Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Etter påsken hadde bilen stått ubrukt i 6 dager når jeg skulle kjøre til jobben tirsdag morgen, og når jeg skulle sette den i revers fikk jeg ikke girspaken inn. Det var bare så vidt jeg fikk satt den i forover girene, og etter at girkassen fikk gått litt i fri, fikk jeg også satt den i revers, men giringen er fortsatt litt "hard" i alle girene.
Er det deler her som kan eller skal smøres for å opprettholde et mykt girskifte? Jeg synes også at den var ganske treg i vinter på kalde morgener.
Takknemlig for alle tips
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
hvis det har vært veldig kaldt så blir girolja di rimelig tykk pga at den blir kald. Derfor føles den litt treg vil jeg tro.. hvis det blir bedre når bilen blir varmt er dette normalt..
Mx5 -91 HT 15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Lenge siden du har bytta girolje? Om du har hatt service hos et Mazda-verksted er det sannsynligvis billig mineralolje på kassa di. Prøv en god syntetisk 80w-90 olje i stedet, den fungerer utmerket.
Hvis kassa fortsatt er treg etter at bilen er god og varm ville jeg forsøkt å bytta olje på den som første steg.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
ingenting å smøre opp.. alt flyter i olje, så det skal være godt smurt.. men tykk olje kan gi treigere synkringer og diverse, som trolig er årsaken.. kanskje moden for en oljeskift på kassa?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Takk for alle raske tilbakemeldinger!
Det ser nok ut til at jeg tilbringer en del av helgen under bilen....
Er det noen som kan anbefale gode oljer å bruke til disse forskjellige stedene:
Girkasse
Girskift"tårn"
Diff
Til motorolje bruker jeg alltid Mobil 1 og har hatt god erfaring i åresvis med den, men girolje etc. her jeg liten erfaring med. Miata.net refererer til Redline som det ultimate valget, men det antar jeg ikke er tilgjengelig her på berget.
Noen tips til type og viskositet?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
er det en aprilsnarr? eller er du ikke så glad i asconaen din.... frityrolje som motorolje? Hørt om noe lignende før, men da lurer jeg på om de brukte det, sammen med noe annet tror jeg som drivstoff....
artig at det fungerte i hvertfall, men hvor lenge tror du det hadde virket? Prøv!
edw wrote:er det en aprilsnarr? eller er du ikke så glad i asconaen din.... frityrolje som motorolje? Hørt om noe lignende før, men da lurer jeg på om de brukte det, sammen med noe annet tror jeg som drivstoff....
artig at det fungerte i hvertfall, men hvor lenge tror du det hadde virket? Prøv!
Tror du tenker på den Top Gear Episoden hvor de la til et spesielt stoff i brukt frityrolje og kjørte en Volvo på det. kule greier
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
kjører mobil1 rundt hele veien jeg.. og har vært fornøyd med det.. ikke spør meg hvorfor jeg er fornøyd, for hadde sikkert vært fornøyd om det var FK-olje også (som jeg kjøpte i dag for å starte og kjøre varm motoren på)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)