Skjev ramme i taket??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Skjev ramme i taket??

Post by Demandred »

Hjørnet av vinduet har etter hvert spist opp litt av kanten på taket på førerdøren. I den første tiden etter at jeg kjøpte bilen så hang kanten av vinduet seg fast i taket når jeg lukket døren slik at jeg måtte klemme igjen vinduet manuelt. Taket må også dras/klemmes ned på høyre side og festes der først for at jeg i det hele tatt skal klare å lukke igjen taket. Kan dette komme av at hele ramma til taket er skjevt, eller er det bare noe feil med montering av taket som har skylden?
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Skjev ramme i taket??

Post by KnutH »

Hvis det er som du sier at vinduet faktisk har spist opp kanten av taket (da mener du kalesjen?) er det noe som er helt på utur. Strammingen på kalesjelåsene dine kan være satt for stramt, og det høres iallefall ut som endestopperene på ruta di er satt for lavt slik at vinduet kommer for høyt når du lukker det.

Framkanten av vinduet skal gå så langt opp at det stopper i en liten lomme i lista som står i bakkant av trekantvinduet, ikke lenger. Som oftest er denne lomma borte fordi endestopperene har en tendens til å flytte seg noe, og dermed ryker den.

For å justere endestopperene på ruta må du av med dørtrekket, det er en enkel operasjon når du har tatt av det.

Det er ikke så uvanlig at du må trekke ned den ene siden av kalesjen og feste denne før du tar den andre siden, dette tyder bare på at kalesjen din er stram og fin, jeg tviler på at det er noe feil med ramma di så lenge kalesjen går greit opp og ned.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply