Løsne EGR rør på 1.8

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

Noen her som har fjernet EGR-røret og kan fortelle meg med stor nøyaktighet hvordan jeg lettest kommer til klemma som røret er festet med på baksiden av toppen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Legendary »

Hvorfor skal du komme til den? Ikke nødvendig for å montere ny header. :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

Røret er sprukket og må skiftes.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Rudolf »

Rydd plass.
Bort med Coil + kabler.

Små fingre og sladrespeil (m/lys) er også lurt.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

Takk-takk for tipset. Jeg hadde hverken småfingre, mer stutt-tjukke pølser og heller ikke hadde jeg noe sladrespeil.

EGR røret er det som går i fra eksos-manifolden - mellom motorblokka og torpedoeveggen også monteres på innsuget. Funksjonen er at det føres litt eksos tilbake til innsuget, dette medfører vist mye mindre utslipp av NOx'er (fritt fra teflonen.).

cirka slik =>
Image


Her er skruen,verktøy-komposisjonen man endte opp med å bruke og ikke minst den gode hjelperen.
Image


Da fikk man ut røret før det var på tide med velfortjent kvelds for den god hjelperen.

Uten den gode motivasjonen jeg fikk i forkant ville dette aldri ha vært mulig. :)

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

Slik ser det ut.

Image

Høyre delen festes til eksosmanifoil og venstre del til innsuget.


Slik ser sprekken ut. Ganske så ute av fokus. De som vil se sprekken mer i fokus kan få røret.

Image
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote:De som vil se sprekken mer i fokus kan få røret.
Haha, den var god :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by GTX-Lars »

:lol:
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by AJF »

Har du nytt rør? Hvis ikke tror jeg at jeg har et ubrukt rør fra en 1,8l NB liggende som kan selges for en billig penge..
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

AJF wrote:Har du nytt rør?
Jeg har nytt rør liggende.
Usikker om rørene er like for NB og NA, mener at EGR ventilen er plassert forskjellig på motorene.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Miatapowers »

Kanskje litt off topic, men merker man noe forandring om man fjerner det å setter på blindplater ?
Vurdere jo nytt grenrør, og selgest med og uten slike greier..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

Du merker det på avgassen, dermed eventuell EU kontroll
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by MX-Jon »

Miatapowers wrote:Kanskje litt off topic, men merker man noe forandring om man fjerner det å setter på blindplater ?
Vurdere jo nytt grenrør, og selgest med og uten slike greier..
Jeg er ikke noe EGR ekspert, men har forstått det slik at det kan føre til økt CO utslipp som kan gi problem på EU kontroll. I tillegg bidrar EGR til lavere temperaturer i forbrenningskammeret som kan gi lenger levetid på feks eksosventiler. EGR er normalt ikke aktivt ved fullt gasspådrag slik at den negative effekten EGR kan gi på effekten pga mindre luft/bensin ikke har noe særlig betydning siden EGR ikke er aktiv ved fullt pådrag. EGR kan faktisk også gi økt effekt i enkelte situasjoner/motorer ved en god oppbygging pga mindre "throttle losses". Dvs den effekten som er når gasspjeldet ikke er helt åpent ved at det er en motstand som gjør at luften må suges inn før den komprimeres.

Ikke noe av dette er MX5 spesifikt, kan være at dette forholder seg anderledes på MX5 uten at jeg kjenner til det.

Om noen andre kan dette bedre så utdyp gjerne eller rett meg hvis noe er feil.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Stalfa »

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

"This dilutes the O2 in the incoming air stream and provides gases inert to combustion to act as absorbents of combustion heat to reduce peak in-cylinder temperatures. NOx is produced in a narrow band of high cylinder temperatures and pressures."
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Løsne EGR rør på 1.8

Post by Fabiz »

EGR er fandens verk for dieselbiler, men på bensin er det faktisk helt ålreit, og ingen vits å blokkere.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Post Reply