Megasquirt

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Megasquirt

Post by Trym N1290 »

Hei

Føler vi trenger en tråd angående Megasquirt på forumet.

Jeg sitter litt i beitet, jeg tror jeg skal være ferdig med den mekaniske delen av prosjekt m-45.
Jr m-45
Megasquirt med tunerstudio v2.0.6
LC1 innovate bredbånd

Når jeg starter bilen idag går den veldig ujevnt på tomgang. vandrer fra 800-850-900omd. A/F viser omkring 9-10 varierer og går røft.
Når bilen har blitt varm slutter den å holde seg selv på tomgang og jeg må selv holde den gående med litt pådrag. Noen som har noen tips til dette?
Jeg har sett litt på idle kontroll, prøvd velge algorithm : PWM Warmup. Men der får jeg ikke endre noen verdier?

Er det noen som har litt erfaring med Megasquirt og Tunerstudio som kan forklare litt hvordan jeg grovt skal bruke programmet?
Syntes det er generelt dårlig forklaringer ute når jeg googler osv, og meste er gamle versjoner av Tunerstudio?

Kansje noen har lyst til å dele noen mapp for sammenligning eller generelt erfaringer? :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Megasquirt

Post by Banzaibaggen »

Bare å ringe så ser vi hva vi får til :).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Megasquirt

Post by Trym N1290 »

Det gjør jeg gjerne :)

bare prøvde å finne ut litt uten å mase deg i hjel :wink:
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Megasquirt

Post by Dr_J »

Det stemmer at du ikke kan endre noen verdier i vinduet der du velger PWM Warmup som Idle Control. I PWM Idle Duty Cycle kan du derimot gjøre forandringer, her styrer du hvor mye luft som slipper inn i innsuget ved forskjellige temperaturer. Mer luft = høyere tomgang.

A/F verdier på 9-10 høres ut som litt for feit blanding. Sjekk først AFR table og sett verdier rundt 14.7 i tomgangsområdet. Så starter du bilen og bruker Auto Tune som ligger under VE Analyze Live. Når du har lagret den oppdaterte tabellen skulle du se bedre A/F verdier, og du må sikkert forandre PWM Idle Duty Cycle tabellen igjen fordi tomgangsturtallet forandrer seg med nye Fuel verdier.

I grove trekk er det dette måten å bruke TunerStudio på: Gjøre forandringer i AFR og Ignition tabellene under Basic Setup. Og bruke Auto Tune for å gjøre forandringer i Fuel tabellen.

Startet du med et av base maps-ene til Megasquirt?
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply