Page 1 of 2

Pierre

Posted: 08 Jul 2012, 01:02
by Rudolf
Pierre kjøpte jeg den 3.juli i Seljord, Telemark.
Slik så bilen ut fotografert ved Heddal Stavkirke på veien hjem til Oslo:

Image

Bilen hadde vært til salgs i flere måneder på Finn.no og var oppgitt med feil data både i annonsen og i vognkortet.
Der sto det at bilen var en 1.6l 95 modell Miata.
En slik bil har som kjent aldri blitt levert av Mazda.

Her er "vaskelappene" i dørstolpene:

Image

Image

Vaskelappen og det røde Miata merket bak på bilen sier at dette er en 1.8l, men motoren kan jo ha vært byttet til en 1.6l.
Men en titt i motorrommet viser med all tydelighet at dette er en 1.8l.

Image

Så her sto jeg altså med en bil som utvilsomt var en grei og ubesudlet 1.8l Miata, men der vognkort og Autosys viste noe helt annet.
Bilen må med andre ord omregistreres.

Man kan jo ikke kjører rundt i en feilregistrert bil, kan man vel ...... ?
Lenge siden jeg har diskutert med Biltilsynet nå, så nå er det jammen på tide med litt skikkelig byråkrati.
Tollvesenet vil også ha et ord med i laget.
Jeg gleder meg ..... :wink:

Litt flere undersøkelser avdekket dette:

Image

Pierre er levert fra Mazda Hiroshima med følgende utstyr:
- El.speil
- El.vinduer
- Cruise control
- Air condition
- Torsen LSD type 1

Bilen er en Popular Equipment Package og er produsert 2 desember 1994.
Den ble shippet til forhandler i USA den 24 januar 1995 og første eier i USA overtok bilen den 18.Mai 95 i Massachusetts.

Pierre havnet i New Hampshire der den ble annonsert til salgs den 28.Juli 98.
17. Januar 99 ble bilen eksportert til Frankrike.

Her er Carfax som viser historien:

Image

Image

Jeg har startet en grundig gjennomgang av bilen og mere info kommer om litt.

Erik

Re: Pierre

Posted: 08 Jul 2012, 06:43
by MxMats
Gratulerer med et nytt tilskudd i samlingen! :)

Re: Pierre

Posted: 08 Jul 2012, 12:08
by midget77
Gratulerer med familieforøkelsen.

Pierre kler navnet sitt. Så fin farge da :D

Posted: 09 Jul 2012, 00:19
by Rudolf
Eksteriør, interiør og understell

De siste dagene har det gått med noen timer til en grundig gjennomgang av bilen.
Bilen har alle original karosseri-paneler og har aldri hatt større kollisjonsskader.
Lakken er grei, men bilen har sår, mye steinsprut og små bulker.

Kalesjen er original og hel med unntak av små rifter langs kantene.
Plastvinduet er i god stand og er sannsynlighvis skiftet.

Image

Image

På baklokket er restene av firmamerket til Mazdaforhandleren som eksporterte bilen til Frankrike:
Grappone Mazda, Concord New Hampshire

Image

Det er ikke satt inn "europeiske blinklys" i skjermene.

Image

I mangel av bukk, har jeg bare fått sjekket bremser og deler av hjuloppheng og akslinger.
Det ser svært så bra ut, alle "1.8l stag" er på plass.

Bilen er understellsbehandlet og det er borret hull for innsprøyting av rustbeskyttelse flere steder.
Hullene er plugget med gummiknotter.

I bakre hjulbuer er det montert fettlist langs skjermbuen.

Image

Bremsene er relativt nyoverhalte med bl.a. ny calipper foran.
Støtdempere er nylig skiftet og de nye ser ut til å være originale.

Image

Image

Alle innvendige karosseriplater ser rustfrie ut.

Image

Image

Image

Image

Interiøret er i god stand og den eneste tydlige slitasjen er på venstre side av førerstolen.

