Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning

Post by Thamun »

Har vært i kontakt med vegvesenet nå de siste par dagene for å prøve å få godkjent turbokitet på bilen. Jeg bruker for øvrig papirene som er til nedlasting her på forumet. I de papirene er det jo en mx-5 som er avgasstestet i Belgia, og mye data om denne bilen står i dokumentet, bl.a. chassinummeret. Når fyrn i vegvesenet titta gjennom papirene så han at chassinummeret til testbilen ikke var helt likt chassinummeret til min bil. Det han da ville vite var om det var noen forskjeller i styrke/konstruksjon på karosseriet og om bremsene var like. Jeg har en 1990 miata, og testbilen er en mx-5, antagelig en 1991 model. Husker ikke hele nummerne, men min bil begynner med: JM1NA.... og testbilens nummer starter med JMZNA.... Er ikke HELT sikkert jeg husker alt rett nå :?

Er det noen som vet om det er noen forskjeller på dette? Har sendt mail til mazda importøren i norge, men vet ikke om de kan svare meg på det. Hvis det hjelper noe kan jeg legge ut hele chassinummeret til begge bilene. Har de ikke foran meg akkurat nå. :)

Takker for all hjelp :mrgreen:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det har vel aldri vært noe problem med at bremsene ikke passer om hverandre på miata og mx-5

Heller ikke karosseri-deler er noe problem..

Kan ikke skjønne at det skal være NOE som helst problem å godkjenne en Miata kontra en MX-5 med turbo av samme årsmodell.. med de samme papirene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Det kommer tydelig helt ann på hvem du snakker med om godkjenning. Enten kan man treffe på en hyggelig kar som er villig til å se på saken fra bileiers side, eller så treffer man på en "hæstpeis" som helst vil avskilte bilen hvis man har noe som helst som ikke er orginalt på bilen.

Men disse papirene på turbokitet, de beskriver jo et turbokit som mazda UK. var med på å utvikle og som har blitt levert som orginal oppgradering til mx-5 1.6 i UK. Så bilen er jo godkjent i england og bestod avgasstesten med glans. Skjønner heller ikke at de skal være så vanskelige på det. Men det virka som om det gikk i boks hvis jeg fikk dokumetasjon på at bremsene var like og at karroseri "tålte" det samme. Slik jeg har forstått det så er vel chassi/understell prikk likt, med unntak av stabstag kanskje. Gjelder jo bare å få det på et papir som vegvesenet kan se på. :?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

hørte om en som måtte skaffe slik dokumentasjon.... Han fikk det fra usa via mail. Husker ikke om det var mazda importør eller forhandler der borte som sendte det....
Det var i alle fall et skriv om at europeisk og amerikansk modell var like...
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Håper at norsk importør kan gi samme dokumentasjon.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har vært i kontakt med importør på personlig initiativ tidligere, og fikk som svar at de av prinsipp ikke ville gi den informasjon jeg spurte etter...

Det gjaldt også godkjenning, men jeg spurte spesifikt om de kunne bekrefte at min bil tåler 150 HK...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Ja første gang jeg snakke med norsk importør så spurte jeg og om de hadde noen dokumentasjon for hvor mye hk bilen var lagd for å tåle originalt, men de sa at de ikke hadde slik dokumentasjon, eller at de muligens ikke ville gi det ut... :? De sa bare at det hadde vegvesenet full anledning til å "bestemme" selv. Men det virker som om jeg fikk kara nede på vegvesenet litt på gli, så hvis jeg er heldig å får noe som helst fra importøren så kanskje godkjenninga går i boks. Og da blir jeg en lykkelig mann :mrgreen:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har vert i flere annledninger i kontakt med importør. de gir ikkje vekk noen form for dokumentasjon noe som biltilsynet trenger, derfor har eg latt vera å søke på biltilsynet, da eg bor på en liten plass og ville blitt stoppet 5 minutter etter eg hadde pratet med de,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Håper i det minste at importør kan gi meg et muntlig svar på at mx-5 og miata er lik, så kan kanskje kara på vegvesenet ringe importøren og få det bekreftet av dem.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Jepps men tviler igrunn på de vil hjelpe da denne du har er importert utennom de, men er lov å håpe ellers så henvender du deg til feks noen i kanskje utlandet, det er og blir samme bil, men står det ikkje mx5 på bilen din da
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Tviler på at importør er behjelpelig med dette desverre...

Skal du komme noen vei tror jeg du skal prøve å kontakte noen litt høyere oppe i Mazda-konsernet..

Evt. forhandler i andre land...
Forhandlere i norge kommer med samme svar som importør...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

evt. kan du prøve å omregistrere bilen til
"Mazda MX-5 Miata" :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Den lokale forhandleren her er veldig hyggelig og prøver å hjelpe meg så godt de kan, men de hadde ikke noe informasjon om akkurat dette. Han kunne bare finne ut at testbilen som var brukt hadde samme bremser som den dårligste modellen av mx-5 som er levert i norge (vet ikke om han snakka om 90hk modellen da). Importøren har ikke vært avvisende ang. min henvendelse. Personen hadde ikke 100% peiling på akkurat dette med chassinr og slikt, så han henviste meg til en kollega som jeg skal kontakte i morgen.

For øvrig så står det bare "Mazda" og "mx" i vognkortet mitt under merke og model. Så det er jo ikke så langt unna å få lurt inn et 5-tall der :lol:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Hmmm på vognkortet på min gamle miata så stod det mazda mx5/miata om eg ikkje husker heilt feil, eg har ett gammelt vognkort om dette kan vera behjelpligt, skal ligge ett i kjellern..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Hmm...tror egentlig ikke det hjelper noe særlig. Men kan jo si ifra om chassinr eller noe sånt er til hjelp :)
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Post Reply