Page 23 of 24

Re: mojo-91

Posted: 14 May 2014, 17:20
by Trym N1290
Dette var meget god og nyttig info. Bra det deles :D

Re: mojo-91

Posted: 16 May 2014, 13:07
by mojo-91
MX-Jon wrote:
mojo-91 wrote:Hvorfor TDC ikke blir riktig forstår jeg ikke.
Det er vanskelig å finne TDC nøyaktig ved å stikke noe ned i tennplugghullet for å se når stempelet er på topp.
Når stempelet er på topp kan veiva rotere ganske mange grader uten at stempelet beveger seg, derfor blir dette en veldig omtrentlig metode. Du kan ha flaks å treffe, du kan ha uflaks og bomme med 5 grader.

En måte å finne det nøyaktig er å bygge om en tennplugg med en bolt i midten så den stikker lenger ned.
Så drar du veiva rundt til stempelet butter i denne bolten. Sett et merke der.
Da så veiva motsatt vei til den butter igjen. Sett et nytt merke der.
TDC blir da nøyaktig midt mellom disse to merkene. Google TDC piston stop så finner du mer info.
Jeg har sjekket dette svært nøye. Minst 20 ganger.
Hvis jeg legger godviljen til, så er stempelet fortsatt på topp når TDC-merket (trekanten på blokka) peker på kanten av merket på registerdrevet. (som på bildet)
Noe er ikke riktig her. Det er jeg overbevist om...

Image

Posted: 16 May 2014, 17:33
by Rudolf
Kanskje registerhjulet ble montert skjevt ?
Med kila på feil side i det utslitte sporet.

Prøv å brekke det løs, men bruk varme.
Pass på så nesa ikke knekker.

Erik

Re: mojo-91

Posted: 31 May 2014, 10:25
by mojo-91
Jeg turte ikke begynne å herje med registerdrevet i tilfelle katastrofe ville oppstå. Har nå sjekket momentet på bolten og den sitter som den skal. Monterte alt sammen igjen og bilen fungerer utmerket.
Fikk og byttet dynamoreim, da jeg oppdaget at armerings-wiren på ene siden hadde røket. Dette kunne fort fått meg til å bli stuck i veikanten :-/

Re: mojo-91

Posted: 07 Jun 2014, 21:56
by mojo-91
Da er et nytt hjullager mulig ute på dato. Kruset og koste meg i svingene opp mot Holmenkollen, da det plutselig begynte å knase/kneppe fra venstre bakhjulet. Var redd det først var noe i drivverket som hadde tatt kvelden, da det oppstod så plutselig. Ulydene er konstante og følger hjulets rotasjon. Det merkelige er at da jeg jekket opp bilen og snurret på hjulet, kom det ingen ulyd. Heller inget slark i hjulet. Hm... Håper ikke det er diffen som spøker med meg :shock:

Re: mojo-91

Posted: 07 Jun 2014, 22:21
by MX-Jon
Merker du noe forskjell i svinger? Hvis det er hjullager hender det jo at det blir mindre lyd når det aktuelle hjulet har innersving og litt mindre belastning.

Re: mojo-91

Posted: 08 Jun 2014, 09:06
by mojo-91
Ja, jeg vet. Men lyden er lik hele veien og høres ut som metall som knuses. Samme lyd som da hjullageret høyre fremme tok kvelden. På samme måten. Fort og kontant. Forskjellen nå er at all lyd opphører når jeg jekket opp bilen. Heller inget slark.

Posted: 09 Jun 2014, 01:55
by Rudolf
Kanskje du har slitte bremseklosser.
Det lager ofte rare lyder.

Erik
(som nylig hadde rare lyder og slitte klosser)

Re: mojo-91

Posted: 09 Jun 2014, 08:54
by MX-Jon
En liten stein bak bremseskiven mellom bremseskive og bremseskjold lager også ganske stygge lyder.
Men litt merkelig at lyden forsvinner når du jekker den opp?

Jon

Re: mojo-91

Posted: 20 Jun 2014, 20:33
by mojo-91
ENDELIG !!! :D

Nå har jeg i to år kjørt rundt med sparkel utover døra etter en svært dårlig rettejobb, hvor dørhåndtaket har ligget 3mm utenfor dørflaten.
Skaden skjedde da en eller annen mindre intelligent person prøvde å bryte seg inn i bilen (med softtop), ikke ved å lage et lite snitt i kalesjen, eller knuse vinduet, men ved å prøve å jekke dørhåndtaket ut med en skrutrekker (el.l). makan!! :evil:
Jeg fikk en fyr til å rette skaden, hvilket han mente han skulle klare, men ikke klarte. Det kjipe er at jeg betalte for dette, men det er en annen historie...

Image
Image

Vel. Nå har jeg ihvertfall funnet et fint eksemplar av en dør. Den kommer fra den delebilen som står oppe på Hamar. Jeg er stuck med kone og barn så har aldri klart å somle meg opp dit for å hente døren.
Heldigvis har jeg en kamerat som er hedemarking, så han hentet døren for meg.
Døren har vært omlakkert en eller annen gang, men er ikke mer strøken enn at den vil sømløst bli en del av bilen min. Rustfri er den også, og har elekstriske vindusheis, så da slipper jeg unna med litt demontering fra den gamle døren. Døra står nå i kjellerboden min på Grunerløkka og alt er bare fryd og gammen.
Får nå se hvor lang tid det tar før jeg får montert den. Skal ikke se bort i fra at Mojo fortsetter å rase rundt på løkka med sparkel utover døra, en stund til :wink:

Image

Posted: 20 Jun 2014, 23:00
by Rudolf
Bare du får montert døra før du dør .....

Erik

Re: mojo-91

Posted: 20 Jun 2014, 23:04
by Ørnbjørn
Pling på om du treng ei hand i veka. Eventuelt fotograf.

Re: mojo-91

Posted: 21 Jun 2014, 23:33
by mojo-91
Ørnbjørn wrote:Pling på om du treng ei hand i veka. Eventuelt fotograf.
Takk for det ørnbjørn. Må nok være to,ja ;-)

Re: mojo-91

Posted: 21 Jun 2014, 23:56
by Hauk
Ikke for å jinxe, men du vet hva som skjer dagen etter at du monterer den "nye" døra? ;)

Re: mojo-91

Posted: 23 Jun 2014, 23:31
by mojo-91
Hauk wrote:Ikke for å jinxe, men du vet hva som skjer dagen etter at du monterer den "nye" døra? ;)
Hehe... Ja har tenkt tanken.
Kanskje jeg bør vente til vi fløtter ut av byen.
Kan fort ende opp med det, så fort som det går i svingene her i gården :lol: