Page 5 of 6

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 08 Oct 2014, 12:33
by Agility
MX-Jon wrote:Hadde bilen på etterkontroll i dag. To av feilene var feil justerte lys og høy CO.
Lysene justerte jeg mot garsjeveggen som jeg pleier og hadde funnet en eksoslekkasje før lambdasensoren som jeg trodde hadde forårsaket høy CO. Og pga eksoslekkasjen hadde jeg ikke sjekket noe mer.
Dro til etterkontroll med godt mot men....

Tydeligvis hadde bilen stått litt skeivt da jeg justerte lysene for de var fortsatt ikke 100%.
Og CO var på 0,6 som før (selv med 50% E85 på tanken)

Men da var det jeg fikk en overraskelse:
Han som kontrollerte hadde tydeligvis god tid så han hadde justert lyktene for meg.
Og han hadde skrudd ut et par av tennpluggene og så at de var litt sotet. Så han regnet med at CO ville bli ok hvis jeg byttet plugger og rapporterte 0,49 hvis jeg lovet å bytte pluggene når jeg kom hjem.
Det var ikke gæærnt....
Bytter alltid plugger og filter før EU samt sjekker innsida av cat..., ikke fått feil enda.... :wink:
Hyggelig og dyktig kontrollør du fant...

Posted: 15 Nov 2014, 21:25
by Kjakan
Gikk gjennom gata di i dag. Får du ikke reaksjoner fra naboer på at du tar opp parkeringsplasser med gamle "vrak"?

Posted: 15 Nov 2014, 22:27
by Rudolf
Kjakan wrote:Gikk gjennom gata di i dag. Får du ikke reaksjoner fra naboer på at du tar opp parkeringsplasser med gamle "vrak"?
Kanskje de synes bilene pynter opp?
Bedre en sølvgrå Subaru-er så langt øyet rekker ..... :wink:

Erik

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 16 Nov 2014, 22:55
by Brett
Hva i all verden er galt med sølvgrå Subaruer :evil:

Posted: 16 Nov 2014, 23:16
by Rudolf
Brett wrote:Hva i all verden er galt med sølvgrå Subaruer :evil:
Oooobs :oops:
Toyota ???

Erik

Re:

Posted: 15 Mar 2015, 23:41
by MX-Jon
Kjakan wrote:Gikk gjennom gata di i dag. Får du ikke reaksjoner fra naboer på at du tar opp parkeringsplasser med gamle "vrak"?
Hvis noen klager så kjøper jeg en sånn.....
Image

Re: Re:

Posted: 16 Mar 2015, 17:54
by Voodoo
MX-Jon wrote: Hvis noen klager så kjøper jeg en sånn.....
Image
MX 5 "MadMax Edition" :twisted:

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 06 Aug 2015, 19:44
by MX-Jon
Måtte på EU kontroll igjen forleden dag. I tillegg til noe småtteri fikk jeg for høye CO verdier og avvik på lambda verdier.
Da er det bare å se hva som kan gjøres. Kunne sikkert tatt plugger og luftfilter før EU kontrollen men gjorde ikke det.
I dag ble det pluggene som skulle til pers. For å se om det hadde noe effekt tok jeg en måling før bytte. Låste bilen på 2000 omdreininger for å få et konstant grunnlag og tok en måling
Da fikk jeg 0,75
2015-08-06 16.07.56.jpg
Så byttet jeg ut disse
2015-08-06 16.25.10.jpg
Med disse
2015-08-06 16.17.03.jpg
Og tok en ny måling. Nye plugger gir helt klart lavere CO
2015-08-06 16.26.43.jpg
Men nye plugger er tydeligvis ikke nye så lenge for i løpet av noen få minutter økte verdiene og stabiliserte seg på 0,61. Uansett en nedgang.
2015-08-06 16.31.02.jpg
Så får jeg lete videre etter andre feil i morgen :)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 06 Aug 2015, 20:02
by Stalfa
Lekk eksos? Jeg kan anbefale Zalo-vann + trykkluft -trikset. :)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 06 Aug 2015, 20:08
by Agility
Hvordan ser luftfilteret ditt ut ? Evt. katalysatoren ?

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 06 Aug 2015, 20:59
by MX-Jon
takk for tips Stian og Ørnulf. Neste på listen er
- sjekke feilkoder fra motoren om noen sensorer kan ha tatt ferie (burde kanskje startet her siden det er så enkelt).
- sjekke eksoslekkasje før lambda sensor, tenkte å sende utblåset fra støvsugeren inn bak og lytte med slange-stetoskop. Evt prøve Zalo-ala-Stalfa.
- luftfilteret ser ikke så gæærnt ut men er type kon-filter, ikke originalboksen. Vurderer å sette på originalboks og nytt filter som test
- vurderer også å ta en kikk på katalysatoren om den er gjenngrodd eller ser fin ut.

Jeg stoler ikke 100% på CO måleren jeg bruker, men den gir relativt repeterbare konstante verdier. Så selv om resultatet i prosent ikke er korrekt vil den iallefall fortelle meg om endringene jeg gjør gir en reduksjon og ca hvor mye det utgjør relativt sett. I forhold til før der jeg endret og måtte på ny etterkontroll for å se om det ga noe effekt er det en stor forbedring.

Fortsettelse følger....

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 06 Aug 2015, 21:59
by Agility
MX-Jon wrote: Jeg stoler ikke 100% på CO måleren jeg bruker, men den gir relativt repeterbare konstante verdier. Så selv om resultatet i prosent ikke er korrekt vil den iallefall fortelle meg om endringene jeg gjør gir en reduksjon og ca hvor mye det utgjør relativt sett. I forhold til før der jeg endret og måtte på ny etterkontroll for å se om det ga noe effekt er det en stor forbedring.

Fortsettelse følger....
Det der er vel samme måler som jeg og Erik brukte da vi sjekka Mazdarati'n for et år siden, og den var veldig korrekt sammenligna med resultatet på den etterfølgende EU kontrollen (mener jeg å huske)... :wink:

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 07 Aug 2015, 11:51
by Fabiz
Også BRISK-plugger da, Jon?

Skuffa...

Fabian

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 07 Aug 2015, 15:35
by MX-Jon
Fabiz wrote:Også BRISK-plugger da, Jon?

Skuffa...

Fabian
Det var mest for å få på noe annet kjapt for å teste om pluggbytte gjorde noe forskjell.
Men er de rævva? Googlet litt og det jeg fant av omtale på nett så jo relativt greit ut. De leveres jo til og med som originalplugger hos Lamborghini (dog sikkert ikke samme modell...)

Re: Jon's Ræserbil

Posted: 07 Aug 2015, 15:57
by Stalfa
dog != NGK