Bytte av støtdempere bak - høyre side
Som nevnt tidligere i tråden, gikk byttet av støtdemperen på venstre side som en lek.
Slik var det ikke på høyre side
Grunnen til dette var av den enkle grunn, at jeg ikke fikk løs bolten som fester demperen i nedre bærearm. Problemet er velkjent og gjelder fortrinnsvis biler med orginale dempere.
Fordemperen er montert til et par godt synlige ører på nedre bærearm. På bakre bærearm er det annerledes:
Demperen er senket ned i bærearmen, og demperens bolt, er sikret til en slags festemutter som sitter fast inne i bærearmen
Det er et hull på undersiden av bærearmen, der demperen er forankret, og dette festepunktet sitter. Så denne bolten er svært eksponert for regn og salt og grus og slaps....
Festemutteren sitter fast i bærearmen ved at den er fanget i et slags bur. "Metallklemmer" som hoder den på plass.
Problemet er bare at når man etter 25 år skal prøve å få løs bolten, kan det bli for mye motstand for dette buret, og det gir slipp. Resultatet er at festemutteren spinner rundt med bolten.
Bolten er altså stuck og man får ikke løs den gamle demperen.
Etter litt research på nettet fant jeg ut at dette som sagt er et velkjent problem, og ansees for å være en designfeil fra mazda sin side. Usikker på hvordan det er løst på senere modeller.
Løsningen her er ihvertfall å gjøre hullet på undersiden av bærearmen større, slik at man kommer til festeskruen med en 17mm fastnøkkel
Dette er en lett jobb for en vinkelsliper og en knipetang.
Nå er det lettere å se hva man har med å gjøre og det er lett å se at buret som en gang holdt festeskruen på plass, ikke lengre har noen funksjon.
Skrue og bolt ser forøvrig ut til å være svært gode venner
Etter at litt rustløser har fått tid på seg til å gjøre sin virkning, var det bare å posisjonere på plass fastnøkkelen på festeskruen og en skralle på bolten, og kjøre i vei.
Hadde litt problemer med å få "lokket" tilbake på plass, men det funket fint med en hammer og en trekloss. Brunox er viktig.