Rust i kanalene pga ingen drens
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Rust i kanalene pga ingen drens
Hei
Jeg har en 1991-modell som jeg steller veeeldig fint med - den står inne om vinteren, og jeg kjører den til og med minimalt (ikke) i regnvær. Jeg kjøpte den for 2 1/2 år siden, og da var den nyoverhalt - nylakkert og ny kalesje. Problemet mitt er at han som hadde den før meg og som "restaurerte" den, nok var mer opptatt av utseendet og mindre opptatt av funksjonalitet. Han har nemlig tetta igjen (lakka og sparkla) dreneringshullene i kanalene, og dermed blir vann liggende og skvulpe inni dem. Dette har medført at det har rustet hull i begge kanalene. Som nevnt er bilen kun utsatt for væte i forbindelse med vask, så dette er alvorlige greier for meg.
Hva skal jeg gjøre?
Er det noen her eller noen som kjenner noen som kan fikse dette for meg. Med det mener jeg fikse drenering og lakkere kanalene igjen?
Jeg vurderer å ta kontakt med den forrige eieren, men siden det til sommeren er 3 år siden jeg kjøpte den, føler jeg det er litt seint å klage
Jeg skal ta ut bilen for sesongen like før påske, tenker jeg. Jeg gleder meg som en unge, men rusten legger en viss demper på entusiasmen.
Forslag og/ eller tips til et sted jeg kan få fikset dette for en rimelig penge?
Tor
Jeg har en 1991-modell som jeg steller veeeldig fint med - den står inne om vinteren, og jeg kjører den til og med minimalt (ikke) i regnvær. Jeg kjøpte den for 2 1/2 år siden, og da var den nyoverhalt - nylakkert og ny kalesje. Problemet mitt er at han som hadde den før meg og som "restaurerte" den, nok var mer opptatt av utseendet og mindre opptatt av funksjonalitet. Han har nemlig tetta igjen (lakka og sparkla) dreneringshullene i kanalene, og dermed blir vann liggende og skvulpe inni dem. Dette har medført at det har rustet hull i begge kanalene. Som nevnt er bilen kun utsatt for væte i forbindelse med vask, så dette er alvorlige greier for meg.
Hva skal jeg gjøre?
Er det noen her eller noen som kjenner noen som kan fikse dette for meg. Med det mener jeg fikse drenering og lakkere kanalene igjen?
Jeg vurderer å ta kontakt med den forrige eieren, men siden det til sommeren er 3 år siden jeg kjøpte den, føler jeg det er litt seint å klage
Jeg skal ta ut bilen for sesongen like før påske, tenker jeg. Jeg gleder meg som en unge, men rusten legger en viss demper på entusiasmen.
Forslag og/ eller tips til et sted jeg kan få fikset dette for en rimelig penge?
Tor
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
kondolerer, bestandig kjipt når sånt skjer.. syns du burde høre med forrige eier.. om den ble lakket av et firma så burde jo de ta en go del av skylden.. alle nogenlunde oppegående lakkerere burde jo skjønne at dreneringshull ikke må tettes igjen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Re: Rust i kanalene pga ingen drens
LOL, bra han ikke spaklet igjen eksosrøret og bensinlokket også...EITO wrote: ...
Han har nemlig tetta igjen (lakka og sparkla) dreneringshullene i kanalene, og dermed blir vann liggende og skvulpe inni dem.
...
-
- Status: Offline
Takk for raske svar. Jeg er dessverre for dum til å vite om det må sveises. Den forrige eieren jobber (jobbet?) hos mazda-forhandler, og han restaurerte bilen på fritida. Og så fikk han vel folka på lakkeringsverkstedet til å lakkere den. Jeg har bilder fra lakkeringen, og den er grundig nok, men jeg tviler vel på om jobben er noe selve firmaet tar ansvar for. Det var nok mer en vennetjeneste.
