Moment veiv og kammer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
sveinsvein
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 111
Joined: 08 Sep 2009, 00:19
Location: Dalen
Status: Offline

Moment veiv og kammer

Post by sveinsvein »

Jeg skal få skiftet reg.-reim og vannpumpe. Er det noen som vet hvilket moment veiv og kammer skal ha?
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by mojo-91 »

boltene som fester tannhkulene på kammene strammes til 55Nm
bolten som fester tannhjulet til veivtappen strammes til 100Nm
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by Stalfa »

Håper dere snakker om samme motor. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by mojo-91 »

Stalfa wrote:Håper dere snakker om samme motor. :)
Verdiene er for NA.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by Steinar »

Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
sveinsvein
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 111
Joined: 08 Sep 2009, 00:19
Location: Dalen
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by sveinsvein »

Glemte å si at det er NA med longnose. Takk for opplysningene.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by MX-Jon »

Steinar wrote:Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm

Steinar
Oisann.....

Jeg har brukt den orange "Enthusiast's Workshop Manual" av Rod Grainger / Pete Shoemark. På baksiden av boken skryter de av at den dekke alle 1597cc fra 1989 til 1984, men de skriver 100Nm og nevner ikke noe om at det er høyere verdier for motorer som er bignose :(
Så jeg må nok etterstramme min litt. Forskjellen mellom 100Nm og 160Nm er jo ikke akkurat ubetydelig.

Og for å oppklare litt, jeg tror uttrykket longnose benyttes feil her. Slik jeg har forstått det er:
Shortnose er den første motoren til rundt april 1991, bignose kom rundt april 1991 og levde videre.
Longnose er en erstatningsbolt for shortnose motorer som skal være en fiks som skal gjøre ting litt mer holdbart. Men tiltrekkingsmomentet er det samme som shortnose siden det er samme diameter på bolten, bare at den er lengre.
Dvs: Shortnose og longnose har samme moment, mens bignose har høyere moment.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by Steinar »

OK. Mente shortnose og bignose.
MEN: Det morsomme er at det finnes 3 type veiver til 1.6 l motorene: Shortnose, bignose og longnose.
Longnose er ikke en erstatningsbolt for shortnose motorer, men en reservedelsveiv til shortnosemotorer.
Longnoseveiva var tydeligvis aldri montert fra fabrikk, kun reservedelsveiv.
(Har sittet og lest på div. MX5/Miatasider i kveld.)
På longnosemotorene er hele kilen dekt av veiva, på shortnosemotorene stikker noe av kilen ut foran veiva.
Kjøper man en fabrikksny veiv til en tidlig 1.6 får man en longnose.
Alle deler fra en shortnose passer over på en longnose.
Man kan også montere en bignoseveiv i en shortnoseblokk (motorblokkene er helt like), men da må også oljepumpe, fremre motordeksel +++ flere andre deler byttes.
For de som gidder og kan lese tysk er det en bra artikkel om emnet her:
http://www.mx-5.de/html/kurbelwellenpro ... fruhe.html
Bilde 1 viser en tegning av shortnose, bilde 3 en tegning av longnose og bilde 5 en tegning av bignose.
Sånn går no kveldan.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by MX-Jon »

Sånn var det ja :) Takk for oppklaringen.
Og bra artikkel ser det ut som, får prøve skoletysken og google translate skjønner jeg....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Moment veiv og kammer

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:
Steinar wrote:Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm

Steinar
Oisann.....

Jeg har brukt den orange "Enthusiast's Workshop Manual" av Rod Grainger / Pete Shoemark. På baksiden av boken skryter de av at den dekke alle 1597cc fra 1989 til 1984, men de skriver 100Nm og nevner ikke noe om at det er høyere verdier for motorer som er bignose :(
Så jeg må nok etterstramme min litt. Forskjellen mellom 100Nm og 160Nm er jo ikke akkurat ubetydelig.

Og for å oppklare litt, jeg tror uttrykket longnose benyttes feil her. Slik jeg har forstått det er:
Shortnose er den første motoren til rundt april 1991, bignose kom rundt april 1991 og levde videre.
Longnose er en erstatningsbolt for shortnose motorer som skal være en fiks som skal gjøre ting litt mer holdbart. Men tiltrekkingsmomentet er det samme som shortnose siden det er samme diameter på bolten, bare at den er lengre.
Dvs: Shortnose og longnose har samme moment, mens bignose har høyere moment.
I henhold til Rod´s Enthusiast´s Workshop Manual er det 100Nm på veiva, som gjelder for 1,6 literen.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply