Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning
Moderator: Styremedlemmer
Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning
Har vært i kontakt med vegvesenet nå de siste par dagene for å prøve å få godkjent turbokitet på bilen. Jeg bruker for øvrig papirene som er til nedlasting her på forumet. I de papirene er det jo en mx-5 som er avgasstestet i Belgia, og mye data om denne bilen står i dokumentet, bl.a. chassinummeret. Når fyrn i vegvesenet titta gjennom papirene så han at chassinummeret til testbilen ikke var helt likt chassinummeret til min bil. Det han da ville vite var om det var noen forskjeller i styrke/konstruksjon på karosseriet og om bremsene var like. Jeg har en 1990 miata, og testbilen er en mx-5, antagelig en 1991 model. Husker ikke hele nummerne, men min bil begynner med: JM1NA.... og testbilens nummer starter med JMZNA.... Er ikke HELT sikkert jeg husker alt rett nå
Er det noen som vet om det er noen forskjeller på dette? Har sendt mail til mazda importøren i norge, men vet ikke om de kan svare meg på det. Hvis det hjelper noe kan jeg legge ut hele chassinummeret til begge bilene. Har de ikke foran meg akkurat nå.
Takker for all hjelp
Er det noen som vet om det er noen forskjeller på dette? Har sendt mail til mazda importøren i norge, men vet ikke om de kan svare meg på det. Hvis det hjelper noe kan jeg legge ut hele chassinummeret til begge bilene. Har de ikke foran meg akkurat nå.
Takker for all hjelp
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Det har vel aldri vært noe problem med at bremsene ikke passer om hverandre på miata og mx-5
Heller ikke karosseri-deler er noe problem..
Kan ikke skjønne at det skal være NOE som helst problem å godkjenne en Miata kontra en MX-5 med turbo av samme årsmodell.. med de samme papirene..
Heller ikke karosseri-deler er noe problem..
Kan ikke skjønne at det skal være NOE som helst problem å godkjenne en Miata kontra en MX-5 med turbo av samme årsmodell.. med de samme papirene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Det kommer tydelig helt ann på hvem du snakker med om godkjenning. Enten kan man treffe på en hyggelig kar som er villig til å se på saken fra bileiers side, eller så treffer man på en "hæstpeis" som helst vil avskilte bilen hvis man har noe som helst som ikke er orginalt på bilen.
Men disse papirene på turbokitet, de beskriver jo et turbokit som mazda UK. var med på å utvikle og som har blitt levert som orginal oppgradering til mx-5 1.6 i UK. Så bilen er jo godkjent i england og bestod avgasstesten med glans. Skjønner heller ikke at de skal være så vanskelige på det. Men det virka som om det gikk i boks hvis jeg fikk dokumetasjon på at bremsene var like og at karroseri "tålte" det samme. Slik jeg har forstått det så er vel chassi/understell prikk likt, med unntak av stabstag kanskje. Gjelder jo bare å få det på et papir som vegvesenet kan se på.
Men disse papirene på turbokitet, de beskriver jo et turbokit som mazda UK. var med på å utvikle og som har blitt levert som orginal oppgradering til mx-5 1.6 i UK. Så bilen er jo godkjent i england og bestod avgasstesten med glans. Skjønner heller ikke at de skal være så vanskelige på det. Men det virka som om det gikk i boks hvis jeg fikk dokumetasjon på at bremsene var like og at karroseri "tålte" det samme. Slik jeg har forstått det så er vel chassi/understell prikk likt, med unntak av stabstag kanskje. Gjelder jo bare å få det på et papir som vegvesenet kan se på.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har vært i kontakt med importør på personlig initiativ tidligere, og fikk som svar at de av prinsipp ikke ville gi den informasjon jeg spurte etter...
Det gjaldt også godkjenning, men jeg spurte spesifikt om de kunne bekrefte at min bil tåler 150 HK...
Det gjaldt også godkjenning, men jeg spurte spesifikt om de kunne bekrefte at min bil tåler 150 HK...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Ja første gang jeg snakke med norsk importør så spurte jeg og om de hadde noen dokumentasjon for hvor mye hk bilen var lagd for å tåle originalt, men de sa at de ikke hadde slik dokumentasjon, eller at de muligens ikke ville gi det ut... De sa bare at det hadde vegvesenet full anledning til å "bestemme" selv. Men det virker som om jeg fikk kara nede på vegvesenet litt på gli, så hvis jeg er heldig å får noe som helst fra importøren så kanskje godkjenninga går i boks. Og da blir jeg en lykkelig mann
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Har vert i flere annledninger i kontakt med importør. de gir ikkje vekk noen form for dokumentasjon noe som biltilsynet trenger, derfor har eg latt vera å søke på biltilsynet, da eg bor på en liten plass og ville blitt stoppet 5 minutter etter eg hadde pratet med de,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Jepps men tviler igrunn på de vil hjelpe da denne du har er importert utennom de, men er lov å håpe ellers så henvender du deg til feks noen i kanskje utlandet, det er og blir samme bil, men står det ikkje mx5 på bilen din da
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Den lokale forhandleren her er veldig hyggelig og prøver å hjelpe meg så godt de kan, men de hadde ikke noe informasjon om akkurat dette. Han kunne bare finne ut at testbilen som var brukt hadde samme bremser som den dårligste modellen av mx-5 som er levert i norge (vet ikke om han snakka om 90hk modellen da). Importøren har ikke vært avvisende ang. min henvendelse. Personen hadde ikke 100% peiling på akkurat dette med chassinr og slikt, så han henviste meg til en kollega som jeg skal kontakte i morgen.
For øvrig så står det bare "Mazda" og "mx" i vognkortet mitt under merke og model. Så det er jo ikke så langt unna å få lurt inn et 5-tall der
For øvrig så står det bare "Mazda" og "mx" i vognkortet mitt under merke og model. Så det er jo ikke så langt unna å få lurt inn et 5-tall der
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Hmmm på vognkortet på min gamle miata så stod det mazda mx5/miata om eg ikkje husker heilt feil, eg har ett gammelt vognkort om dette kan vera behjelpligt, skal ligge ett i kjellern..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..