turbo...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

turbo...

Post by edw »

ok jeg lurer litt på og kjøpe meg men mx5, men har veeldig lyst på turbo. jeg vet at konverteringskit ikke er vanskelig og få tak i, virket heller ikke som om det var noe prob. og få det godkjent, men holder motoren? Er det mange som har fått prob. etter en konvertering?

Noe annet jeg lurer på er om det er like lett og få en 96mod godkjent.. det var jo bare fram til 93ellerno den turboversjonen ble solgt BBR-turbo.

Og forresten, mens jeg sitter her. det er en ting tilo jeg lurer på. Ble 90hk utgaven (94-97 tror jeg) tatt inn til norge?? Søkte på mobile.de der var det jo nesten bare 90hk-versonen....
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

er værtfall liten fare for motoras hvis du klarer deg med ca 150hk.. har sett at enkelte har tatt ut 250hk av motoren(spørs hvor lenge det varer) uten å gjøre noe intert..

regner med at det er turbokit fra GReddy du har tenkt mest på da dette er det billigste.. http://www.greddyturbofaqs.com kan du lese litt mer om det..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

greddy kittet virker greit nok, men vil det passe til en 96-mod? Det eneste jeg har sett er et greddy kit til 90-93 eller noe....
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Håper i løpet av neste vinter å få bygge om mx5en med flynin miata fm2 kitt nye stempler og råder fra flying miata (dei sexy cromma stemplene) nesten synd å gjemme dei i motoren...
noen som har noen formening om kor mye hk eg kan regne med å få da??
og seff ny cluch
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

har pratet med Marius hos Crazytuning.. han var ikke helt sikker.. men hvis du ringer til crazytuning så finner dem nok det ut for deg.. evt bygger det slik at det passer.. :) www.crazytuning.com
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Jeg tror også at medlemmer i klubben får rabatt på turbokit hos CrazyTuning. Hør med Marius om dette.....
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: turbo...

Post by KnutH »

edw wrote:Og forresten, mens jeg sitter her. det er en ting tilo jeg lurer på. Ble 90hk utgaven (94-97 tror jeg) tatt inn til norge?? Søkte på mobile.de der var det jo nesten bare 90hk-versonen....
Jupp, denne utgaven ble importert til Norge. Jeg har selv en "norsk" 97-modell. Sikkert ikke rart at du fant bare 90 HK-utgaven på mobile.de, de kaster jo som regel biler som er eldre enn 5 år i Tyskland... :roll:
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har også en 96 mod 1.8 som jeg har planer om å turbokonvertere.
En sinnsyk bra link som går igjennom alle alternativene ligger her: http://www.quithel.co.uk/zz_More_power.htm.

Hvis man skal ha et skikkelig kit som tar hensyn til fuel, tenning på en skikkelig måte(bankesensor, komplett Link ECU osv.) og som kommer med IC og full pakke, er det kun FM2 som gjelder.
Ellers er det HKS sitt kit eller FM1 som begge er kompromiss når det gjelder styring av bensin og tenning.
FM2 gir 230 ærlige RWhp på 12psi i en 94-97 1.8l med aksepterbar driftsikkerhet.
Folket på forum.miata.net kjører på 15 psi og 260 hk på hjula med FM2 uten å rapportere om andre problemer enn sliten clutch :)

