Bevare softtop med hardtop på?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Bevare softtop med hardtop på?

Post by Sveini »

Hei,

For dere som bruker hardtop - tar dere noen ekstra forholdsregler når dere legger ned softtopen?
Den vil jo bli liggende nede over en lengre periode. Er redd for at noen kan "gnisse" og det kan bli slitt/hull som ett resultat.
Tenkte om jeg ikke skulle legge f. eks noen tøystykker mellom stengene og selve vinylet.

Når jeg prøver å google meg frem til tips er det meste fra miata.net hvor de anbefaler å legge ett håndkle over softtopen når den er nede, så den ikke blekes i solen. Det er jo ikke akkuratt ett stort problem her til lands da...

Hører gjerne andres erfaringer her :)
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by kstjernen »

Hei!
Hvis du har tenkt til å kjøre med hardtopen over en lenger periode (f.eks. vinterhalvåret), ville jeg ha skrudd ut softtopen. Den sitter veldig enkelt festet.
Da får du veldig mye bedre plass bak setene :D

Hvis det ikke er et alternativ kan du sikkert legge et tøystykke/håndkle i mellom. Jeg tror nok ikke det er nødvendig, men kan jo gjøres for sikkerthets skyld.

Selv kjørte jeg først med softtopen "under" hardtopen (uten å legge noe mellom brettene i softtopen), før jeg ble lei og skrudde det ut.


Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by midget77 »

kstjernen wrote:Hei!
Hvis du har tenkt til å kjøre med hardtopen over en lenger periode (f.eks. vinterhalvåret), ville jeg ha skrudd ut softtopen. Den sitter veldig enkelt festet.
Da får du veldig mye bedre plass bak setene :D

Hvis det ikke er et alternativ kan du sikkert legge et tøystykke/håndkle i mellom. Jeg tror nok ikke det er nødvendig, men kan jo gjøres for sikkerthets skyld.

Selv kjørte jeg først med softtopen "under" hardtopen (uten å legge noe mellom brettene i softtopen), før jeg ble lei og skrudde det ut.


Kjetil
Jeg har pleid å kjøre med softtoppen nede når hardtoppen er på.

Jeg har trodd at det er tungvint å ta av kalesjen. Derfor skiftet jeg kalesje uten å ta av ramma. :D
Har du en link til noe sted hvor de viser hvordan man tar av softtoppen?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg synes det høres litt voldsomt ut å demontere hele soft-toppen.
Men må jo bl.a. fjerne samtlige muttere som holder rain-rail og denne må demonteres (med stor fare for å knekke denne i hvert fall på eldre kalesjer).

Jeg bruker kalesjetrekk i kombinasjon med hardtoppen.
Det finnes spesial varianter av kalesjetrekk som ikke har den bakre plastkanten og som er ment å brukes til dette.
Jeg har en sånn.
Men man kan utmerket bruke det vanlige trekket, men da lar man være å klipse fast den bakre plastkanten.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re:

Post by kstjernen »

Rudolf wrote:Jeg synes det høres litt voldsomt ut å demontere hele soft-toppen.
Men må jo bl.a. fjerne samtlige muttere som holder rain-rail og denne må demonteres (med stor fare for å knekke denne i hvert fall på eldre kalesjer).
Det er det som er den "største" jobben. Er du forsiktig nok kan det gå uten å ødelegge rainrailen, men risikoen er selvfølgelig tilstede.
Etter at rainrailen er tatt av er det bare to (eller tre?) bolter ved hver b-stolpe, som holder ramma på plass. Tok meg toppen én time fra start til slutt.

Så da kommer det litt an på hva man vil legge i det av jobb (for meg var det verdt det)!
midget77 wrote:
kstjernen wrote:Hei!
Hvis du har tenkt til å kjøre med hardtopen over en lenger periode (f.eks. vinterhalvåret), ville jeg ha skrudd ut softtopen. Den sitter veldig enkelt festet.
Da får du veldig mye bedre plass bak setene :D

Hvis det ikke er et alternativ kan du sikkert legge et tøystykke/håndkle i mellom. Jeg tror nok ikke det er nødvendig, men kan jo gjøres for sikkerthets skyld.

Selv kjørte jeg først med softtopen "under" hardtopen (uten å legge noe mellom brettene i softtopen), før jeg ble lei og skrudde det ut.


Kjetil
Jeg har pleid å kjøre med softtoppen nede når hardtoppen er på.

Jeg har trodd at det er tungvint å ta av kalesjen. Derfor skiftet jeg kalesje uten å ta av ramma. :D
Har du en link til noe sted hvor de viser hvordan man tar av softtoppen?
http://revlimiter.net/blog/2010/04/miat ... p-removal/


...pluss at man sparer noen kilo :twisted:

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by Sveini »

Takker for hjelpsomme svar :)

Blir litt vel mye arbeid å ta ut hele toppen. Jeg flytter til utlandet i løpet av desember, så jeg vil kun ha den på for å rett og slett teste ut hvordan det er å kjøre med hardtopen på en stund. Og når jeg setter bilen i garasjen på ubestemt tid fremover, så tenkte jeg at da kan jeg likegodt oppbevare hardtopen på selve bilen.

Men det blir til at jeg legger den ned, og heller se til at det er ikke noe av kalesjen som ligger unaturlig bøyd eller lignende.
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by MacBain »

Disse toppene er jo laget for å ligge slått ned på vinterstid så det er ikke noe problem.
Eneste tipset er å få toppen er så varm som mulig i det du legger den ned(stå litt i ett parkeringshus eller la varmeapparatet gå på full guffe en stund. Når du slår den opp etter hardtoppen er tatt av kan det på samme måte være lurt å la den stå litt i sola og gradvis slå den opp.
Men, det går helt fint å droppe dette også.
Miata 1995 1.8
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by Pelle »

Å ta av toppen blir ganske meningsløst synes jeg. Det aller viktigste er at den er helt tørr dersom man skal unngå mugg og jordslag.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Nasa
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 22 Feb 2013, 22:32
Medlemsnummer: 1069
Location: Elverum
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by Nasa »

Så må det nevnes at det er viktig å åpne glidlåsen og legge ruta forsiktig ned. mange lar vær å gjøre det, med sprekker og hull i ruta som resultat. Det er jo en filleting i forhold til demontering osv men tenkte det var vært å nevne.
Miata 91 mod NA 1.6 liter
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by midget77 »

Ren rute, med noe beskyttende på hver side er også fint.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Bevare softtop med hardtop på?

Post by twilighter »

Jeg tok nettopp av toppen på min før jeg hadde på hardtopp, dette da jeg skal fikse evt få byttet vinduet i den i løpet av vinteren.
- Ikkje så veldig mye jobb men kommer ikkje til og gjøre dette til neste år viss vinduet er i orden
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
Post Reply