mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Disse ventilene er igrunn like på alle mazda, eg har brukt slike ifra mazda 323 626 og 929. eneste er at noen 323 har en vinkel, de har samme funksjon, når denne sprekker så vil den suge falsk luft, om den er utett inni så er ikke det så farlig om du har slangen intakt på andre side, ellers så suger den falsk luft den veien,, men om du har turbo og den ikke er i orden så er det skumle greier, da vil du tilføre motoren overtrykk inni, og kan i verste fall blåse all olje ut, eller lage så mye undertrykk at rådene ryker.. men nå har du jo en ny, så da er det nok i orden, hadde du vert litt tidligere så hadde eg sikkert kunne rote frem noen slike,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Ventilen jeg har kjøpt fra mx5-parts er BP-05, og den gummihylsen sitter på plass.
Altså, når motoren er kald, og gummihylsa dertil, må jeg presse litt på for å få den nye ventilen inn. Når den er inne, så sitter den som sagt ikke skikkelig. Det er kun mothaken i tuppen som gjør at jeg ikke kan trekke ventilen rett ut. Jeg kan bevege den litt frem og tilbake. Når motoren er varm, tetter gummihylsa bedre, men jeg kan fortsatt lett dra ut ventilen med to fingre.
Det er mulig det skal være slik :shock:


Uansett. Jeg har tapet et par runder rundt tuten av ventilen for å gi den litt mer diameter. Nå sitter den bedre.

resultat:
motoren er like uggen på turtallet ved kaldstart (med den gamle, tomme, teipa var motoren utmerket i så måte) men er av en eller annen grunn helt fin ellers i registeret (2-3000 omdr).
Når bilen er varm så er den altså utmerket å kjøre med, bortsett fra en ting: Når jeg slipper gassen og trykker inn klutsjen, så detter turtallet neeesten i null !! Setter jeg inn den gamle, tomme, teipa vcp-ventilen, så er alt i skjønneste orden. Noen som klarer å resonnere seg frem til en løsning her, eller ?? :shock:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

er den montert rett vei, og du bør nok bytte denne gummiringen, de blir steike harde, den knuste på ene toppdekslet mitt når eg skulle ha den av, om den er løs, så suger den nok luft der, på tomgang så er det ikke mye den trenger for å fuske,

når det gjelder dette med at den går for langt ned på turtall, så kan det vera du må opne opp litt på tomgangen på innsuget (før så sugde den lettere ifra toppdekslet) ,, prøv deg litt der, ellers så kan det vera denne dashpot under gasspjeldet så er treg, må kanskje smøre den,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Høres logisk ut, det der, og ja, den gummihylsen er knallhard :wink:
takk for tipset, Stian.


spørsmål: er den gummihylsa bare å nappe ut, eller må man av med toppdekselet?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Høres logisk ut, det der, og ja, den gummihylsen er knallhard :wink:
takk for tipset, Stian.


spørsmål: er den gummihylsa bare å nappe ut, eller må man av med toppdekselet?
Den kan du dra ut ja.
(Ikke ødelegg den hvis du ikke har ny liggende)

Stian har et godt poeng:
Hvis du har hatt lekkasje der lenge, så er kanskje tomgangen stillt inn i forhold til det.
Få orden på ventilen først, så tar du det derfra.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

ok

da monterer jeg den gamle, tomme, teipa pcv-ventilen så lenge.

Jeg ser finnishline i usa har denne gummihylsa til $2,95.
Koster sikkert en formue hos mazda. :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Det kan av og til lønne seg å sjekke den lokale Mazda sjappa.
Spesielt deler som er felles med andre Mazda modeller trenger slettes ikke å være så dyre.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Steinar wrote:Det kan av og til lønne seg å sjekke den lokale Mazda sjappa.
Spesielt deler som er felles med andre Mazda modeller trenger slettes ikke å være så dyre.

