Spørsmål om jording til lys...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Spørsmål om jording til lys...

Post by mussa »

Tror jeg har et jordingsproblem, kjørelysa mine er noe for seg selv nå..
Symptom:
Svakt lys i enten en eller begge lyktene, fjernlys fungerer en gang i blant og kun i en lykt.. Litt merkelig at det skjedde på begge lampene likt.. Mistenker jording, men hvor er jordingspunket? Trodde det var separate jordingspunkter til de to lyktene?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Kenneth
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2011, 09:57
Medlemsnummer: 1004
Location: Hamar
Contact:
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by Kenneth »

Kan ikke være releet da?
It's a lifestyle.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by MX-Jon »

mussa wrote:Tror jeg har et jordingsproblem, kjørelysa mine er noe for seg selv nå..
Symptom:
Svakt lys i enten en eller begge lyktene, fjernlys fungerer en gang i blant og kun i en lykt.. Litt merkelig at det skjedde på begge lampene likt.. Mistenker jording, men hvor er jordingspunket? Trodde det var separate jordingspunkter til de to lyktene?
Hvis du har et voltmeter måler du spenning på pærene mens lyset står på. Mål mellom pære og jord (et sted du vet det er ordentlig jord).
På pluss siden skal det være 12-14V (12 med motor av, 14,4 med motor på). På minussiden skal det være 0V. Da ser du om problemet er på pluss-siden eller minus/jord siden. Greit å eliminere en av sidene før du begynner å gjøre noe mer.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by mussa »

Etter at problemet tilsynelatende forsvant av seg selv er det nå tilbake på fulltid, det er kun en lykt som sliter, mistenker fortsatt jording så mitt spørsmål er så enkelt som: Hvor er jordingspunktet til høyre fremlykt? Voltmeteret mitt har gått føyka i flyttelasset, så får handle et nytt etterhvert..
Har samme symptom i en baklykt, men der har jeg funnet synderen som var dårlig kontakt i jording.. De som en gang i tiden koblet til strøm til tilhenger på bilen min skulle jeg gjerne hatt to ord med.. :twisted: (Jepp, bilen min har hatt tilhengerfeste..)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by allram »

mussa wrote:Etter at problemet tilsynelatende forsvant av seg selv er det nå tilbake på fulltid, det er kun en lykt som sliter, mistenker fortsatt jording så mitt spørsmål er så enkelt som: Hvor er jordingspunktet til høyre fremlykt? Voltmeteret mitt har gått føyka i flyttelasset, så får handle et nytt etterhvert..
Har samme symptom i en baklykt, men der har jeg funnet synderen som var dårlig kontakt i jording.. De som en gang i tiden koblet til strøm til tilhenger på bilen min skulle jeg gjerne hatt to ord med.. :twisted: (Jepp, bilen min har hatt tilhengerfeste..)
Er det ikke bare å følge ledningene fra lykta til jordingspunktet da? :P
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by MX-Jon »

allram wrote:
mussa wrote:Etter at problemet tilsynelatende forsvant av seg selv er det nå tilbake på fulltid, det er kun en lykt som sliter, mistenker fortsatt jording så mitt spørsmål er så enkelt som: Hvor er jordingspunktet til høyre fremlykt? Voltmeteret mitt har gått føyka i flyttelasset, så får handle et nytt etterhvert..
Har samme symptom i en baklykt, men der har jeg funnet synderen som var dårlig kontakt i jording.. De som en gang i tiden koblet til strøm til tilhenger på bilen min skulle jeg gjerne hatt to ord med.. :twisted: (Jepp, bilen min har hatt tilhengerfeste..)
Er det ikke bare å følge ledningene fra lykta til jordingspunktet da? :P
Jordledningen forsvinner jo inn i ledningsnettet så uten koblingsskjema er det ofte vanskelig å finne ut hvor jordingspunktet sitter på MX5'en. (med mindre man splitter opp strømpen rundt ledningsnettet)
Men for å se om jordingen er dårlig kan man jo legge en midlertidig ledning fra jord på lykta til gods på motoren eller et annet sikkert jordingspunkt og se om det gjør noen forskjell.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Spørsmål om jording til lys...

Post by mussa »

Det var det jeg fant ut.. Jordingskabel forsvant som en traktorvei inn på E18.. Hehe.. Da får jeg bare legge opp ny jord eventuelt.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply