Page 1 of 4

Ny bil!! Ønsker mer power....

Posted: 19 May 2006, 20:56
by maralbjo
Jeg må bare få dele min entusiasme over det nye gliset! Etter å ha hentet ut importert 2000-modell 1.8 liter fra Tyskland på kaia i Drammen og satt i tenningsnøkkelen så skjønte jeg med en gang at detta var j****g lurt!! Gleden av å kunne sitte under en solfri himmel og få vind i håret overgår ... nesten alt! Undrer meg litt over at det faktisk ikke er flere enn ca 1100 sjeler her i Norge som har oppdaget at det er en rimelig vei til en så majestetisk følelse.

Nå har jeg sust rundt et par uker og begynt å undersøke litt hva man kan gjøre for å tune bilen litt. Der tar jeg gjerne i mot tips fra folk som har noe å bidra med. Jeg tenker vel på luftfilter, eksosanlegg og chip tuning. Hva gir egentlig mest for pengene når man er ute etter litt mer power og grom lyd?

Er det noen som kjenner til verksteder som er spesialisert på tuning av MX-5 eller foregår slikt no stort sett i hjemmegarasjer?

God helg til alle mann. Kryss fingrene for oppholdsvær og varmegrader i tjuetallet!

Marius[/img]

Posted: 20 May 2006, 00:37
by Vidar
De fleste mekker nok på bilen selv.

Er du ute etter power, så er nok Turbo eller kompressor veien å gå..

Kompressor koster ca 2200 dollar i USA..
Turbokit får du vel til 1200 dollar..


Jeg har kompressor av to grunner.
* Slipper å ha en metallkloss (turbo) på 1000-1200 grader i motorrommet..
* Får moment og power fra så godt som tomgang..

Nå har jeg ikke kjørt så mye turbobiler. Men intrykket jeg sitter igjen med er at det er"turtallsmaskiner"
Med kompressor føles det som du har fått en mye større motor..

Posted: 20 May 2006, 02:34
by stianboy
hehe :)

Posted: 20 May 2006, 14:37
by Thamun
Er ikke meningen å starte en stor kompressor vs. turbo diskusjon her, men må jo bare uttale meg litt :lol:

Etter det jeg har erfart/lært eller tror om dere vil, så kan du få fullt trykk med en turbo fra ca. 3000rpm og oppover, mens du med en kompressor må opp til rødstreken for å få maks trykk. Har ikke kjørt med kompressor selv, så kanskje jeg bare skulle holdt kjeft heller :lol:

Rett meg om jeg tar feil :!:


Men gratulerer med bil skal du uanz ha maralbjo!

Posted: 20 May 2006, 15:17
by stianboy
er jo hva man selv har lyst på begge ting er jo bra;) både fordeler og ulemper med begge.. kan bli veldig varmt med turbo :P men mye man kan gjøre for å forhindre den varmen også da" og syntes ikke det tar lang tid før du kjenner at turboen jobber for fullt..enklere å justere trykk med turbo også for å få det resultat av hester du vil ha. Også er det mange som elsker den samlede plystrelyden som kommer når du slipper opp gassen :P så er vel mer smak å behag :wink: men uansett om du bruker kompressor eller turbo så er det som dag og natt i forhold til orginal :P

Posted: 20 May 2006, 16:41
by Thamun
Det er ihvertfall sant :lol:

Posted: 20 May 2006, 16:50
by stianboy
ja hehe.. :P har sett ganske mange løsninger på å fjerne varmen fra turboen... jeg kan stå å holde fingra så lenge jeg vil på downpipen nå med det jeg har surret rundt... det funker kjempe bra :!:

Posted: 20 May 2006, 17:03
by Vidar
Thamun wrote:Er ikke meningen å starte en stor kompressor vs. turbo diskusjon her, men må jo bare uttale meg litt :lol:

Etter det jeg har erfart/lært eller tror om dere vil, så kan du få fullt trykk med en turbo fra ca. 3000rpm og oppover, mens du med en kompressor må opp til rødstreken for å få maks trykk. Har ikke kjørt med kompressor selv, så kanskje jeg bare skulle holdt kjeft heller :lol:

Rett meg om jeg tar feil :!:


Men gratulerer med bil skal du uanz ha maralbjo!
Får maks trykk ved ca 2000 rpm.
Mazdaspeed MX5en jeg prøvde fant hestene ved 3500 rpm.
Med FM link får du vel fjerna en del av turbolagget ved å bruke Boosttarget..

