Page 29 of 30

Re: ND

Posted: 04 Aug 2017, 17:15
by Alex M
Hegnar.no har "testet både 1,5 Sport og 2,0 automat.

Konklusjon:

"flott bil nummer fire eller fem for den bilinteresserte"

Re: ND

Posted: 05 Aug 2017, 01:30
by Hauk
Alex M wrote:Hegnar.no har "testet både 1,5 Sport og 2,0 automat.

Konklusjon:

"flott bil nummer fire eller fem for den bilinteresserte"
Ta med hele paragrafen;

"Med begrenset bagasjeplass - akkurat nok til en treningsbag, en litt stor damevæske og resultatet
av en liten shoppingrunde - er MX-5 en utmerket bil nummer to eller tre. Eventuelt fire eller fem
for den virkelige bilentusiasten."

Re: ND

Posted: 30 Aug 2017, 18:20
by Alex M
Litt trist å se hvordan det har gått med søstermodellen til ND : Fiat 124 Spider,

Det tatt inn "Kun"!!!! 25 eksemplarer til Norge i år av den offisielle Fiat importøren.
I øyeblikket ligger det 9 -ni- nye 124 Spider til salgs på finn.no. med priser fra 409 - 429.000,-.

Et kjapt søk på mobile24 viser et stort utvalg av Fiat 124 Spider fra 350.000,-. (levert på døren innen en uke fra Tyskland)

Trist at Fiat ikke har en mer offensiv representasjon i Norge, man har tydeligvis bommet grovt ved prissettingen av modellen.

Re: ND

Posted: 25 Apr 2018, 17:20
by Alex M
Facelift til høsten, som 2019 modell.

Viktigst endringer :
Lengde justerbart ratt
ryggekamera
og
effektøkning for 2 literen fra 155 til 181hk for US modellen, men kun 5 ekstra nm.Tall for europa modellen er ikke klart ennu.

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 09:30
by 2re
Våre venner hos Østeraas har i hvertfall 2018-modellene klare. Her en i Soul Red Crystal, med Mazda's egne nye sportsseter. De virket å være gode å sitte i selv om det ikke er helt Recaro. De erstatningssetene som kom ifjor var litt "panikkprodusert" da Recaro ikke kunne levere nok. Disse er et godt alternativ:
DSC_0016.JPG
DSC_0020.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0019.JPG

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 09:48
by Stalfa
Setene ser behagelig ut.
De virker "tykkere" enn Recaro stolene.
Har du inntrykk av at det blir trangere med disse stolene fremfor Recaroene?

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 11:13
by Atenza
Erfaringsmessig er det vel vi som blir tjukkere mellom modellskiftene, ikke setene :lol: ...

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 11:29
by obi-one
Sitter man noe lavere i de nye setene?

(har ikke blitt kortere i ryggen....)

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 11:51
by Stalfa
Atenza wrote:Erfaringsmessig er det vel vi som blir tjukkere mellom modellskiftene, ikke setene :lol: ...

At ND'en føles trangere enn min NA skal ha noe med vekt endring å gjøre har jeg vanskelig for å tro.
Da går jeg i så fall tilsvarende ned i vekt når jeg går fra ND til NA. :p

Det vil i så fall være jo-jo slanking av dimensjoner. :)

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 13:46
by Trym N1290
Syntes de stolene så litt for amerikansk ut, hadde kledd litt 'slankere' stoler

Re: ND

Posted: 26 Apr 2018, 20:27
by 2re
De virket å gi ganske bra støtte i hvertfall. Ikke helt Recaro, men mye bedre enn backup-setene som kom ifjor. Trangere? Nei...

Kanskje vi skal høre om vi får komme en tur igjen?

Re: ND

Posted: 11 Dec 2018, 20:16
by Alex M
Vi kan konstatere at 2019 utgavene har fått noen motor oppgraderinger.

!82 hk og + 5!!! nm på 2 literen. 156g co2 utslipp.

Hva skjer med forskning og utvikling hos Mazda på motorsiden? 156 g på 182hk og litt over 1000kg - bare tragisk…

Se på VAG sin utvikling, Audi sin nye A6 f.eks 55TFSI bensin med 151g utslipp. så kommer det-

1760 kg , 340 HK og 5,1 sek til 100. (Og nå tør de vel ikke å juge mer - de er jo blitt tatt hardt tidligere.)

Er MX-5 2 liter den minst effektive bilen på markedet i dag?

Det kan da ikke være så vanskelig å konstruere en Eco funksjon for testløypa, som struper effekt, halverer utslipp og engangsavgift for testrunden. (Og en sport knapp for vanlig kjøring.)

Co2 komponenten i engangsavgiften kommer til å øke i årene fremover, frem til det varslede forbudet mot salg av nye bensinbiler kommer om 6-7 år?

Re: ND

Posted: 11 Dec 2018, 21:16
by Hauk
Usikker på om du troller nå eller ikke...

Re: ND

Posted: 11 Dec 2018, 23:49
by obi-one
En mer eller mindre skjult knapp for å gå "smart" igjennom en testløype er det vel reelt gode grunner for at noen som helst av bilfabrikantene ikke tør å prøve seg på etter Dieselgate.

Ellers trøster jeg meg miljøvernmessig med at det aller mest miljøvennlige man kan gjøre er å forlenge levetiden på biler som allerede er produsert. Men da er vi iferd med å gå off ND topic og erklære NA som en miljøvennlig option.

Re: ND

Posted: 12 Dec 2018, 08:27
by Stalfa
Nå har vel Mazda vist seg som et av de bilmerkene der oss eiere klarer å komme i nærheten av oppgitt forbruk.
Nå håper jeg de nye test-metodene er mer realistisk, i så fall tror jeg at Mazda kommer godt ut av det.

For andre biler har oppgitt forbruk bare vært en våt drøm for eierne.
Jeg ser at Toyota oppgir forbruk på 0,53 for Rav4 Hybrid. Snakket med en som akkurat hadde gått fra 5-serie til en slik og han sier at å komme under 0.7 er veldig vanskelig.

Når gjelder miljøalibi så tar jeg toget til og fra jobben hver j**** dag.
Bruker i tillegg mye sykkel og beina i hverdagen. :p