Nytt medlem - på jakt etter MX-5! (Lang post - sorry!)
Posted: 16 Apr 2006, 23:37
Halloen!
Har saumfart dette forumet + hundremillioner andre i påska nå. Laget
bruker i dag, og sendte mail nå nettopp på medlemskap.
Å, hvor skal man starte? Ok, driver på med en "makeover" av bilparken,
og har bestemt meg for å ha en vinterbil og en sommerbil. Var nesten fast
bestemt på en Speedster som sommerleketøy, men har vel slått det fra
meg pga. ymse årsaker (mangel på kompetanse her i landet, samt endel
engelske "quirks".)
Et av mine beste bilhold så langt var en '92 MX-6 fra 2000 til 2004, i
tillegg etpar andre Mazdaer oppgjennom åra. Ufattelig lite tull med dem!
Så nå er det back to basics... Det blir en MX-5! Almera GTien er solgt,
Porsche 944 banebilen er på vei ut døra as we speak - og vinterbilen/
bruksbilen er allerede handlet inn (en 1987 Mazda med 675 kg på hver
aksling og bakhjulstrekk!
)
Sååå... til poenget: Hvilken MX-5 skal man ha da?
Jeg trodde jeg var sikker på å lande på en NB, men jeg er ikke så sikker
lengre. Har forstått det slik at en 94-95 1,8l er veien å gå mtp. prestanda?
Og at de blir litt mere "komfort-orientert" jo nyere de blir?
Skal jeg plassere meg selv et sted på "komfortskalaen" så blir det nok
helt i go-cart-enden.
Lav vekt, kjøreegenskaper og veigrep er viktigst
for meg. Minst mulig med duppeditter, fjas og mikk som både kan og vil
ryke.
Noen her som skal selge, eller vet om noen? Sleng dem over!
Litt preferanser/fordommer har jeg jo:
Bilen jeg er på jakt etter er eid av en som nok er litt over gjennomsnittet
interessert i kjerra si - og har holdt den BRA. Helst ikke vinterkjørt - den
kommer ikke til å bli det i mitt eie iallefall. Verste jeg vet er rust.
Oppstiva understell er fine greier, ihvertfall så lenge det er snakk om
anerkjente komponenter. Tradisjonell trimming er bare snacks det også
(grenrør/headers, porting, tenning etc). Er det snakk om tvangsmating
så blir jeg litt mere skeptisk - men man skal jo ikke være festbrems
heller.
Digresjon:
De to som kom fra Sveits (10-års jubileumsutgaver - blå og sølv), som to
stykker her inne handlet (fra samme firma) så jo driiitlekre ut.
Kom gjerne med innspill!
/Jon.
Har saumfart dette forumet + hundremillioner andre i påska nå. Laget
bruker i dag, og sendte mail nå nettopp på medlemskap.
Å, hvor skal man starte? Ok, driver på med en "makeover" av bilparken,
og har bestemt meg for å ha en vinterbil og en sommerbil. Var nesten fast
bestemt på en Speedster som sommerleketøy, men har vel slått det fra
meg pga. ymse årsaker (mangel på kompetanse her i landet, samt endel
engelske "quirks".)
Et av mine beste bilhold så langt var en '92 MX-6 fra 2000 til 2004, i
tillegg etpar andre Mazdaer oppgjennom åra. Ufattelig lite tull med dem!
Så nå er det back to basics... Det blir en MX-5! Almera GTien er solgt,
Porsche 944 banebilen er på vei ut døra as we speak - og vinterbilen/
bruksbilen er allerede handlet inn (en 1987 Mazda med 675 kg på hver
aksling og bakhjulstrekk!

Sååå... til poenget: Hvilken MX-5 skal man ha da?
Jeg trodde jeg var sikker på å lande på en NB, men jeg er ikke så sikker
lengre. Har forstått det slik at en 94-95 1,8l er veien å gå mtp. prestanda?
Og at de blir litt mere "komfort-orientert" jo nyere de blir?
Skal jeg plassere meg selv et sted på "komfortskalaen" så blir det nok
helt i go-cart-enden.

for meg. Minst mulig med duppeditter, fjas og mikk som både kan og vil
ryke.
Noen her som skal selge, eller vet om noen? Sleng dem over!

Litt preferanser/fordommer har jeg jo:
Bilen jeg er på jakt etter er eid av en som nok er litt over gjennomsnittet
interessert i kjerra si - og har holdt den BRA. Helst ikke vinterkjørt - den
kommer ikke til å bli det i mitt eie iallefall. Verste jeg vet er rust.
Oppstiva understell er fine greier, ihvertfall så lenge det er snakk om
anerkjente komponenter. Tradisjonell trimming er bare snacks det også
(grenrør/headers, porting, tenning etc). Er det snakk om tvangsmating
så blir jeg litt mere skeptisk - men man skal jo ikke være festbrems
heller.

Digresjon:
De to som kom fra Sveits (10-års jubileumsutgaver - blå og sølv), som to
stykker her inne handlet (fra samme firma) så jo driiitlekre ut.
Kom gjerne med innspill!
/Jon.