Synd at FM2 koster skjorta og trusa...
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Greddy har også ett kit som koster både skjorta og G-strengen.. 220hk på 0.8 bar loves det.. mener at kit'et koster 55 tusen hos crazytuning.. de monterte det på en bil i fjor engang.. det røyk av clutchen på fullt pådrag så man trenger også en ny clutch.. eieren rasa vel diffen på en 3 ukers tid også.. så ny diff er også ett behov ville jeg tro..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Han brente også stemplene på første tur etter at han fikk ny diff fra Danmark. For å si det sånn: Han er drittlei hele bilen. Nå står den bare under et teppe av snø i deler. GReddy-kitet til 14000,- holder lenge med litt mer modifikasjoner. Jeg hadde dette kitet og var kjempefornøyd! Hadde 200 hk i min, og det holdt lenge! I forhold til pris er dette kitet helt perfekt.
:D :D :D
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Pacmania: Etter det jeg har hørt og sett på nettet har Greddy kun et turbokit for Miata/MX-5 1.6 som består av en TD04H-15G turbo.
Har du/dere noen link til dette turbokitet til 55K ?
Sikker på at ikke CT selger det vanlige Greddy kitet + Emanage, boostcontroller, IC og større dyser ?
Er vedkommende med dette kitet her på forumet ?

Turbomx5: Er/var bilen din bremset til 200 på bakhjulene ? Hvordan gjorde du det med tenning og bensin for å få til dette ? Å skru opp trykket + en Cossie IC gir vel ikke 200 hester sånn uten videre ?
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Det følger med ekstra bensinstyring med GReddy-kittet. Vi prøvde å lade den blå crazytuning-mx5'n med 1 bar uten ekstra bensin-styring (større dyser, bensintrykksregulator) utenom det som følgte med kittet. Dette gikk nesten bra (blåste 1 stempel når bilen ble kjørt sinnsykt hardt og lenge), så jeg vil påstå at det går fint å lade 0.8-0.9 bar trygt. Jeg har snakket med flere som driver med trimming av mx5 (bl.a. Crazytuning), og de mener at det var 200 hk i motor på min, minus noen % på hjulene da.......
Rakk desverre ikke å dyno-teste bilen før den ble solgt.
Jeg justerte tenningen ned til 6 grader.
Jeg kjørte en liten stund uten IC, og da ladet jeg originalt 0.35 bar. Når jeg installerte IC og boostcontrolleren og fikk justert opp trykket littegrann, ble det en helt annen bil. Det er en utrolig stor forskjell fra 0.35 bar og opp til 0.5 bar (tro det eller ei...) Man må liksom ha prøvd begge deler for å skjønne hvor stor forskjell det er. Og fra 0.5 bar og opp til 0.7 bar er det enda mer forskjell på draget i bilen enn det var fra 0.35-0.5 bar.

Vedkommende med kittet til 55 000,- er ikke på forumet. Nå skal det sies at han ikke på langt nær betalt 55 000,- for dette kitet (han er en god kompis med Crazytuning-gutta). Kittet skulle også brukes som reklame (gikk litt dårlig...), slik at vedkommende slapp unna med en rimelig penge.

Jeg har også bilder av dette kittet ferdig montert på bilen hans, hvis noen er interessert? ... bare å sende mail....

Crazytuning har sluttet å føre dette kittet, så du må ta lontakt med
IMPORT-TUNING
for å få tak i dette kittet. (Det var der jeg kjøpte kittet mitt). Han Reidar som driver dette firmaet holder til på Gardemoen, og er kjent for å være seriøs.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

hei jeg har ett greddy kitt,kjøpt i usa ,husker ikke hvilken type turbo det er bortsett fre greddy :) kjører org motor å 0,4 bar tror den da gir rundt 160 hk,har lyst til å kjøpe ic å justere opp trykket,har da 2 kompiser som den ene mener at jeg ikke behøver å bytte til større bensin dyser å han andre mener jeg må,noen som hvet mere her :?:
å evt noen som har pris på 4 stk dyser hørt dette er dyrt :?:
Mvh oddbjørn
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Turboen er ikke laget av GReddy. Det er Mitsubishi som lager denne turboen. Det er samme turbo som sitter i Mitsubishi 3000GT (den ene av dem da, vel å merke).... :)
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

stemmer d det er en mitsub.turbo,hvet du noe om den bensina da ? trenger jeg mere bensin hvis jeg feks skal justere opp til rund 0.6 bar med ic kjører no 0,4 bar
Post Reply