Da er forum og nettsider oppe å går på ny webserver!


Årskontingenten for 2016 er nå sendt ut, HUSK Å BRUKE KID-NR!

Klassisk trimming

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 17
Registrert: 24 jun 2014, 08:33
Status: Offline

Klassisk trimming

Legg innav Kvikksølv » 31 des 2016, 00:29

Etter noen runder med Biltilsynet har jeg måttet innse at det å få godkjent en NC 1,8L med turbo og 158hk (samme som NC 2.0) er tilnærmet umulig. Mazda Norge har til og med vært så velvillige at de har bekreftet at bilene er teknisk identiske, men nei! Bilen har ikke vært levert fra fabrikk med denne løsningen, og da var det nei.
Men - det er jo mulig å trimme litt på godt, gammelt vis. Bytte av kamaksler, grenrør, og luftfilter sammen med justering av motorstyring skal kunne gi 1.8L rundt 175 hk. Noen som har forsøkt noe liknende?

Kurti
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2016, 07:41
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Kurti » 01 jan 2017, 22:11

Spennende link. Håper du holder oss oppdatert mht.utviklingen.

MX-Jon
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 957
Registrert: 03 jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Sted: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav MX-Jon » 01 jan 2017, 22:28

Hva var grunnen til avslaget? På NA'ene godkjenner de jo økt ytelse opp til det tilsvarende modell er levert med, ref flere kompressorgodkjenninger? Er jo merkelig at ikke det samme kan gjøres med NC? Eller var det fordi turbo lettere kan modifiseres til å gi økt ytelse etterpå?
Sist redigert av MX-Jon den 01 jan 2017, 22:53, redigert 1 gang totalt.
Miata 1990 1,6 kompressor (MP45)
Miata 1993 1,6 B-package
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5726
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Rudolf » 01 jan 2017, 22:51

Kanskje han ikke har snakket med ombyggingsgruppa.
Det burde han gjøre, og vise til godkjenningene av kompressor på NA med argumentasjonen som ble brukt der.

Viser til "oppskriften" her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=19&t=18328&start=195
og her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=20043

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Miata 1995 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden), Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Bertone X 1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
X Miata 1993 LE, Leopold

Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 17
Registrert: 24 jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Kvikksølv » 28 jan 2017, 12:08

Bare en liten oppdatering. Har en løsning klar, og regner med godt over 160hk i 1.8L motoren. Uten særlig synlige inngrep under panseret, og helt uten "pustehjelp". Godt ikke sommeren er her heeelt enda 8)

Kurti
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2016, 07:41
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Kurti » 31 jan 2017, 21:40

Eh...er dette noe du vil fortelle om....

Brukeravatar
Atenza
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 260
Registrert: 07 apr 2011, 11:24
Medlemsnummer: 998
Sted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Atenza » 31 jan 2017, 23:25

Vil han fortelle så vil jeg høre, iallfall.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
2014 Ford S-MAX Premium - Frozen white

Brukeravatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2312
Registrert: 19 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Sted: Jessheim
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Pelle » 01 feb 2017, 14:29

Me too!!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red

Voodoo
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 294
Registrert: 30 sep 2014, 10:34
Sted: Tønsberg
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Voodoo » 02 feb 2017, 19:20

I'm listening. ;)
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer:
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes System Specialist.
Og Fotograf:
https://tracksidephotography.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 17
Registrert: 24 jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Kvikksølv » 14 feb 2017, 01:08

Jeg hadde ikke tenkt å si noe særlig mer om dette før jeg var i mål og selv hadde "kjent på effekten", men siden flere tydeligvis er nyssjerrige er løsningen BBR Super 175. 175 står naturlig nok for 175hk, som er effekten de tar ut av 1.8L motoren. Dette gjøres ved hjelp av et nytt grenrør, K&N luftfilter, nye, vesentlig hvassere kamaksler og en omprogramerring av bilens originale motorstyring.
Grenrør og luftfilter er montert, kamaksler og programmering følger neste uke. Min bil har fra før fått fjernet center-demperen og montert Racing Beat rustfri bakre potte, så effekten blir muligens noe over målet på 175. OG - lyden ble i alle fall høy nok :D
Til info for de som ikke kjenner til BBR er dette et engelsk firma med lange tradisjoner innenfor trimming av MX5, inkludert i samarbeid med en større Mazda forhandler som selger nye BBR-trimmede biler med nybilgaranti. Først ut var i sin tid NA 1.6 turbo med 150hk, og NC 2.0 leveres med hysteriske 270 turbo-hk og 0-100 på ca 5.1 sek. Da begynner vi å nærme oss super-bil prestasjoner fra MX5! Flere av modellene er testet av engelsk bil-presse - inkl. EVO Magazine, med svært gode omtaler.

Så får jeg bare beklage ventetiden, er ikke så ofte her inne og har derfor heller ikke sett ønskene om mer info fra andre brukere før nå, sorry.

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2151
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Stalfa » 14 feb 2017, 09:11

Bilde


Skal du ha det godkjent, eller satser du på at det går under radaren på eu-kontrollen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 17
Registrert: 24 jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Kvikksølv » 16 feb 2017, 00:17

Helst det siste. Derfor ikke turbo og 230hk - fra samme leverandør (BBR). Dette synes knapt, kun grenrøret er synlig, og det kunne jo faktisk vært originalt. Det sitter på bilen allerede, og er helt rått!

Brukeravatar
Bubba
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 335
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Legg innav Bubba » 17 feb 2017, 08:38

Spennende prosjekt. Dersom du skal henvise BBR turbo-utgaven i søknaden til Vesenet, vil det antatt være greit å viset til at M2 (Mazdas eget tuningselskap) laget en utgave av Eunos Roadster i 1994 med en normalaspirert 1,8 liters motor på 150 Hk også (M2-1028).
Bubba
97 MX-5 1,8 (Balder)
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil (Gunther)
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB


Gå tilbake til «Teknisk»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester