Page 1 of 6

Jon's Ræserbil

Posted: 25 Jan 2013, 23:20
by MX-Jon
I dag ble det MX-5 på meg.

Image

For noen uker siden funderte jeg på å kjøpe en morrobil og siden jeg er leieboer i Sinsengarasjen tok det ikke lang tid før Erik hadde overtalt meg om at MX-5 var tingen.
Kikket på noen få på nettet men de to jeg fant som var av interesse var jeg ikke rask nok ute til å få kjøpt. Men så dukket det opp en litt lengre unna som fattet interesse (538km for å være nøyaktig).
Konfererte litt med Erik og fikk også hjelp av fra Sandnes til en liten inspeksjon og når den ble bekreftet å være grei var det bare å gjøre en deal. Så nå er det bare å reise vestover og belage seg på en lang jomfrutur hjem. Tror forøvrig den hjemoverturen kan bli morsom. For på veien hjem er det nemlig Norsk Sportsvogn Klubb sin vinterweekend på Gol/Nesbyen med to dager isbanekjøring. Må si jeg gleder meg som en unge. Hadde egentlig påmeldt familiebilen, en A4 avant diesel med forhjulstrekk. (Dog uten unger og bikkjer baki). MX5 blir nok morsommere tenker jeg :D

Bilen behøver nok litt stell og fiks etterhvert også, får legge en plan når den kommer på plass i Sinsengarasjen.

Posted: 26 Jan 2013, 01:16
by Rudolf
Velkommen i klubben og gratulerer med fornuftig valg.
Ove og jeg er svært glade for å være medskyldige ......

Litt info om bilen kan jo jeg komme med.
Bilen din er på en måte broren til Rudolf.
Den ble, som en av 24 biler solgt ny her i Norge i 1991 (produsert i april 91).
Da kostet den ca. en kvart million kroner :shock:

I følge Ove er det den første MX5 som ble solgt i Rogaland.
Hvis vi sammeligner nummerskiltene på Rudolf og din så ser vi et "mønster" ?

Image

Image

Neppe noen tilfeldighet :)

Supert at du endelig har tatt til fornuft.
Velkommen og gratulerer.

Erik
(som gleder seg til to MX5 med lyktespylere i Sinsengarasjen)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 26 Jan 2013, 12:59
by 2re
Gratulerer og velkommen i klubben :)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 26 Jan 2013, 19:30
by Ove N
"medskyldig lissom"..

Gratulerer, egentlig synd at denne forsvinner fra rogaland da...
Skal den selges engang så SKAL den tilbake hit :idea:

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 30 Jan 2013, 03:44
by lethang
Gratulerer Jon =) Du kommer ikke til å angre...

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 31 Jan 2013, 23:58
by MX-Jon
takk takk :)

Jomfruturen gikk bra. Bilen ble hentet i Sandnes torsdag formiddag, så gikk turen til Gol via Hardangervidda. Ca 70 mil første dagen uten problemer så godt fornøyd. Men jeg hadde kanskje glemt hvor dårlig lysene var før i tiden. Når man kommer fra moderne bil med BiXenon ser man forskjell på det og 20 år gamle tradisjonelle lykter. Særlig på kjøring på smale svingete vestlandsveier når asfalten er bekmørk og veioppmerking glimrer med sitt fravær. Og slet også med å holde følge med alle X5'ene og Q7'ene fra Bergen som var på vei over fjellet til Geilo. Skulle tro det var årsmøte i Bergen SUV forening på Geilo i helgen. Men trøstet meg med at de sannsynligvis hadde betalt mer for bare 20" felgene sine enn jeg har betalt for hele bilen :D

I morgen blir det isbanekjøring med NSK, det blir morro :)

Posted: 01 Feb 2013, 00:19
by Rudolf
Supert Jon.
Det blir hyggelig for Rudolf å møte broren sin på Gol i morgen :)
Vi to bør vel hilse med både vippelykter og lyktespylere (som finnes på begge to).

Forøvrig er det en grei fix for det med lysene.
Evt. nye reflektorer og de nye Night Breaker pærene:

Image

Erik

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 01 Feb 2013, 10:23
by 2re
Forslaget over gir en stor forbedring :)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 01 Feb 2013, 11:11
by Stalfa
Hadde hørt mye dårlig om lysene, men jeg ble positivt overrasket faktisk. Selv om jeg til vanlig kjører en bil med greie lys.

Da har jeg ikke kjørt milevis i mørkgranskog med mye møtende biler.

\\Stian.

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 01 Feb 2013, 16:37
by obi-one
Gå for night breaker pluss, de har lengre levetid. Jeg har kjøpt dem flere ganger fra ebay uk med godt resultat. Velkommen i klubben!

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 01 Feb 2013, 17:48
by midget77
velkommen. Fornuftig bilvalg.

