Rust i kanalene pga ingen drens

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EITO
Status: Offline

Rust i kanalene pga ingen drens

Post by EITO »

Hei

Jeg har en 1991-modell som jeg steller veeeldig fint med - den står inne om vinteren, og jeg kjører den til og med minimalt (ikke) i regnvær. Jeg kjøpte den for 2 1/2 år siden, og da var den nyoverhalt - nylakkert og ny kalesje. Problemet mitt er at han som hadde den før meg og som "restaurerte" den, nok var mer opptatt av utseendet og mindre opptatt av funksjonalitet. Han har nemlig tetta igjen (lakka og sparkla) dreneringshullene i kanalene, og dermed blir vann liggende og skvulpe inni dem. Dette har medført at det har rustet hull i begge kanalene. Som nevnt er bilen kun utsatt for væte i forbindelse med vask, så dette er alvorlige greier for meg.

Hva skal jeg gjøre?

Er det noen her eller noen som kjenner noen som kan fikse dette for meg. Med det mener jeg fikse drenering og lakkere kanalene igjen?

Jeg vurderer å ta kontakt med den forrige eieren, men siden det til sommeren er 3 år siden jeg kjøpte den, føler jeg det er litt seint å klage :?

Jeg skal ta ut bilen for sesongen like før påske, tenker jeg. Jeg gleder meg som en unge, men rusten legger en viss demper på entusiasmen.

Forslag og/ eller tips til et sted jeg kan få fikset dette for en rimelig penge?


Tor
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

kondolerer, bestandig kjipt når sånt skjer.. :? syns du burde høre med forrige eier.. om den ble lakket av et firma så burde jo de ta en go del av skylden.. alle nogenlunde oppegående lakkerere burde jo skjønne at dreneringshull ikke må tettes igjen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Rust i kanalene pga ingen drens

Post by arildh »

EITO wrote: ...
Han har nemlig tetta igjen (lakka og sparkla) dreneringshullene i kanalene, og dermed blir vann liggende og skvulpe inni dem.
...
LOL, bra han ikke spaklet igjen eksosrøret og bensinlokket også...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er det så mye rust at det må sveises ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EITO
Status: Offline

Post by EITO »

Takk for raske svar. Jeg er dessverre for dum til å vite om det må sveises. Den forrige eieren jobber (jobbet?) hos mazda-forhandler, og han restaurerte bilen på fritida. Og så fikk han vel folka på lakkeringsverkstedet til å lakkere den. Jeg har bilder fra lakkeringen, og den er grundig nok, men jeg tviler vel på om jobben er noe selve firmaet tar ansvar for. Det var nok mer en vennetjeneste.

Noen som vet om noen gode karrosseri- og lakkeringsverksteder i stavanger- og sandnesområdet? Helst noen mx5-ildsjeler ;)

Tor
EITO
Status: Offline

Post by EITO »

Her er noen bilder av min kjære bil. Ikke for å illustrere problemet - mer som en trøst. De er fra de dager da jeg var lykkelig uvitende om rusten:

Image

Image

Image

Tor
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

KJedelig med den rusten :cry:

Bilen din så virkelig bra ut i lakken, blank og pen :D
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

rust i bakkant på kanalene er et ganske vaneligt på mx 5, så dette har mest sansyneligt ingen ting med jobben som var gjort da bilen vart resturert,men en dårlig konstruksjon fra mazda. har sveist rust på kanalene på 4stk mx5,så eg kjenner probleme.....
EITO
Status: Offline

Post by EITO »

Jo, jeg tror det, for det er ikke hull til drenering. Det pleier det da å være?

Tor
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

En av grunnene til at det kommer vann inn i kanalene, er at dreneringshullene for vannet som kommer ned i rainrailen tetter seg til, det fylles etter hvert opp og renner over i kanalene. Et vanlig problem. Du må stake opp hullene. Gjøres best fra undersiden, litt fremfor og innenfor bakhjulene.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

EITO wrote:Jo, jeg tror det, for det er ikke hull til drenering. Det pleier det da å være?

Tor


der er ikke å skal ikke ver synlige drenerings hull på utsida av kanalen eller under, der er et i bakkant inn i hjulhuset her kommer de inn støv/sand som samler seg opp slik d starter å ruste.... + der er drenerings spalter i falsen mellom kanal/gulv,de er lett at di blir tettet av smus og av tektyl..
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Jepp.... Dette er et kjent problem, som har vært diskutert tidligere. Drenhullene på de tidligste modellene (90-94) var dårlig konstruert slik at de lett gikk tett. Se her

Har nettopp vært gjennom full tektylbehandling selv, og måtte også sveise litt i bakkant på ene kanalen :(
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

IJB, hva tar du for å fikse/sveise rust i kanaler da ?? Siden du har gjort det 4 ganger.. Hvis dette er noe du gjør er jeg interessert!
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Mistenker at mine også er tette :(

Rust i kanalene + at det er fuktig under mattene i bilen... Hvis noen kan legge ut bilder av hvor disse hullene er skal jeg borre til uka..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
EITO
Status: Offline

Post by EITO »

Hei igjen

Lenge siden sist, men jeg tenkte jeg skulle ta opp denne tråden igjen, fordi jeg fant etterhvert ut at det ikke var dreneringen det var noe galt med, men som enkelte nevner, en konstruksjonsfeil. Bakerst på kanalene ligger to plater helt inntil hverandre, og det ser ut for at det er en rustfelle av en annen verden. Jeg leverte bilen inn og fikk den sveiset og fikset. De sprøytet tectyl inn mellom de to lagene. Dette er som en advarsel til andre - ikke la det gå for langt, for da må en også skjære vekk av det innerste "laget".

Nå har jeg solgt bilen, og det var veldig trist å se den forsvinne nedover gata. Men jeg har kjøpt meg et nytt prosjekt. Så kommer jeg kanskje tilbake til mx-5 når nc har kommet ned i et par hundretusen. Vi får se. Den nye bilen er heftig også.

Her er et par bilder av reperasjonen av kanalene:

Her ser dere at den innerste delen også har begynt å ruste, så den også måtte kuttes i og nytt stykke sveises inn:
Image

Her er andre sida fikset - ingen bruk av sparkel:
Image

Hele bilen - "Lille My":
Image
Han som kjøpte den, fikk en god og fin bil.


Og til slutt - min nye - gammel guttedrøm - måtte bare realisere den...

Image

Foreløpig takk for meg. Jeg kommer kanskje tilbake når Porschen har kostet meg skjorta.

Tor
Last edited by EITO on 24 Oct 2006, 22:50, edited 1 time in total.
Post Reply