F-merket ville jeg ha vært avslappet til. Snakker vi mer enn det så ville jeg ha tappet av litt. Jeg tror jeg ville ha løsnet på oljefilteret om jeg skulle ha av såpass lite, siden tappeskruen under gjerne gir all or nothing...

Det er en fast regel å alltid peile når du begynner å nærme deg den mengde olje som motoren skal ha. Videre skal du alltid peile etter at du har startet den, siden motoren da også bruker litt olje på å fylle opp oljefilteret (som du også gjerne skifter samtidig).4

Det er ikke nødvendig å bytte olje selv om du har fyllt på for mye. Du trenger bare å bli kvitt litt av det overskytende.

Oljen ved tennhettene... Er det sånn å forstå at det er olje nedi plugghullene??? Altså der tennpluggen står? Eller er det "oppå" motoren? Du har vel husket på å skru på oljepåfyllingslokket igjen?
Takker for tipsene. Har lært en lekse nå! :)
Når det gjelder F-merket, så mente jeg ikke at det var rett over F-merket, men helt på "toppen" av målefeltet på pinnen. Da altså noen millimeter over F'en som igjen er over maks-streken.

Når det gjelder oljen jeg fant tror jeg at jeg vet hvor den stammer fra. Etter at jeg hadde skiftet, så skrudde jeg på motor for å se om oljelampen skrek eller ei - da hadde jeg jo så klart glemt å ta på lokket :oops: Tørket opp, men regner med at det er rester fra den episoden jeg fant i forgårs, da jeg ikke kunne se noe i går kveld. Atter en lekse lært! :)

Men nå har jeg en ny lekse å lære: jeg ble ikke særlig klok av peilingen i går. Peilet tre ganger, den første gangen viste det helt fullt (altså hele "målefeltet") som det var. Den andre gangen var det fullt på ene siden, og på F-streken på andre sidne. Den tredje gangen var det fullt på ene siden, og ved F-symbolet (altså ikke streken) på andre siden. Motor hadde vært avslått ca 10-15 minutter ved peiling. Skal sjekke igjen i kveld også.
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Sveini »

Da kan det være på tide med en oppdatering angående oljen. Nå er ikke kapasitet ett problem lenger, så jeg håper tråden dreier seg over på diagnose og løsning av forbruket mitt :)

Det viste seg at jeg hadde fullt opp for mye ved skiftet. Til info var denne ( http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/1255.aspx ) siden grei for væskekapasiteter når det gjelder MX-5. Peileområdet på pinnen viste helt fullt (altså langt over F-bokstaven) i noen dager. Jeg vurderte måter å tappe av oljen på, men da motoren bruker olje tenkte jeg at det ville normalisere seg.

For andre som fyller på for mye:
Etter å ha lest meg litt opp, samt samlet tips fra forumet virker det som om å tappe via oljefilteret er den beste løsningen. Selv kjøpte jeg faktisk en billig oljepumpe/suger-sak på Biltema til 89,- Dette var bortkastet da slangen faktisk ikke fikk plass nedi kanalene i motoren - så ikke prøv denne løsningen :)

I forgårs da jeg peilet var det sannelig ca bare en millimeter over L-streken.
I dag tidlig var det akkuratt på selve L-streken.

Altså, ved peiling på morgen (kald motor) og samme sted/posisjon:
18/04 - 144510 km - _helt_ fullt.
04/05 - 145604 km - på L-streken.

Dvs at på 109,4 mil har bilen slukt rundt 1 liter olje, og jeg har ingen aning hvor den tar veien.

Jeg kan se på garasjegulvet at det ikke er noen lekkasjer, men en god del olje spyttes ut gjennom eksosen ved oppstart. Kjørte nedover bakke og bremset på gir, for så å gi gass - det resulterte i en god del hvit og litt blålig røyk, men ville ikke sagt det var svart røyk. Skal teste dette igjen i en lengre bakke for å være helt sikker.

Jeg har fått råd om å prøve enda tykkere mineralolje, men gnien som jeg er så ønsker jeg å bruke opp 10w40-oljen jeg har stående før jeg skifter igjen. Derfor ønsker jeg samtidig å høste inn litt flere råd/erfaringer/symptomer/løsninger på hva som kan være problemet.

Alt tas imot med stor takk!
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Ove N »

Sveini wrote: Dvs at på 109,4 mil har bilen slukt rundt 1 liter olje,..
Jeg antar at motoren har slukt ca 83 liter bensin på samme tur :? dvs ca 1200kr, 1 liter olje koster betydelig mindre,
så kjør videre mener nå jeg :idea: :idea:

Motoren klarer det fint, bare husk å sjekke oljen litt oftere enn normalt, feks hver tank bensin så
kan du nok kjøre med slikt forbruk en stund uten skade, bruker den mere må du sjekke oftere..

Eller du kan få overhalt toppen og få skiftet ventiltettinger, det er nok folk her på forumet
som kan/har gjort slikt også..
Last edited by Ove N on 04 May 2012, 12:18, edited 2 times in total.
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by _mx5_Rune_ »

Vil nok også tippe på ventiltetningene. Om jeg hadde tatt bryet med å bytte ventiltettingene hadde jeg samtidig nappet ut stemplene og byttet stempelringer (og evt honet sylindrene om det var behov for dette) for å være helt sikker på at forbruket forsvant. (selv om det er skjeldent ganske med stor slitarsje på stempelringer på disse motorene.)

Motoren tar nok ikke skade av at den bruker mer olje enn normalt, men katalysatoren kan ta skade/gå tett av høyt oljeforbruk. Lambdasonder er heller ikke veldig glad i store oljeforbruk, men som oftest går det bra.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by obi-one »

Biltema har en egen motorolje for biler som har gått langt/bruker en del olje. Koster ikke så mye, kanskje noe å vurdere neste gang, mulig du da skal vente helt til motoren er helt varm før di bruker turtsllsregisteret, noe som uansett er en måte å få god motorlevetid.
Elektrisk oljrsuger skal puttes ned i hullet der peilepinnen står.... :)
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Oljekapasitet på NB 1,6 - bør jeg skifte?

Post by Sveini »

Tenker ikke så mye på kostnaden av selve oljen, men mer at det er noe galt, og det bekymrer meg jo :)
Men det virker til at den generelle oppfatningen er ventiltetninger da. Så det får være ett prosjekt for fremtiden, evnt når det er på tide med ny motor :)
obi-one wrote:mulig du da skal vente helt til motoren er helt varm før di bruker turtsllsregisteret, noe som uansett er en måte å få god motorlevetid.
Den forsto jeg ikke helt?
Og den var ikke elektronisk, men håndpumpe :)


Takker uansett for alle svar og all hjelp! :)
Bilen går som en klokke ellers, og jeg har hatt brede glis den siste uka da det har vært mye bra vær :)
Post Reply