Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Moderator: Styremedlemmer
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Neste prosjekt er å lage et cover til midtkonsollen. Jeg har fjernet midtkonsollen og lagt inn et fint fargematchet teppe og trenger noe til å blokkere hullet med. Etterhvert skal det inn brytere i dette til elektriske vinduer.
https://www.instagram.com/p/BRbmu2PjjiC/
https://www.instagram.com/p/BRbmu2PjjiC/
-
- 7200 RPM
- Posts: 3060
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Nice.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Har begynt et aldri så lite samarbeid med noen karer i Hellas. Skal produsere diverse til MX-5 for dem. Her er en smakebit på hva som går i trykken snart.
Cold Air Intake til NB.
Cold Air Intake til NB.
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Modellen er ferdig printet. Gjengede hull til tempsensor og lufting til toppdeksel. Blir gøy å se om det passer!
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Prototype 1 passet ikke helt med tanke på vinkler, så jeg laget en ny versjon i helga. Passform begynner å bli slik jeg har sett for meg. Må muligens flytte bittelitt på catchtanken..
Nå er det kun noen minimale endringer som skal til for at det skal passe ordentlig. Nå som jeg har et grunndesign så skal jeg begynne å se på simulering av luftflyt og eventuelt designe mitt eget Helmholtz-kammer.
Nå er det kun noen minimale endringer som skal til for at det skal passe ordentlig. Nå som jeg har et grunndesign så skal jeg begynne å se på simulering av luftflyt og eventuelt designe mitt eget Helmholtz-kammer.
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Elegant. Det burde jo få ned temperaturen i innsuget en del.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Hva skal poenget være med å ha det helt der bak isteden for rett bak lykta? Må da være lavere temp med org boksen
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Det skal visstnok være en høytrykksone i det området der filteret er plassert på bildet. Ideen med et innsugsrøret her er å eliminere heat soak (påvirkning av varme), få mer lengde på det (mer dreiemoment i mellomregister), samt en bedre løsning på lufting til toppdeksel ( 90 grader rett på innsugsrør i stedet for rett ut i luftflyten).Silverboy wrote:Hva skal poenget være med å ha det helt der bak isteden for rett bak lykta? Må da være lavere temp med org boksen
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det blir mye datalogging her. Har det originale innsuget som jeg også skal teste med. Jeg sier ikke at jeg skal prøve å være smartere enn ingeniørene hos Mazda her, men ved hjelp av simuleringer og en 3D-printer så vil jeg prøve å få til noe som fungerer
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
...så, det er størrelsen det kommer an på?Teejay187 wrote:... få mer lengde på det
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Ofte handler det jo ikke om å være smartere, men rett og slett å inngå mindre kompromisser i forhold til hva fabrikanten må. Selv om det kanskje er en høytykksone da trykket fra frontruten og luftstrømmene fra fronten møtes tenker jeg fortsatt at den har fått med seg både varme fra radiator og motorblokk på vei dit.
Så lenge det fullføres med testing og logging er det jo enbart positivt
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Så lenge det fullføres med testing og logging er det jo enbart positivt
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Akkurat det med kompromisser jeg har tenkt på. Jeg har fjernet en god del som spylervæsketank og karbonkanister så jeg har mye plass på innsugssiden av motoren. Jeg tenker at det uansett vil være mer effektivt enn del 90-graders bøyen jeg har som innsugsrør nå.Silverboy wrote:Ofte handler det jo ikke om å være smartere, men rett og slett å inngå mindre kompromisser i forhold til hva fabrikanten må. Selv om det kanskje er en høytykksone da trykket fra frontruten og luftstrømmene fra fronten møtes tenker jeg fortsatt at den har fått med seg både varme fra radiator og motorblokk på vei dit.
Så lenge det fullføres med testing og logging er det jo enbart positivt
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det med at det er en høytrykksone der har jeg ikke noe dokumentasjon på dessverre, annet enn samtale jeg hadde med Planet Miata om deres testing på dyno.
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Bare lengdenBubba wrote:...så, det er størrelsen det kommer an på?Teejay187 wrote:... få mer lengde på det
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Ja, så er vi tilbake igjen da! Etter mange timer hver eneste kveld siden siste post så har jeg nå ferdigstilt designet. Har hentet tips her og der, både av bekjente, samt på nettet. Har kommet frem til et design som gir høyere og jevnere statisk trykk over spjeldet, i motsetning til det blå røret fra forrige post. Etter nesten 40 revisjoner og sikkert 100 simuleringer så har jeg det meste klart.
Simulering av siste revisjon av designet:
Render av designet:
Omtrent halvparten ferdigprintet:
Simulering av siste revisjon av designet:
Render av designet:
Omtrent halvparten ferdigprintet:
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Print-O-RAMA! En 3D-printertråd..
Imponerende.
Hva slags program bruker du til simuleringen?
Hva slags program bruker du til simuleringen?
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3041
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline