Felger + cab???

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Felger + cab???

Post by Daniel »

John_91BRG wrote:Her er de tekniske data du trenger til felgene

Boltsirkel : 4/100 mm
Innpress : 45 mm
Senterhull : 54.1 mm

Husk å kjøpe nye senter-ringer som passer til Mazda dersom du kjøper brukte felger. MX5/Miata er utrolig følsom på felger som er skeive (noe brukte felger alltid er), og felger som ikke er ordentlig sentrert. Mye av den såkalte '60mph shimmy' skyldes disse to faktorene. Sjekk derfor grundig at felgene er OK før du kjøper dem.

Mvh
John_91BRG
Hei!
Har kjøpt meg (for en stund siden - ikke testet) brukte aez felger med ventus 195/50 R 15 sommerdekk. HJULA PASSA fint på bilen de....men jeg har kjøpt felger med inpress 35mm. Han jeg spurte (DEKKFORHANDLER) mener bilen blir bredere da, stemmer dette?
Ellers er senterhullet 57 mm (ikke nøyaktig målt kanskje???)
Hvordan vil det gå med kjøreegenskapene på bilen min MED DISSE HJULA DA? JÆVELIG SPORING ELLER???
Er det så veldig viktig å kjøpe "senter-ringer" som "John 91 BRG" mener? Hva er vitsen med senterringer, hva er meningen med de? Hvor får man tak i de, er de lette å montere, er DE dyre?
(vet at hjula stod på en golf før)


øNSKER OGSÅ flere svar angående dette:

1. På banekjøring (gatebil,norsk sportsvognklubb osv) er det da påbudt å kjøre med taket oppe (på) på mx5'er uten veltebøyle.

2. Hva med bil/autoslalom, hvordan er reglene for å kjøre meg cab og taket oppe/nede? (på mx5'er uten veltebøyle)

3. Og hvordan er reglene på arrangemener som "en dag på strippen" (dragrace) (på mx5'er uten veltebøyle)

?????????(NOen som kan svare meg på dette)????????
TAKKER FOR ALLE SVAR!

Hilsen Daniel
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by roar »

Daniel wrote: Hei!
Har kjøpt meg (for en stund siden - ikke testet) brukte aez felger med ventus 195/50 R 15 sommerdekk. HJULA PASSA fint på bilen de....men jeg har kjøpt felger med inpress 35mm. Han jeg spurte (DEKKFORHANDLER) mener bilen blir bredere da, stemmer dette?
Jeg hadde 16" med 35mm innpress på min forrige miata. Synes det så konge ut. Bilen ser råere ut med 35 i innpress siden hjulene kommer lenger ut. Sporet ikke på min ihvertfall, men det kan jo komme ann på type dekk o.l.
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Er det så veldig viktig å kjøpe "senter-ringer" som "John 91 BRG" mener? Hva er vitsen med senterringer, hva er meningen med de? Hvor får man tak i de, er de lette å montere, er DE dyre?


Ja, det er viktig å kjøpe senterringer.
Det er disse som skal sentrere felgen på navet for å forhindre vibrasjoner.
Hjulboltene skal bare holde felgen inntil navet, og er ikke beregnet for å oppta radialkrefter som følge av at de også må sentrere felgen.

Senterringene banker du enkelt på plass i senterhullet på felgen, og jeg tror ikke de koster allverden heller. Fåes kjøpt hos felgforhandlere.
HansBRG98
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by HansBRG98 »

roar wrote:
Daniel wrote: Hei!
Har kjøpt meg (for en stund siden - ikke testet) brukte aez felger med ventus 195/50 R 15 sommerdekk. HJULA PASSA fint på bilen de....men jeg har kjøpt felger med inpress 35mm. Han jeg spurte (DEKKFORHANDLER) mener bilen blir bredere da, stemmer dette?
Jeg hadde 16" med 35mm innpress på min forrige miata. Synes det så konge ut. Bilen ser råere ut med 35 i innpress siden hjulene kommer lenger ut. Sporet ikke på min ihvertfall, men det kan jo komme ann på type dekk o.l.
Jeg mener at sporing kommer ann på type dekk, sommerdekka mine sporer litt..
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Jeg har også 15" med 35mm innpress. Dette er så vidt jeg husker 2,5mm for lite i henhold til papirer fra Mazda, og på forrige EU-kontroll ble dermed ikke bilen godkjent med de felgene. Etter en kjapp tur på Biltilsynet hvor de gjorde nitidige undersøkelser fikk jeg påført felgdataene i vognkortet (dette gjorde de selvsagt ikke gratis). Bilen ble deretter godkjent. Er ellers fornøyd med utseendet. Sporing er jeg enig med HansBRG om at skyldes dekkene du kjører på.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by Vidar »

Hvilke dekk bruker du ?

Jeg mener at sporing kommer ann på type dekk, sommerdekka mine sporer litt..[/quote]
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Det er det jeg ikke husker, skal sjekke det opp!! :idea:
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by kodvaag »

Vidar wrote:Jeg mener at sporing kommer ann på type dekk, sommerdekka mine sporer litt..
Jeg har opplevd at sporing kommer an på dekkbredde i forhold til felgen og om dekkene har en avrundet eller skarp skulder.
Smale dekk på bred felg sporer lite, da skulderen blir rundet av av å bli strukket på ut på en bred felg.
For brede dekk i forhold til felgen gir motsatt virkning...

