Page 1 of 1

"Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 17:43
by Silverboy
Sitter her og skrur og så slår det meg, det må jo være noe rart med konstruksjonen, eller tenker jeg helt feil?
Dette er da bak.
Tenkt situasjon hvor man justerer fremre nedre justering helt inn og bakre helt ut.
Da vil jo det ytre punktet på nedre bærearm flytte seg ett godt stykke frem. Det vil jo da også øvre punktet på huben. Derimot har jo ikke øvre bærearm noen mulighet til å flytte seg frem, så her må det jo ble en ganske kraftig brytning.

Foran er det jo kule oppe og nede og problemet er ikke tilstede.

Nå vil riktignok en slik justering endre ganske mye på spissing (og caster om noe vrir seg) og problemet er kanskje ikke så stort i praksis, men skal man ha ett oppheng uten spenn så er man jo ganske prisgitt den naturlige spissingen.

Eller tenker jeg helt feil?

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 17:51
by Silverboy
Her har jeg bare justert bak. Det utgjør 1cm forskjell oppe frem og tilbake. I teorien altså ca 2cm endring fra ytterpunkt til ytterpunkt på justeringen. Det blir ganske mye spenn (teoretisk)

Image

Image

Re:

Posted: 12 Jun 2016, 20:34
by Lloyd
Mindre tenking, mere kjøring!

Fiklet store deler av dagen med Tigergutten.
Og ting ender ofte på "godt nok" kjenner eg.
Fremme er understellet 1cm lengre ut til høyre siden. Det er kjekt utgangspunkt! ;-)

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 20:48
by Silverboy
Hehe
Der hadde nattesøvnen min gått!
Og nå må jeg vel ratt ut å sjekke DET også ;)

Re:

Posted: 12 Jun 2016, 20:53
by Rudolf
Understellet til MX5 er ikke feilkonstruert.
Det er et av de bedre konstruerte understell du kan finne på en serieprodusert bil.

Skruene på en MX5 er av uvanlig god kvalitet.
Du skulle sjekket kvaliteten på Italienske biler :wink:

Neida, her er det bare å skru og følge Workshop Manual og Performance Handbook.
Der står alt forklart ned i minste detalj.

Folk som gjør mere en standard oljeskift MÅ KJØPE HÅNDBØKER.
I verkstedmanualene og håndbøkene står det masse nyttig som du IKKE finner ut av bare å google på internett.
LØP OG KJØP.

Her er noen av de bøkene jeg bruker og som jeg er helt nødt til å lese for å finne ut av ting:

Image

Image

Erik

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 20:59
by Silverboy
Vet også at det er av de bedre, men det må jo bli spenninger?

Hadde 12 år eldre bmw, på de 7 årene dro jeg av 1 bolt. Så langt har jeg dratt av (eller kommet over allerede avdratte) 7 bolter/skruer ved løsning. Da skal jeg IKKE ha italiener ;)

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 21:05
by Silverboy
Det som blir spennende er å se hvilken spissing jeg får i "nullposisjon". Skal justere så den ikke er i spenn ved montering og se hva spissingen blir da.
Med marshmallow foringer er det sikkert ikke noe å tenke på, men med stivere greier kan jeg ikke komme unna at jeg vil legge spissing innenfor akseptable verdier men nærmest mulig spenningsfritt

Re:

Posted: 12 Jun 2016, 21:10
by Rudolf
Hvorfor er du så bekymret over at den står i "spenn".
Bærearmene skal bære en statisk vekt på ca. 250 kg (og mye mere dynamisk)
DET blir "spenn" det.

Erik

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 21:20
by Silverboy
Nei det er ikke spenn. Det hviler i sine naturlige bane. Dette er ren vridning.øvre bærearm er vi enige om at bare har naturlig bane opp og ned? Og at om du løsner øvre arm fra huben så kan øvre feste på huben bare beveges i naturlig bane ut og inn, og opp og ned. Men justerer du nedre bærearm i sine ytterste punkter å flytter øvre feste på hubben seg 2cm frem eller tilbake ( eller 1cm hver vei om man har flaks) utenfor armenes og hubben sin naturlige bevegelse. Altså må øvre armen (foringene) vris så mye sideveis og ytre nedre vris så mye at det matcher igjen. Det står da i spenn. Bortsett fra om foringene er blaute

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 12 Jun 2016, 21:51
by Silverboy
Konkret: setter jeg i bolten oppe og justerer på boltene nede så ser jeg at øvre bærearm vrir seg.. Stålet..
Hadde det vært kuler isteden for foringer hadde det jo ikke blitt spenn / unaturlige vridninger.
Men igjen, på bekostning av pris / komfort.

Bør ikke være umulig å bygge om egentlig, men er vel forhåpentligvis "innafor" med den spissingen det naturlig blir.

Re:

Posted: 13 Jun 2016, 07:30
by Fabiz
Jeg tror aldri dette har vært noe problem på norske MX5er, og det er vel kanskje få andre biler i verden enn norske MX5er med som går på elendige veier.

Det meste har vel vært testet hva angår effekt/hjulvinkler/custom understellsdeler blant MX5ene på Østlandet. Jeg husker aldri at det har vært noe trøbbel med dette. :)

Fabian

Re: "Feil" konstruksjon i hjuloppheng mx5

Posted: 13 Jun 2016, 08:10
by Silverboy
Bare ett "problem"når man går for stive foringer (poly foringer er ikke stive), men etter hva jeg kan lese meg til så er det heller ikke ett stort problem hvis man holder seg på normale verdier av spissing. Forhåpentligvis... hvis ting er så rett som det skal være.