Image

Image

Image

Image

Vanskelig å se at denne bilen har klokket 148.000 miles :wink:

Erik

Re: Pierre

Posted: 09 Jul 2012, 01:03
by mussa
Ser veldig bra ut, hva er planene for denne bilen da? :) Lukter litt 1.8 ræserbil? Hehe.. Er det 16" sommergummi?

Posted: 10 Jul 2012, 17:05
by Rudolf
mussa wrote:Ser veldig bra ut, hva er planene for denne bilen da? :) Lukter litt 1.8 ræserbil? Hehe.. Er det 16" sommergummi?
De foreløpige planene er å få oversikt over bilens tilstand, og få papirene i orden.
Jeg er nå i kontakt med Statens Vegvesen og Tolldirektoratet.

Jeg har fått tildelt saksnummer hos begge etater og er behørlig registrert som en vanskelig fyr.
Etatene hadde sett frem til en fredelig sommer med kaballegging på PC og lange kaffepauser.
Men det kan de jo fortsette med uansett :roll:

Ja, det er 16" sommergummi (grusomme greier)

Erik
(offentlig etat-plager og pain in the ass)

Re: Pierre

Posted: 10 Jul 2012, 22:09
by midget77
Flotte seter med tanke på hvor langt bilen har gått.

Re: Pierre

Posted: 10 Jul 2012, 23:43
by Kolbotn
Gratulere med en ny en:) Jeg syntes navnet burde vært Franc da... Hehe

Posted: 11 Jul 2012, 01:12
by Rudolf
Motor

Motoren ser og høres bra ut.
Den går svært pent på tomgang og virker helt grei.
Den var litt daukjørt i starten, men kviknet betraktelig på veien fra Seljord.
Da jeg kjørte den i dag så gikk den i grunnen veldig bra :)

Oljen ser ny ut (og det kan den jo være også)
Ingen servicehefte, så det som er gjort med bilen, må jeg finne ut fra kvitteringer som fulgte med bilen.

Bunnplata er helt tørr og fin, så det er ingen oljelekkasjer fra fremre del av motor.
Plugghetter er tørre og det samme er topplokket, så toppdekslepakningen er tett.

Image

Plugger ser helt fine ut og er helt like:

Image

Kompresjonstest:

Image

Image

Image

Image

Mellom 12 og 13 pund på all fire.
Det var på kald og tørr motor.
Helt supert :)

Erik

Re: Pierre

Posted: 11 Jul 2012, 20:25
by knutjv
Gratulerer med nytt tilskudd! :)
Virker jo bra denne? :)
Knut

Re: Pierre

Posted: 11 Jul 2012, 21:08
by ///Moe
Tollerene konkluderer vel bare med at det er betalt for lite engangsavgift på bilen og ilegger deg avgift å betale for å få 1,8l i vognkort! :wink:
Med mindre bilen har vært i Norge i mer enn 10år, da slipper man å betale ekstra avgifter for å "trimme" bilen. :)

Posted: 11 Jul 2012, 23:17
by Rudolf
///Moe wrote:Tollerene konkluderer vel bare med at det er betalt for lite engangsavgift på bilen og ilegger deg avgift å betale for å få 1,8l i vognkort! :wink:
Med mindre bilen har vært i Norge i mer enn 10år, da slipper man å betale ekstra avgifter for å "trimme" bilen. :)
Jeg har i dag fått brev fra det Kongelige Norske Tolldirektorat.
Ingen avgift å betale :)

Bilen har forøvrig vært i Norge i 8 år.
Så sånn er den saken.

Erik

Re: Pierre

Posted: 11 Jul 2012, 23:35
by midget77
Image

Re: Pierre

Posted: 11 Jul 2012, 23:44
by ///Moe
Heldig da! :)

Posted: 11 Jul 2012, 23:46
by Rudolf
///Moe wrote:Heldig da! :)
Ja, det var jo greit :)

Erik