...tror jeg, trallala... :mrgreen:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Rart???

Post by Daniel »

Borre wrote:Jeg har også 15" med 35mm innpress. Dette er så vidt jeg husker 2,5mm for lite i henhold til papirer fra Mazda, og på forrige EU-kontroll ble dermed ikke bilen godkjent med de felgene. Etter en kjapp tur på Biltilsynet hvor de gjorde nitidige undersøkelser fikk jeg påført felgdataene i vognkortet (dette gjorde de selvsagt ikke gratis). Bilen ble deretter godkjent. Er ellers fornøyd med utseendet. Sporing er jeg enig med HansBRG om at skyldes dekkene du kjører på.
Synes det var veldig rart at du ikke fikk dette godkjent på eu-kontroll med en gang??? Saken er at hos Johs Bjerke (dekk+felg+rekvisita forhandler i oslo) mente de at hjula mine (35 inpress) skulle gå fint fordi det var godkjent i felgkatalogen: martins....... Hva skal jeg tro om denne saken??? Ellers lurer jeg på om andre har lignende erfaringer som "Borre" har hatt??? Lønner det seg da kanskje å legge om til "trygge" originale dekk før eu-kontroll da.....kanskje??

HILSEN DANIEL!
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Rart???

Post by Vidar »

Grunnen til at han ikke fikk det godkjent på Periodisk kontroll. Var vel at det ikke stod i vognkortet, og dermed en "ulovlig" modifikasjon av kjøretøyet..
Daniel wrote:
Borre wrote:Jeg har også 15" med 35mm innpress. Dette er så vidt jeg husker 2,5mm for lite i henhold til papirer fra Mazda, og på forrige EU-kontroll ble dermed ikke bilen godkjent med de felgene. Etter en kjapp tur på Biltilsynet hvor de gjorde nitidige undersøkelser fikk jeg påført felgdataene i vognkortet (dette gjorde de selvsagt ikke gratis). Bilen ble deretter godkjent. Er ellers fornøyd med utseendet. Sporing er jeg enig med HansBRG om at skyldes dekkene du kjører på.
Synes det var veldig rart at du ikke fikk dette godkjent på eu-kontroll med en gang??? Saken er at hos Johs Bjerke (dekk+felg+rekvisita forhandler i oslo) mente de at hjula mine (35 inpress) skulle gå fint fordi det var godkjent i felgkatalogen: martins....... Hva skal jeg tro om denne saken??? Ellers lurer jeg på om andre har lignende erfaringer som "Borre" har hatt??? Lønner det seg da kanskje å legge om til "trygge" originale dekk før eu-kontroll da.....kanskje??

HILSEN DANIEL!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Hva skal stå i vognkortet.?Jeg kjører på orginale 205/45/16 felg 40mm innpess tror jeg. De er ikke nevnt annet en 195/50/15 i vognkort.? Burde jeg ha fått inn andre dekk/felg på biltilsynet, skal innom å godkjenne senkesett. HR 40mm TUV bør vel gå greit.
Borre wrote:Jeg har også 15" med 35mm innpress. Dette er så vidt jeg husker 2,5mm for lite i henhold til papirer fra Mazda, og på forrige EU-kontroll ble dermed ikke bilen godkjent med de felgene. Etter en kjapp tur på Biltilsynet hvor de gjorde nitidige undersøkelser fikk jeg påført felgdataene i vognkortet (dette gjorde de selvsagt ikke gratis). Bilen ble deretter godkjent. Er ellers fornøyd med utseendet. Sporing er jeg enig med HansBRG om at skyldes dekkene du kjører på.
:?:
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Shappa jeg kjøpte felgene i hadde TUV-papirer på mange felger med 35mm innpress for bruk på Miata, men ikke på de felgene jeg kjøpte. Ergo måtte Biltilsynet vurdere mine felger på egenhånd, før de sa OK. Antar det blir tilsvarende for andre felger og dimensjoner. En annen sak er at du kan slippe unna masse pes om du viser bilen med standardfelger.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by KnutH »

roar wrote: Jeg hadde 16" med 35mm innpress på min forrige miata. Synes det så konge ut. Bilen ser råere ut med 35 i innpress siden hjulene kommer lenger ut. Sporet ikke på min ihvertfall, men det kan jo komme ann på type dekk o.l.
...og rullediameter. Jo større diameteren er, jo mindre blir den ideelle innpressen.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Re: Felger + cab???

Post by roar »

KnutH wrote:
roar wrote: Jeg hadde 16" med 35mm innpress på min forrige miata. Synes det så konge ut. Bilen ser råere ut med 35 i innpress siden hjulene kommer lenger ut. Sporet ikke på min ihvertfall, men det kan jo komme ann på type dekk o.l.
...og rullediameter. Jo større diameteren er, jo mindre blir den ideelle innpressen.
205/45-16 har en rullediameter som er 2,3% større enn org. dimensjon. Det er ikke mye!
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
Post Reply