Steinar
sant nok. trenger ikke gå over elven etter vann... :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

ja kan også høre med turbohansen på mazda forumet, han selger med grei rabatt, og skaffer hurtigt, disse gummi pluggene er vel også like på mazda 323 bg
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

36 kroner hos Ullern Bil :)
jøss!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg leste på miata.net at man trenger en ekstern turteller (tachometer) for å stille tomgangen. Er dette virkelig nødvendig?
Er det ikke bar å legge en bro fra TEN til jord, og så skru i vei? :roll:

http://www.miata.net/garage/ignition.html

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mojo-91 wrote:Jeg leste på miata.net at man trenger en ekstern turteller (tachometer) for å stille tomgangen. Er dette virkelig nødvendig?
Er det ikke bar å legge en bro fra TEN til jord, og så skru i vei? :roll:

http://www.miata.net/garage/ignition.html

Image
Bare å skru det, :lol: eg har ikke hatt noe problem,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da var den nye ventilen montert, med pakning og det hele, men tomgangen ble noen lavere, og turtallet datt nesten i null hver gang jeg slapp gassen.

Jeg koblet opp TEN og GND i Diagnoseboksen. Da skjedde det ingen verdens ting. Jeg stoppet motoren og startet den igjen (med jumpern i) Da ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt, bare raste i bånn!! Måtte bruke en skistav på gassen slik at den ikke sloknet for så å løpe ut i mottorrommet og holde på gassen der mens jeg samtidig skulle skru på tomgangsskruen så langt at motoren klarte å holde seg i gang (ca en runde (mot klokka).(tok vekk skistaven selvsagt).
Det som overrsket meg var hvor mye jeg måtte skru den opp (mot klokka) før tomgangen kom seg opp på 850-900. Sikkert en fem-seks runder. Er dette normalt? :shock: Jeg finner dette merkelig, da motoren klarte jo å holde tomgangen før jeg satt i jumperen.

uansett nå fungerer den fint, legger seg på 1200 ved kaldstart i minus 8 grader. og legger seg fint på 900 når motoren er varm.
:D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mojo-91 wrote:Da var den nye ventilen montert, med pakning og det hele, men tomgangen ble noen lavere, og turtallet datt nesten i null hver gang jeg slapp gassen.

Jeg koblet opp TEN og GND i Diagnoseboksen. Da skjedde det ingen verdens ting. Jeg stoppet motoren og startet den igjen (med jumpern i) Da ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt, bare raste i bånn!! Måtte bruke en skistav på gassen slik at den ikke sloknet for så å løpe ut i mottorrommet og holde på gassen der mens jeg samtidig skulle skru på tomgangsskruen så langt at motoren klarte å holde seg i gang (ca en runde (mot klokka).(tok vekk skistaven selvsagt).
Det som overrsket meg var hvor mye jeg måtte skru den opp (mot klokka) før tomgangen kom seg opp på 850-900. Sikkert en fem-seks runder. Er dette normalt? :shock: Jeg finner dette merkelig, da motoren klarte jo å holde tomgangen før jeg satt i jumperen.

uansett nå fungerer den fint, legger seg på 1200 ved kaldstart i minus 8 grader. og legger seg fint på 900 når motoren er varm.
:D
funker utmerket da ja, min har bare 900rpm uansett den, så eg tror min tomgangsmotor er fucket, får ikke skrudd den lengre ned, skruen er i bunn,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Mener du at motoren din legger seg på 900 selv når motoren er kald, og tomgangsskruen er i bånn? Da er det vel bare å skru den oppover? Må jo skru opp (mot klokka) for å få turtallet opp..
For min del så slokner motoren nesten hvis jeg skrur helt ned. Hvis jeg skrur et stykke opp så legger turtallet seg på 850-900. Hvis jeg fortsetter å skru oppover, så skjer ingen verdens ting. :shock:

men
Oppdaget forøvrig i morges (minus 5 grader ute) at motoren startet som normalt, la seg på 1200 en stund, før den begynte å dale ned under 1000. Så måtte jeg til å gasse igjen for å hindre den i å slokne. Kan det være det er denne "Air Valve som knoter det til? Den skal jo kun være aktiv når motoren er kald.

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply