HKS turbokit til NA 1.8
Moderator: Styremedlemmer
HKS turbokit til NA 1.8
Lurer på om det er noen som har erfaring med dette HKS kittet på 1.8 NA, driver å vurderer turbokit men lurer egentlig hvor my orginal motor og drivverk tåler, redd for at hvis jeg setter på turbo så blir jeg nødt til å bytte mye annet i motoren? eller går det helt fint med orginal motor og turbo???
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Ikke noe problem med turbo på orginal motor. De tåler glatt 250 gamp på bakhjulene uten at noe er skiftet av innmat.
Jeg har, eller har rester, av HKS 1.8 kitet på min NA.
Slik kit'et er levert kan du kjøre på 0.4 bar med brukbar effektøkning.
Det eneste aberet er at løsningen for å tilføre ekstra bensin (F-Con Mini) gjør at den går fett over hele registeret. Ikke bare når turboen lader. Det fører til at bensinforbruket øker en del uansett kjøring.
Den andre ulempen med kittet er at "mye vil ha mer" og at man etter å ha brukt en bunch med penger på oppgradering skjønner at det var dumt å ikke kjøpe et komplett kt fra første stund.
Mitt tips til deg er å vente litt til FM har de nye Kit'ene sine klare og kjøpe noe tilsvarende FMI. Tar du frakten med Magnum så få du en ok pris.
Alternativt så har RacingMazda et bra utgangspunkt men her må man finne en løsning for styring av bensin selv.
Jeg har, eller har rester, av HKS 1.8 kitet på min NA.
Slik kit'et er levert kan du kjøre på 0.4 bar med brukbar effektøkning.
Det eneste aberet er at løsningen for å tilføre ekstra bensin (F-Con Mini) gjør at den går fett over hele registeret. Ikke bare når turboen lader. Det fører til at bensinforbruket øker en del uansett kjøring.
Den andre ulempen med kittet er at "mye vil ha mer" og at man etter å ha brukt en bunch med penger på oppgradering skjønner at det var dumt å ikke kjøpe et komplett kt fra første stund.
Mitt tips til deg er å vente litt til FM har de nye Kit'ene sine klare og kjøpe noe tilsvarende FMI. Tar du frakten med Magnum så få du en ok pris.
Alternativt så har RacingMazda et bra utgangspunkt men her må man finne en løsning for styring av bensin selv.
sjekka på fm sida og det så ut som det er noen bra kitt de driver å designer, så jeg tror jeg venter litt til de kittene er ferdig og kommet ut på markedet 
er vell bare å begynne å spare

er vell bare å begynne å spare

95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Har nå mest sansynlig fått en god pris på HKS turbokit direkte fra japan, men lurer på noe, er det noen som har kjøpt dette med dette tuv papiret, bare lurer på hva som står i det eg, er det slik at det kan godkjennes da, eller
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Tok å kopierte ut fra chrome design, står her i allefall at de er tuv godkjent, er dette noe man bruker ved godkjenning eller, i såfall så kunne eg tenkt meg en kopi av dette for å forhandsprøve en godkjenning,,
Sitat: New
HKS Soft-turbocharger kit for 1,6 l including all extra parts needed and TÜV approval

HKS Soft-turbocharger kit for 1,6 l including all extra parts needed and TÜV approval
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Med TÜV papirer skal biltilsynet godkjenne uten å henvise til ditt og dattStianOppistov wrote:Tok å kopierte ut fra chrome design, står her i allefall at de er tuv godkjent, er dette noe man bruker ved godkjenning eller, i såfall så kunne eg tenkt meg en kopi av dette for å forhandsprøve en godkjenning,,![]()
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Magnum1985
- 2000 RPM
Ikke som jeg vet om nei... Men denne siden også bekrefter at det fins TÜV papirer på HKS kitet:
http://www.five-speed.dk/Tuning.htm
http://www.five-speed.dk/Tuning.htm
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Vidar wrote:Med TÜV papirer skal biltilsynet godkjenne uten å henvise til ditt og dattStianOppistov wrote:Tok å kopierte ut fra chrome design, står her i allefall at de er tuv godkjent, er dette noe man bruker ved godkjenning eller, i såfall så kunne eg tenkt meg en kopi av dette for å forhandsprøve en godkjenning,,![]()
Egentlig ikke desverre. Selve settet kan være TÜV godkjent men fortsatt så er det ingen som kan vise at DIN bil med dette kittet består de kravene som TÜV har. Selv om HKS har TÜV godkjent selve turbokittet så er det ikke sikkert at de tilfredstiller de krav som biltilsynet har/får.
Det man kan gjøre er og montere kittet, kjøre ned til tyskland og la bilen gjennomgå en TÜV sertifisering(Finnes ikke strengere kontrollorgan når det kommer til bil) altså en helbilsgodkjenning da kan verken biltilsynet eller andre myndigheter si imot deg. Se bare på BMW'ene til Helge Wiik og Tarjei Kristiansen. Prisen på dette vil nok bli noe sånt som å kjøpe en velholdt 1,6NA
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Miatapowers
- 7200 RPM
Jepp så har du meg på msn. så da håper eg at eg kan få en kopi. skal forhåndsøke før eg handler..Vidar wrote:Fikk netopp en mail fra mx5parts som bekrefta at HKS kittet er TÜV godkjent..
Spurte om å få papirene, så får jeg se hva de sier
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH