Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?

Post by kodvaag »

Surfer på www.biltema.no (Ikke daglig altså...)

Tenkte å sette noen tåkelys i haikjeften, da åpne låvedører er så stygt, så stygt at jeg nekter å ha de åpne når det er dagslys.

Så det jeg trenger er lovpålagte kjørelys, ikke god belysning.

Har hentet en tåkelys bryter fra en 1993 Mazda 323. Bak blindlokket var det en kontakt med kabler på. Plugget denne inn i bryteren, og det ble belysning i bryteren. (instrumentlys) Så bra med noe som er likt!

Så fant jeg en kabel i motorrommet rett ved clutch hovedsylinder. Denne hadde "+12Volt" ved følgende forutsetninger:

Nærlys på OG 323 tåkelysbryter inntrykt.

Men, jeg vil ikke ha nærlysene på for å ha på tåkelysene! Da er jo hele meningen borte! Så, jeg får flytte supply til tåkelysbryteren fra "parklys+" i stedet for "nærlys+" som originalt.

Som sagt sitter jeg på www.biltema.no og kikker litt.
Det jeg lurer på er, hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?

42-339
eller
42-343
eller
42-345

Kom med gode rådom hvilke jeg skal ta, og ikke si til NOEN at jeg vurderer Biltema deler! :oops:

Og si meg, siden ikke det kommer noe "tick" når denne bryteren betjenes, så er det vel ikke noe rele der, og det bør jeg vel ha hvis jeg skal belaste den med 2*55w=9A?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

tips...

Post by Daniel »

Tror 42-339 kler seg best på mx5'en, ellers er sikkert 42-345 ok, men de blir kanskje litt store?
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

For den som ikke viste det: Tåkelys må monteres med 40cm mellomrom for å bli godkjent... Også er det lurt å koble de sånn at de slår seg av når du slår på nærlys. Blir Bot hvis du kjøre med begge tent.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

40cm fra hverandre og 30cm inn fra hjørnet på karosseriet?
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Regler er vel til for å brytes? :D
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Lyspæreffekt?

Post by kodvaag »

I hovedlysene, går det an å ha 80Wnær/100Wfjernlys uten at alt brenner opp? Disse vil jo kun bli brukt på kvelden, når det er ltt kjøligere enn på dagen...

100W = 8A
60W = 5A

Tåler kablene det?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Ikke gjør det! Blir bra ei lita stud, før du eventuelt brenne reflektoren eller linsa sprekke. Blir for varmt. Gå heller for noen gode pære. Philips Blue Vision eller noe +50% pære.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jeg har kjørt med 80/100 uten problemer av noe slag, men er nå nede på vanlige phillips premium pærer.

Mer watt er bedre lys, men det virker som at pærene har noe kortere levetid.

Tror phillips premium 55/60 er et godt valg til daglig bruk. Langt bedre enn "billige" lyspærer, men også noe dyrere.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

En gang i 1989 eller 1990 så hadde min onkel installert 100/130W pærer i H4 lampene på sin 626 2.0i 16V.
Kjempebra lys!!

Så kjørte han inn i en vaskemaskin...splintre!

Jeg tenker på 80/100w for det er en moderat effektøkning, og det blir ikke brukt på dagtid. Kun når det er mørkt, og litt kjøligere også. Til vanlig tenkte jeg å kjøre med tåkelys. (For det er jo lov som kjørelys når man ikke har nærlys tent?)

Hvis dere har masse i mot 80/100 H4 så kan jeg jo ta 55/100W da... ?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har brukt både biltemas superwatt pærer og Philips BV pærer.
Og jeg syns at Philips BV lyser best av de to..
A_hjelme wrote:Ikke gjør det! Blir bra ei lita stud, før du eventuelt brenne reflektoren eller linsa sprekke. Blir for varmt. Gå heller for noen gode pære. Philips Blue Vision eller noe +50% pære.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?

Post by PKD »

kodvaag wrote:Surfer på www.biltema.no (Ikke daglig altså...)

Tenkte å sette noen tåkelys i haikjeften, da åpne låvedører er så stygt, så stygt at jeg nekter å ha de åpne når det er dagslys.

Så det jeg trenger er lovpålagte kjørelys, ikke god belysning.
Du trenger ikke ekstralys for å få lovlige kjørelys (uten bruk av vippelyktene).

Det er bare å koble om på blink- og parklys. Sett blanke 21W pærer i den store delen av park/blinklys-lykten og så noen 21W pærer med glassokkel (som de selger på Biltema, art nr 35-15255) i den minste delen. Blinklyspærene er blanke, men kan lakkes orange med et tynt lag hobbylakk.

Denne modifikasjonen gjør at du får 21W parklys som kan benyttes som kjørelys. Jeg har gjort dette selv, og ikke fått klager i kontroll på mangelen av parklys.

Ser i en annen tråd at du har vært på huggeren og fått tak i pæresokkel til to-trådet lyspære, da kan du jo lage til både parklys og kjørelys i den store delen av lykten.

Siden du faktisk har skaffet deg denne pæreholderen så har du kanskje utført denne modifikasjonen allerede.
Ville bare opplyse om at det ikke er nødvendig med ekstralys for å få kjørelys, selv om lyset blir bedre da...
Last edited by PKD on 04 Jan 2004, 23:01, edited 1 time in total.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?

Post by kodvaag »

PKD wrote: Ser i en annen tråd at du har vært på huggeren og fått tak i pæresokkel til to-trådet lyspære, da kan du jo lage til både parklys og kjørelys i den store delen av lykten.


Siden du faktisk har skaffet deg denne pæreholderen så du har kanskje utført denne modifikasjonen allerede.
Ville bare opplyse om at det ikke er nødvendig med ekstralys for å få kjørelys, selv om lyset blir bedre da...



Har enda ikke kommet så langt å prøve om 21w/5W pæreholderen passer i parklysene. Hvis den gjør det er det jo en smal sak.

Men, jeg skal vise bilen, for etter januar 2004 er den ikke EU ok lengre. Det er ikke skilt på den heller, så jeg lager ikke til noe uorginalt før den har vært gjennom kontrollen.


Det beste er vel å ikke ha lys i USA posisjonslysene ved EU kontrollen?


Hvis noen vil se hvor mye arbeid jeg hadde med å fikse signalhornet kan du lese tråden på www.miata.net forum om "Horn location 1990" på

http://forum.miata.net/ubb/ultimatebb.p ... 5;t=031814

:oops:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Det hornet han skulle ha deg til å installere er _litt_ kult da! :D
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/ ... mber=44760
130 dB bør skremme vekk det meste!
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Burde vært påbudt her i Oslo.. Slik at man kan vekke alle de sovende sjåførene...
Magnus wrote:Det hornet han skulle ha deg til å installere er _litt_ kult da! :D
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/ ... mber=44760
130 dB bør skremme vekk det meste!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Yes...
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
Post Reply