Posted: 20 May 2006, 19:29
by Thamun
Og du har kompressor Vidar?

Der ser dere hvor feil jeg kan ta :lol:

Posted: 20 May 2006, 19:49
by Vidar
Thamun wrote:Og du har kompressor Vidar?
Der ser dere hvor feil jeg kan ta :lol:
Har en Eaton M45. Jackson Racing kit..

Posted: 20 May 2006, 21:45
by arildh
Turbo > Kompressor.

Så enkelt er det. :wink:

Jeg prøvde å finne en datalog som viser ladetrykk på 2000 rpm men i alle de 15+ loggene jeg gadd å se i er det faktisk ikke en gang jeg har hatt bilen i et høyere gir og hatt wot fra så lavt som 2000. Fra 1. og 2. gir når jeg ikke full trykk da det enten spinner eller trykket blir dempet av "spike" funksjonen i Linken.
jeg når 1 bar på 3000K men turboen starter å lade en god stund før det.
På bane er jeg sjelden under 4K og har fullt ladetrykk på lur raskere enn noen klarer å si "kompressor nei takk".

Angående varme under panseret har det aldri vært noe problem for min del. Jeg har surret litt varmebandasje rundt strategiske plasser og satt opp et skjold mot torpedoveggen. Strålevarme fra turboen har lite om ikke noe å si for tempen i motoren. Det reguleres ørtenhundrer ganger mer effektivt gjennom radiatoren.

Det er spes to ting med turbo som gjør at jeg mener det er overlegent:
- En turbo har ladetrykk i overflod og ønsket effekt begrenses ved å slippe ut overtrykk. På denne måten vil en turbo hele tiden jobbe med dette trykke til tross for slitasje,lufttemp, lufttrykk osv.
- En turbo jobber kun når man trenger den. Når jeg cruiser ligger turbinhjulet og koser seg i eksosstrømmen med minimal slitasje og kompressorhjulet produserer nada trykk før jeg ber om det via høyrefoten.

Posted: 21 May 2006, 00:55
by KristianV
min mening er turbo på japse biler og kompressor på tysker og amrikanere 8)

Posted: 21 May 2006, 04:56
by Vidar
Nå jobber kompressoren bare når jeg gir gass også.. Den har jo bypassventil.. Hverfall JR kittet..

Nå har kompressoren sin fordeler og ulemper.. Og det har også turbo..

Det kreves energi for å skape trykk.. Hvis du har en innrettning som lager trykk ut av ingenting. Så har du Gullegget.. Evighetsmaskinen..
Energi kan verken skapes eller forsvinne. Trykk er opplagret energi..

Så hvis turboen slipper ut trykk som er til overs.. Så er jo det sløsing med energi. Dermed er kompressor mere effektiv..


Turbo er eksosbrems, Kompressor er brems på veiva.

Posted: 21 May 2006, 11:17
by Vidar
Kompressor eller Turbo er en smakssak.

En hva som er best diskusjon blir vel slik :D :

Image

Posted: 21 May 2006, 13:19
by arildh
Vidar wrote:Nå jobber kompressoren bare når jeg gir gass også.. Den har jo bypassventil.. Hverfall JR kittet..

Nå har kompressoren sin fordeler og ulemper.. Og det har også turbo..

Det kreves energi for å skape trykk.. Hvis du har en innrettning som lager trykk ut av ingenting. Så har du Gullegget.. Evighetsmaskinen..
Energi kan verken skapes eller forsvinne. Trykk er opplagret energi..

Så hvis turboen slipper ut trykk som er til overs.. Så er jo det sløsing med energi. Dermed er kompressor mere effektiv..


Turbo er eksosbrems, Kompressor er brems på veiva.
Mye av energien som en turbo bruker for å komprimere luft er varme og trykk fra eksosen som ved N/A eller kompressor ellers ville ha gått ubrukt ut eksosen.
Turboen er jo med å akselererer eksosen. Økt flow går både inn og ut.

Folk får da drive med hva de vil. Hvis det er effekt de er ute etter er det både dyrere og vanskeligere å gjøre det med kompressor på en MX5.
BRP tar $14,995 (!!!) for 300 hester.
En M45 som de JR har er vel aldri bremset til mer enn 190 hester.