Page 2 of 6

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 13:39
by mussa
Ville også sjekket at termostaten åpner seg slik den skal, i eks en kjele på komfyren..

Utlufting av radiadot i oppoverbakke

Posted: 04 May 2013, 19:27
by Ove N
obi-one wrote:.. Gjerne med snuten opp i en oppoverbakke. Varmeapparat på fullt. . :)

Image
Dette var BRG bil, men fungerer også på RØD nil :idea:

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 22:56
by Stalfa
Bilen må bildet må nesten også piskes rundt Rudskogen før man vet at det ble bra. ;)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 04 May 2013, 23:04
by MX-Jon
Platen under bilen er på plass så luften skal gå rett vei.
Tok av termostaten i dag og ga den et oppkok. Den åpnet rundt 90 grader og var fullt åpen rundt 94 grader. Så også ut som den åpnet ihht spesifikasjonene (8,5mm står det i manualen).
Vannet så litt grumsete ut så helte på en flaske radiatorrens og tenkte å la det få kjøre seg en runde før jeg spyler ut all gammel moro og fyller på nytt.
Så får vi se i morgen hvordan den oppfører seg :)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 05 May 2013, 07:08
by Pelle
Tenker mye er gjort når du fikk bort skiltet fra haikjeften.
Hadde samme problem selv, flytta skiltet, problem solved.

Posted: 05 May 2013, 22:29
by Rudolf
Den Røde Baron er observert runde etter runde etter runde etter runde på Vålerbanen i dag !

Image

Ikke mye problemer med kjøling der i gården.
(etter at skiltet ble flyttet)

Noen bruker veltebøyle.
Andre bruker bagasjebrett ....
:roll:

Erik

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 05 May 2013, 22:35
by obi-one
Eller er det diffusoren bak som suger kjøleluften gjennom radiatoren?? :lol:

Godt det løste seg!

Re:

Posted: 06 May 2013, 07:36
by MX-Jon
Rudolf wrote: Ikke mye problemer med kjøling der i gården.
(etter at skiltet ble flyttet)
Det var nok skiltet som var synderen ja. Kjørte også en omgang med radiatorrens og byttet ut gammel grumsete kjølevæske, men skiltet midt i kjeften var nok hovedproblemet. Fungerte greit på vanlig kjøring men ikke med så mye fullgasskjøring som det er på bane.

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 11 Jun 2013, 17:28
by MX-Jon
Da har jeg fått kjøpt meg hardtop :)

Image

Er kanskje ikke hardtop som man tenker mest på når været er så fint som nå, men hvis jeg ikke tar helt feil er det bare et spørsmål om tid før vinteren er her igjen :cry:

Med på kjøpet fulgte det et hardtopstativ, type sort med rust. Tiden vil vise hva som skjer med stativet. Kanskje det blir konebil?
Bilen min er jo rød, får se om hardtop'en blir lakkert rød eller om jeg beholder den sort. Har sett andre røde biler med sort hardtop og det ser jo ganske bra ut synes jeg.

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 11 Jun 2013, 21:00
by mojo-91
Sort softtop funker fint på rød bil, så sort hardtop på rød bil funker utmerket det og :-)

Posted: 12 Jun 2013, 00:26
by Rudolf
Det er allerede en rød og en hvit hardtopp i Sinsengarasjen.
At det nå kommer en sort, ja det passer meg faktisk utmerket.
Mange takk :)

Erik

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 15 Jun 2013, 00:43
by MX-Jon
Før forrige banekjøring i Sportsvognklubben byttet jeg bremsevæske. Det så jo nesten vakkert ut etterpå:

Image

Men clutchvæsken tenkte jeg ikke på da. Men siden bilen ikke har vært helt smooth i girskiftene tenkte jeg at jeg kanskje skulle lufte clutchen og se hvordan det sto til nede i clutchvæskebeholderen, og det så slik ut:

Image

Ikke like vakkert dessverre. Først prøvde jeg å bytte væske uten å tømme systemet slik at det ikke skulle komme inn luft, men det var håpløst. Det var så mye gammel gørr i beholderen som blandet seg med ny væske at det aldri ble bra. Så eneste utvei var å først tømme hele systemet, vaske beholderen og deretter fylle opp på nytt og lufte. Men da ble det rent og pent :) Kjentes faktisk litt bedre ut på clutchen også med bedre respons. Lurer på hva som var i den svarte væsken jeg hadde..... Men selv om girskiftet ble litt bedre er det ikke helt som det skal være. Så i morgen blir det oljeskift på girkasse og det som på utenlandsk heter "turret" (ingen anelse om hva det heter her hjemme....)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 16 Jun 2013, 15:27
by MX-Jon
Jeg har vært litt misfornøyd med ytelse/oppførselen under akselerasjon og effekt på lavt turtall. Synes den fusker litt og det er først når man kommer opp i 4500 omdreininger at det ikke merkes så godt. Jeg vet at mesteparten av effekten først kommer ved høyt turtall, men så lite effekt som jeg har på lavt turtall tror jeg ikke den skal ha.

Monterte en Innovate bredbåndslambda i dag, tenkte kanskje den kunne gi noen indikasjoner. På tomgang viser den 14.7 som vel er normalt, og ved pådrag dropper den ned i 13.2. Når farten har økt og jeg ligger i jevn hastighet går den opp til 14.7 igjen. Det skulle vel stemme at den skal gi litt fetere blanding under akselerasjon så da får jeg lete etter andre feil....

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 16 Jun 2013, 20:14
by mojo-91
Er dette symptomer som har vart lenge (blitt gradvis verre.) eller har det oppstått over kort tid?
Er motoren slik at den er seig opp mot 4000omdr, og så kikker det plutselig inn med full kraft?

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 16 Jun 2013, 20:29
by MX-Jon
Den har vært sånn så lenge jeg har hatt den. Tenkte først at det var jeg som var vant til dieselbunndrag men da jeg kjøpte en 90hk skjønte jeg at noe måtte være feil med 116hk'en, den skal vel ikke være vesentligere dårligere drag i en 116 enn en 90 selv på lavt turtall?.

Skal jeg opp en middels bratt bakke må jeg ha over 4500 omdr og skal jeg starte på rødt lys i en oppoverbakke må jeg ofte slure litt ekstra på kløtsjen for å klare å komme i gang de første meterne. Når den kommer til 4500 omdr er det plutselig som om det var en turbo som slo inn.

Siden den går som ei kule over 4500 omdr kan man vel utelukke problemer med drifstofftilførselen vil jeg tro? (dyser/pumpe/filter).
Tenkte å sjekke om den drar noe falsk luft etter luftmengdemåleren, kanskje det kan gi en slik feil?