Page 24 of 24

Posted: 24 Jun 2014, 00:53
by Rudolf
mojo-91 wrote: Hehe... Ja har tenkt tanken.
Kanskje jeg bør vente til vi fløtter ut av byen.
Kan fort ende opp med det, så fort som det går i svingene her i gården :lol:
Går det fort i dørene også ?

Erik

Re: mojo-91

Posted: 24 Jun 2014, 06:00
by Stalfa
mojo-91 wrote:Kanskje jeg bør vente til vi fløtter ut av byen.
Det er sikkert plass til enda en rød NA i Ski. ;)

Re: mojo-91

Posted: 27 Oct 2014, 09:54
by mojo-91
RESERVE MOTOR

Jeg og familiebilen var ute hos Fabiz på søndag og hentet motoren fra den svarte 93-modellen han driver og høgger.
Som mange sikkert har fått med seg, sitter det en shortnose som har røket to ganger, i min bil. Det er ikke for å male fanden på veggen at jeg har skaffet denne motoren, men jeg er rimelig sikker på at den siste lock-tite fixen jeg gjorde (JB-Weld) ikke varer evig, og når det en gang ryker, er ikke veiva reparerbar lengre.
Med andre ord kommer den nye bignose-motoren til å stå lagret enn så lenge. Men en god investering og livsforsikring for gamle-kjerra :wink:
Planen er å splitte motoren og få shinet opp den nye blokka for deretter å sette toppen fra bilens motor over. Den ble renovert for få år siden og har kun gått 5000km.


Image
Image

Re: mojo-91

Posted: 18 Feb 2015, 10:47
by helly
Hvordan går det med denne? Parkert for vinteren?

Re: mojo-91

Posted: 20 Feb 2015, 13:29
by mojo-91
Denne står parkert for vinteren, ja.
Blir moro å få den på veien igjen. Skal få montert den nye døra og kanskje motor også, etter hvert :-)

Re: mojo-91

Posted: 15 Jun 2015, 14:19
by mojo-91
OPERASJON BIGNOSE

Image

Da var den store dagen kommet, da min gamle sliter av en motor skulle få seg en ny blokk.
operasjonen skjedde ute hos Vidar, på Nærnes. mer om dette og flere bilder etc, kan dere lese om i tråden her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=19381

Jeg som har splitta en motor tidligere (med motoren fortsatt i bilen riktignok) tenkte at det å dra en motor ut av bilen for så å splitte den på gulvet, ikke kunne være så alt for tidkrevende. Så feil kan man ta. Hadde det ikke vært for ivrige, nevenyttige, kreative og kompetanseinnehavende medlemmer av østlandsavdelingen, hadde dette neppe gått så bra som det gjorde!

Dag 1: Første dagen gikk utelukkende til demontering 0900-1700.
Først måtte alt av duppeditter og slanger demonteres. Det viste jeg fra før av. Det jeg derimot ikke var klar over, var at eksos og mellomaksling også måtte av. Og det er jo en skikkelig drittjobb, som tok litt tid, og var litt frustrerende kan man si. Men det gikk :wink:
Image

Image
Vidar, bubba og Alevan forbereder løft av gamlemotoren.

Dag 2: 0900-2100
Løft av motor, demontering av topp, girkasse/clutch, montering på ny blokk, løft av motor, montering av alle duppeditter, elekstrisk, eksos, mellomaksling etc... Ja og så etterfylling av væsker, timing og slikt.
Image
Image
Truls og Vidar poserer foran den gamle shortnosen

Image
Toppen skal av shortnosen og over på bignosen. Må passe på at alle rester av den gamle toppakningen er borte.

Image
Sitrus, er visst tingen nå for tida. Funker som ei kanonkule! :)

Image
skralle og sigg

Image
Da er toppen endelig over på bignose-blokka. Moment er satt.

Image
Image
Clutch skal også flyttes over

Image
Så var motoren komplett og klar for løft

Re: mojo-91

Posted: 15 Jun 2015, 14:25
by Ørnbjørn
Dag 3?!

Re: mojo-91

Posted: 21 Jun 2015, 20:09
by mojo-91
dag 3

Var ute å Nærsnes og hentet bilen i dag.
Startet på første(men det visste vi jo ;-)
Maskinen går meget pent og det er godt å kjenne at motoren er tilbake der den en gang var. Det hyler litt av servoen, men det er fordi jeg glemte å stramme til en skue. Ellers kjøler motoren litt dårlig. Tempen gikk først opp mot kok. Stoppet og ventet en stund, for så å kjøre videre. Tempen var da fin.

Utrolig :-)

Re: mojo-91

Posted: 22 Jun 2015, 10:33
by Fabiz
mojo-91 wrote:dag 3

Var ute å Nærsnes og hentet bilen i dag.
Startet på første(men det visste vi jo ;-)
Maskinen går meget pent og det er godt å kjenne at motoren er tilbake der den en gang var. Det hyler litt av servoen, men det er fordi jeg glemte å stramme til en skue. Ellers kjøler motoren litt dårlig. Tempen gikk først opp mot kok. Stoppet og ventet en stund, for så å kjøre videre. Tempen var da fin.

Utrolig :-)
Ingenting er bedre enn en rask, frisk motor!

Tips: Sett bilen i oppoverbakke med fronten som høyeste punkt og luft kjølesystemet. Luft vil alltid krype oppover, og da vil sannsynligvis koke-problemet ditt forsvinne. :)

Fabian

Re: mojo-91

Posted: 22 Jun 2015, 15:46
by mojo-91
Bra tips Fabian:-) ja, det er nok litt luft i systemet.

Re: mojo-91

Posted: 16 Aug 2015, 21:35
by helly
Noe nytt her da mojo? :-)
Hvorfor flyttet du over toppen?

Re: mojo-91

Posted: 26 Aug 2015, 19:45
by mojo-91
Ikke mye nytt. Er i pappaperm så får ikke gjort så mye. Prøver å få kjerra klar for eu-kontroll, som var i juni :-/
Jeg satt over toppen fra min gamle motor av den grunn at den er i en tilstand jeg har oversikt over. Toppakningen røyk for noen år tilbake, hvor toppen ble sendt inn til motorteknikk på Risløkka for totalrenovering.
Med andre ord, har den toppen gått svært få mil (kjører lite, dessverre).
Men toppen fra innbyttemotoren var helt sikkert i orden den. Har den liggende om noen er interessert i den.