Små skilt

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Små skilt

Post by Magnus »

Tenkte vi like godt kunne begynne en ny diskusjon om små skilt siden det ble mye snakk om det under "Diverse spørsmål".

Dere som har fått små skilt: Fikk dere det da dere nyregistrerte en importert bil, eller kom dere med et stort skilt og forlangte et lite? Har dere europeisk eller amerikansk bil?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Små skilt

Post by Vidar »

US bil (miata) kom med stor skilt og ville ha lite. Fikk viljen min
Magnus wrote:Tenkte vi like godt kunne begynne en ny diskusjon om små skilt siden det ble mye snakk om det under "Diverse spørsmål".

Dere som har fått små skilt: Fikk dere det da dere nyregistrerte en importert bil, eller kom dere med et stort skilt og forlangte et lite? Har dere europeisk eller amerikansk bil?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Fikk lite smalt skilt i forbindelse med at jeg registrerte importbil fra tyskland (MX-5). Ba om lite og fikk det:-)
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Hadde stort skilt, ba om et lite, fikk dette. Bilen er europeisk.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

har vert i kontakt med biltilsynet i bergen for å få lite skilt. der var de skikkelig vanskelige, så jeg må fremdeles kjøre med det store.
så hvis noen har tips til hvor/hvordan jeg kan skaffe meg dette blir jeg veldig taknemlig.
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Registrerte nylig sveits-importert bil og fikk lite skilt uten videre.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Tror jeg skal prøve å få meg et lite et jeg og... Spradet dere bare rett inn på Biltilsynet og sa "Jeg vil ha lite skilt, gimme gimme gimme!"?

Vurderte å snu skiltholderen så skiltet sperrer for luften i haikjeften, og skylde på dårlig kjøling.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Spurte om dette på biltilsynet i kristiansand i dag.

De sa:

"Kolberg motors vil ikke bekrefte at Miataen får for dårlig kjøling av å ha et stort skilt, dermed får du ikke lite skilt. Du kan få sånn lite mopedskilt bak, men ikke foran. Basta bom."

Ellers var de smilende og hyggelige i hvert fall.
Jeg må sikkert regge min et annet sted, fillern...
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

Jeg valgte ivertfall feil tidspunkt! Spurte samtideig med at jeg skulle godkjenne: Senkesett, ratt og felger. Tror fyren bledritt lei og sa bare: Finnes plenty andre plasser å montere skiltet her ja! Så dro han inn rettsaken fra Alfa Romeo (146?) De som har skiltet på siden. Bla bla bla bla! Jeg blir fortsatt forbanna når jeg ser STORE US trucks som har lite skilt foran og MASSE plass til "vanelig" størelse! Jeg kjører uten skilt foran og betaler med GLEDE boten! Har et lite falskt skilt liggende og det skal monteres på parkeringsplassen! Noe er fortsatt lovelig i norge! :?
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Så lenge du har ett regnr til en mx5 eller miata som har fått godkjent småsklt i år kan du bare oppgi dette regnret...
da er dei pligitge til å gi deg småskilt
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Christian »

På biltilsynet i Drammen var det ikke noe problem å få lite skilt bak pga. plassen men, lite både foran og bak var helt uaktuelt .
De sa at det ikke var mulig å få mer enn et lite skilt.
Jeg fikk nye skilt etter at jeg tok av skiltene om vinteren og somlet forlenge så de ble kastet.
Kjører nå uten skilt foran og et skilt som passer dårlig bak.
Vurder å kjøpe deksel bak til norsk standard (hvis det finnes for salg),synes det ser teit ut med et skilt som er for lite . Kan da enten bruke det lille foran men det står i vognkortet at det lille skal være bak så da får jeg sikkert bot alikevel.
Skal jeg ha skilt foran kommer jeg ihvertfal til å feste det helt nederst på fronten så luftintaket er åpent.
Noen som vet hva boten er for å kjøre uten skilt foran foresten ?
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

glaibilenmin wrote:Så lenge du har ett regnr til en mx5 eller miata som har fått godkjent småsklt i år kan du bare oppgi dette regnret...
da er dei pligitge til å gi deg småskilt
Å nei du! De er IKKE pliktige! Jeg har kranglet med biltilsynet her i Stavanger helt siden det var mulig å få små skilt. Jeg har lite bak, men ikke f.... om de ville godkjenne foran. Har brukt dokumentasjon med registreringsnummer til mange andre som har fått godkjent med lite foran, uten at det hjalp.

Til slutt anket jeg avgjørelsen helt til Veidirektoratet med bl.a. dokumentasjon i form av bilder av godkjente biler med lite skilt foran o.l., men selvfølgelig avslo også de. I avslaget står det svart på hvitt at fordi om andre VED EN FEILTAKELSE har fått utlevert lite skilt foran, betyr ikke det at Biltilsynene skal fortsette å gjøre denne feilen. Jeg fikk tilogmed tilsendt forskriftene, som har sitt utgangspunkt i EU-forskrifter, hvor det står at kjøretøyet SKAL ha minst et av skiltene, enten foran eller bak i standard stor størrelse. Disse forskriftene er flere ganger blitt presisert og sendt ut til Biltilsynene.

Så med andre ord, dere som har lite skilt både foran og bak er heldige som har funnet et Biltilsyn hvor tjenestemannen ikke helt har vært våken, eller rett og slett ikke følger med.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Men om man har stort skilt bak er det lettere å få lite foran? Eller? På en bil med plass til stort skilt bak ser det jo bare teit ut med et som er for lite...
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Enig med magnus her, mx-5/miata har grei plass og ser like fin ut med standard størrelse på skiltet bak. og da er jo et av skiltene i standard form. Så da kan man med andre ord ha lite foran.

btw. jeg syns mx-5/miata hvertfall ikke skal ha slikt moped skilt bak. fysj.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Hans: Så i følge regelverket har alle med mx5/miata krav på ETT lite
skilt??? I så fall er det mulig å få oversendt dette skrivet??
(kan evt ligges på nedlastnings siden)
Ole
Post Reply