Noen som vet om noen gode karrosseri- og lakkeringsverksteder i stavanger- og sandnesområdet? Helst noen mx5-ildsjeler
Tor
Noen som vet om noen gode karrosseri- og lakkeringsverksteder i stavanger- og sandnesområdet? Helst noen mx5-ildsjeler
Tor
-
- Status: Offline
-
- Status: Offline
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
En av grunnene til at det kommer vann inn i kanalene, er at dreneringshullene for vannet som kommer ned i rainrailen tetter seg til, det fylles etter hvert opp og renner over i kanalene. Et vanlig problem. Du må stake opp hullene. Gjøres best fra undersiden, litt fremfor og innenfor bakhjulene.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 2000 RPM
- Posts: 340
- Joined: 05 Feb 2006, 01:00
- Location: en holme ut om ålesund
- Status: Offline
EITO wrote:Jo, jeg tror det, for det er ikke hull til drenering. Det pleier det da å være?
Tor
der er ikke å skal ikke ver synlige drenerings hull på utsida av kanalen eller under, der er et i bakkant inn i hjulhuset her kommer de inn støv/sand som samler seg opp slik d starter å ruste.... + der er drenerings spalter i falsen mellom kanal/gulv,de er lett at di blir tettet av smus og av tektyl..
Jepp.... Dette er et kjent problem, som har vært diskutert tidligere. Drenhullene på de tidligste modellene (90-94) var dårlig konstruert slik at de lett gikk tett. Se her
Har nettopp vært gjennom full tektylbehandling selv, og måtte også sveise litt i bakkant på ene kanalen
Har nettopp vært gjennom full tektylbehandling selv, og måtte også sveise litt i bakkant på ene kanalen
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-
- Status: Offline
Hei igjen
Lenge siden sist, men jeg tenkte jeg skulle ta opp denne tråden igjen, fordi jeg fant etterhvert ut at det ikke var dreneringen det var noe galt med, men som enkelte nevner, en konstruksjonsfeil. Bakerst på kanalene ligger to plater helt inntil hverandre, og det ser ut for at det er en rustfelle av en annen verden. Jeg leverte bilen inn og fikk den sveiset og fikset. De sprøytet tectyl inn mellom de to lagene. Dette er som en advarsel til andre - ikke la det gå for langt, for da må en også skjære vekk av det innerste "laget".
Nå har jeg solgt bilen, og det var veldig trist å se den forsvinne nedover gata. Men jeg har kjøpt meg et nytt prosjekt. Så kommer jeg kanskje tilbake til mx-5 når nc har kommet ned i et par hundretusen. Vi får se. Den nye bilen er heftig også.
Her er et par bilder av reperasjonen av kanalene:
Her ser dere at den innerste delen også har begynt å ruste, så den også måtte kuttes i og nytt stykke sveises inn:
Her er andre sida fikset - ingen bruk av sparkel:
Hele bilen - "Lille My":
Han som kjøpte den, fikk en god og fin bil.
Og til slutt - min nye - gammel guttedrøm - måtte bare realisere den...
Foreløpig takk for meg. Jeg kommer kanskje tilbake når Porschen har kostet meg skjorta.
Tor
Lenge siden sist, men jeg tenkte jeg skulle ta opp denne tråden igjen, fordi jeg fant etterhvert ut at det ikke var dreneringen det var noe galt med, men som enkelte nevner, en konstruksjonsfeil. Bakerst på kanalene ligger to plater helt inntil hverandre, og det ser ut for at det er en rustfelle av en annen verden. Jeg leverte bilen inn og fikk den sveiset og fikset. De sprøytet tectyl inn mellom de to lagene. Dette er som en advarsel til andre - ikke la det gå for langt, for da må en også skjære vekk av det innerste "laget".
Nå har jeg solgt bilen, og det var veldig trist å se den forsvinne nedover gata. Men jeg har kjøpt meg et nytt prosjekt. Så kommer jeg kanskje tilbake til mx-5 når nc har kommet ned i et par hundretusen. Vi får se. Den nye bilen er heftig også.
Her er et par bilder av reperasjonen av kanalene:
Her ser dere at den innerste delen også har begynt å ruste, så den også måtte kuttes i og nytt stykke sveises inn:
Her er andre sida fikset - ingen bruk av sparkel:
Hele bilen - "Lille My":
Han som kjøpte den, fikk en god og fin bil.
Og til slutt - min nye - gammel guttedrøm - måtte bare realisere den...
Foreløpig takk for meg. Jeg kommer kanskje tilbake når Porschen har kostet meg skjorta.
Tor
Last edited by EITO on 24 Oct 2006, 22:50, edited 1 time in total.