Jeg tenkte det var lurere å flytte hit.
Jeg pleier å ha en lite veske (av typen liten toalettmappe) med ca følgende verktøy i bilen:Bubba wrote:Nå som vi snart skal legge ut på sommerturen, tenkte jeg å ta en gjennomgang av verktøyet jeg skal ha med på turen. På møtet på Ungdommens Motorsenter på Grorud, nevnte Erik hvilket verktøy han bruker å ta med på tur.
Jeg mener å huske at det bl.a. var et par skrutrekkere og et par fastnøkler, men det vil være fint med en oppdatering om hva som bør med. Ønsker jo ikke å dra på mer enn nødvendig.
- fastnøkler i størrelsen 10, 12, 14, 17mm
- Stjernetrekker
- Telefontang (knipetang og avbiter i ett)
- Nebbtang
Fastnøkler eller pipenøkler i dimensjon 11, 13, 15, 16 eller 18mm er helt unødvendig da slike muttere/bolter ikke finnes på våre biler.
Her var et bilde jeg fant på nettet av en luksus-utgave av min "toalettmappe":

I tillegg har jeg med 21mm pipe og latmannsarm for å skru hjulmuttere (denne kan også brukes på veivakselen til å trekke rundt motoren)
Noen har 17mm hjulmutter og trenger derfor 17mm pipe.
Så har jeg med:
- tape (type gaffa)
- strips
- lynlim
- litt ståltråd
- lommelykt (med batterier som virker)
- og mitt kjære multimeter (som er veldig nyttig for å feilsøke og rette 90% av feil)
- For de som har NA: binders og lysdiode for diagnosesjekk (Miata-eiere slipper diode)
(link til lysdiode: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... ode-43870/)
Kom gjerne med innspill, men husk at man sjelden begynner å skifte klutsj, støtdemper, toppakning eller registerreim langs landeveien.
Erik