Egenimport av MX-5
Posted: 19 Sep 2003, 20:36
Heisann!
Etter å ha vært min egen bilimportør 2 ganger(MB), vurderer jeg nå å bli min egen lekeimportør. Dvs hente en MX-5 fra Tyskland. Det er gøyel leke det!
Noen som har gjort det før?
Priseksempel på en 13 år gammel bil til 3500 Euro:
(Euro kurs 8,2)
Vektavgift - 970 Kg 32398,-
Volumavgift - 1598 cm3 22108,-
Effektavgift - 85 Kw 17796,-
Sum 72302,-
Fradrag - 12 år 52780,-
Totalt 19522,-
Vrakpant 1300,-
Sum avgifter 20822,-
Innkjøpspris 28700,-
Mva - innkjøpspris 6888,-
Total kostnad 56410,-
Dette virker som bra biler til prisen?
I Norge må du gi 75000 for en som er hardt/godt brukt.
Hva er riktig slagvolum for 116 hesteren? Er det 1598 ccm som jeg har gjettet?
Er det mange tekniske feller å gå i?
Har printet ut "Skip Cannon - Checking out a used Miata". Der står det ganske bra beskrevet hva man må lete etter.
Jeg har hatt en 1988 Mazda 626 stv 2.0i 16V GLX 148 hk for noen år tilbake. Hadde bilen i 4 år, og det var ikke noe galt. Til og med Defaalarmen virket prikkfritt! (!)
Dersom MX5 er like bra så er det vel nesten bare rust og passe seg for?
Etter å ha studert en del bruktbiler i Tyskland (før jeg tenkte på MX5) og i Norge så må jeg si at de i Tyskland virker generelt bedre enn de norske. Tyskerne er flinke til å passe på tingene sine, og de tyske veiene er godt vedlikeholdt. Høy kilometer gjør jo ikke så mye?
200000km på motorvei er bedre enn 75000 km på grusvei...
Bjørn
Etter å ha vært min egen bilimportør 2 ganger(MB), vurderer jeg nå å bli min egen lekeimportør. Dvs hente en MX-5 fra Tyskland. Det er gøyel leke det!
Noen som har gjort det før?
Priseksempel på en 13 år gammel bil til 3500 Euro:
(Euro kurs 8,2)
Vektavgift - 970 Kg 32398,-
Volumavgift - 1598 cm3 22108,-
Effektavgift - 85 Kw 17796,-
Sum 72302,-
Fradrag - 12 år 52780,-
Totalt 19522,-
Vrakpant 1300,-
Sum avgifter 20822,-
Innkjøpspris 28700,-
Mva - innkjøpspris 6888,-
Total kostnad 56410,-
Dette virker som bra biler til prisen?
I Norge må du gi 75000 for en som er hardt/godt brukt.
Hva er riktig slagvolum for 116 hesteren? Er det 1598 ccm som jeg har gjettet?
Er det mange tekniske feller å gå i?
Har printet ut "Skip Cannon - Checking out a used Miata". Der står det ganske bra beskrevet hva man må lete etter.
Jeg har hatt en 1988 Mazda 626 stv 2.0i 16V GLX 148 hk for noen år tilbake. Hadde bilen i 4 år, og det var ikke noe galt. Til og med Defaalarmen virket prikkfritt! (!)
Dersom MX5 er like bra så er det vel nesten bare rust og passe seg for?
Etter å ha studert en del bruktbiler i Tyskland (før jeg tenkte på MX5) og i Norge så må jeg si at de i Tyskland virker generelt bedre enn de norske. Tyskerne er flinke til å passe på tingene sine, og de tyske veiene er godt vedlikeholdt. Høy kilometer gjør jo ikke så mye?
200000km på motorvei er bedre enn 75000 km på grusvei...
Bjørn