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 03 May 2013, 23:33
by MX-Jon
Forrige fredag var jeg på Rudskogen sammen med en del andre MX5'er og restenb av Sportsvognklubben. Det var min første tur på bane men det blir absolutt ikke den siste for det var morro. De første rundene var litt nedtur fordi det var ikke langt nær så enkelt som jeg hadde trodd på forhånd, men etter en del runder gikk det bedre og det ble bare mer og mer gøy. Hadde vært så heldig at jeg hadde fått låne BBS'ene til Rudolf med de gamle A048 R-dekkene hans også :)

På forhånd hadde jeg testet bremsevæsken. NSK tester dette før bilene får lov til å komme ut på banen slik at det er mindre sjanse for at man mister bremsene mens man er der ute. Det er jo dumt å ha kjørt så langt og ikke få kjøre på banen. Som vanlig stolte jeg på Biltema :oops: og testeren derfra lyste grønt to dager før banekjøringen. Heldigvis for sikkerheten men uheldigvis for meg brukte ikke NSK tester fra Biltema men noe dyrere greier og den lyste rødt. Mørkerødt kan man vel kalle det, var ikke engang i nærheten av gult. Så da var gode råd dyre. Kursen ble satt for nærmeste bensinstasjon hvor en sjokoharabremsevæskeoperasjon ble igangsatt og 30 minutter senere fikk jeg også kjøre på bane :D
Men siden jeg ikke kunne stole 100% på bremsevæsken min var det best å ta det litt med ro. Det hadde jeg uansett planlagt å gjøre siden det var første banedag, men etterhvert oppdaget jeg at jeg hadde faktisk ikke noe valg. Etter noen få runder var det like før temperaturmåleren fikk maks utslag så da var det bare å kjøre inn i pit'en igjen. Litt avkjøling med panseret åpent og så var det ut for noen nye runder. Nå med varmeapparatet på fullt i tillegg for å få bort litt varme. Det ble ikke veldig mange runder av gangen, men fikk allikevel kjørt nok til at jeg ble fornøyd i løpet av kvelden.

Nå har jeg nettopp vært i garasjen og byttet bremsevæske på den korrekte måten så det skal være klart til søndagen på Vålerbanen. Brukte en ny større vakumpumpe jeg ikke har brukt før og den sugde mer enn jeg var vant til så før jeg hadde fått sukk for meg sa det sluurpp slurpe i bremsevæskebeholderen og den var tom. Så da ble det lufting i tillegg, men nå er alt 100%.

Har tenkt litt på hvorfor bilen ble så varm på Rudskogen. En grunn var kanskje at skiltet hang midt i munnen, men er usikker på om det var hele årsaken. Det er uansett flyttet nå.
Når jeg starter bilen fra kald tilstand (ca 8 grader i dag) så blir den varm (normal temp, nålen rett opp) etter 800 meter kjøring på ca 2000 rpmr. Jeg har aldri hatt en bil tidligere som blir så fort varm. Er det korrekt?

Når jeg måler temperaturen på termostathuset viser termometeret 88 grader så det skal vel stemme ganske bra. Radiatoren viser ca 85 grader på toppen der varmtvannet kommer inn og ca 80 grader lenger ned. Så det virker jo korrekt. Når jeg åpner opp lokket på radiatoren ser jeg at det beveger seg der så det er gjennomstrømning. Ekspansjonsbeholderen er halvfull og nivået holder seg relativt konstant. Noen som har noen gode ideer?

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 10:48
by 2re
Jeg kan i alle fall bekrefte at MX-5 blir fort varm :) Bare for å ha spurt: skliplata i plast under motor sitter fortsatt på?

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 11:09
by Stalfa
Gåent radiatorlokk?

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 11:44
by obi-one
Støtter 2re på plastdeksel under motor. Dette er viktig for å skape sug så luften trekkes igjennom radiator. Ellers mener jeg at all luft skal ut av kjølesystemet, så når du åpner radiatorlokket (alltid kald motor...) så skal kjølevæsken nå helt opp til kanten. Hvis ikke, kjør motor 1 min på 3000 omdreininger og etterfyll. Gjerne med snuten opp i en oppoverbakke. Varmeapparat på fullt. Vent til motor er kald og etterfyll på nytt. Gjenta til du ikke får på mer...
En annen sak med kjøling er at vann leder varme bedre enn glykol, så jeg mener man ikke skal ha mer enn 50% glykol og resten vann i kjølevæsken.
Tror du vil merke at du flytter skiltet også ... 8)

Siste alternativ er å bytte til større radiator, mange seriøse banefantaster gjør det...

Jeg tror mazda designet bilen med vilje uten masse reservekapasitet på kjølefronten; reservekapasitet er lik ekstra kjølevæske er lik ekstra vekt.... . :)