Nylig bestilt GReddy TD04H-15G turbo kit.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Nylig bestilt GReddy TD04H-15G turbo kit.

Post by Magnum1985 »

Hei. Har en en NA 93 modell type svart.
Har nylig bestilt meg turbokit å vil få dette innen en liten måned.

Derfor så lurer jeg på om dere har noen tips til installering å slik
av dette kittet.

F.eks dette med borre hull i bunnpanna, burde jeg tappe bilen
for olje for så å skru ut bunnpanna, å deretter borre hull å gjenge opp
eller har dere andre tips?

Alle tips angående turboinstallering mottas med ett stort smil.

Fikk også med en Single Piston Ram Dump-ventil med tilhørende t-stykke å slanger.

Noen andre enkle tips? Bilen er så å si dønn original bortsett fra SMÅ forandringer på utseende. Det eneste jeg har gjort er å ha satt på ett åpent k&n-filter.

Ellers kom gjerne med en " 1-2-3 manual" på hvordan jeg bør gjøre dette.


Takk på forhånd =)
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

ikke nødvendig å borre hull i bunpanna, men det er en fin oppgradering... du må da kjøpe noen deler utenom...
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Er det ikke? Selv med dette kittet?
Mente å ha lest at det stod på bruksanvisningen/installasjonsguiden at det
måtte borres hull i bunpanna som måtte gjenges opp.

Hva ellers kan jeg gjøre da??

Gjerne så detaljert som over hode mulig
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Å en ting til, hvordan er det første gangen jeg starter opp. Hvordan vet jeg at trykket er slik det skal være?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvilket trykk snakker du om? Bensintrykket? Vanskelig å få skrudd ut bunnpanna uten videre mener jeg å ha hørt. Ta deg en titt under bilen, så kanskje du skjønner. Ta det mens den står i. Tapp olja såklart.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

Ta bunnpanna av motorn er en stoor jobb.. jeg har montert oljeretur i bunnpanna på flere mx5 uten problem, med motorn i bilen. Med greddy kit så KAN du montere uten å lage hull i bunnpanna.. men er en bedre løsning å ha returen i bunnpanna.. andre ting som er greit å passe på er at man anbefales på mange forum å lage små snitt i eksosmanifolden på noen punkter, for å hindre sprekkdannelser i manifolden.. noen påstår også at orginal boltene i kittet er dårlige og anbefaler å bytte til kraftigere/bedre bolter.

skal du se at trykket blir riktig må du ha en ladetrykksmåler.. men med greddy kittet pleier trykket å ligge rett under 0.3 bar. safe greier vurder også å lage et varmeskjold av noe metallplate mellom turbo greiene og bremsesystemet..
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Ok. Hvordan å hvor plasserer jeg tur å retur slanger til olje uten å gå via bunnpanna da?

Er i første omgang ut etter den "enkle" måten. Så får jeg se videre hva som vil skje. Men di snittene, dype? hvor, mange?

Å hvor få tak i bolter? Tips tips tips
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Å hvor mye turbotrykk bør jeg kjøre på turboen?
Bør jeg kjøre med det som er forhåndsinnstilt?
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Oljereturen går i en slange rundt hele motoren og inn like ved der oljefilteret sitter. (alt står forøvrig i manualen)

Du kutter eksosmanifoilen mellom hver eksosport, som på dette bildet
http://jeffwittrig.com/images/GReddy_Manifold_cuts.jpg
(jeg kuttet ikke til hvert bolthull, da jeg oppgraderte boltene)

Som HF sier så bør du bytte ut boltene (studs). De som kommer med kittet er veldig svake og knekker etter en tid. Jeg kjøpte mine fra USA som et kit, men fås garantert i Norge også.
http://www.miataturbo.net/forums/showthread.php?t=614

Du bør i starten ikke kjøre mer enn orginalt trykk (5-6 psi) da kittet ikke kommer med noe verktøy for å styre bensin/tenning. Dette bør du kjøpe etterhvert - type Emanage/Link/Megasquirt/etc...

Søk forøvrig litt rundt på miataturbo.net - mye god informasjon der. Jeg leste MYE på den siden før jeg i det heletatt kjøpte kit'et.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Magnum1985 wrote:Ok. Hvordan å hvor plasserer jeg tur å retur slanger til olje uten å gå via bunnpanna da?

Er i første omgang ut etter den "enkle" måten. Så får jeg se videre hva som vil skje. Men di snittene, dype? hvor, mange?

Å hvor få tak i bolter? Tips tips tips
Snittene skal helt igjennom, så det ikke blir stress på manifolden ved oppvarming/nedkjøling. Noen velger å gjøre det slik
Image

EDIT: Stian var først :(
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

og det trykket som er forhåndsinnstillt er safe..
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Ok =) Snittene, bør de være dype? Ca hvor dype?

Få's boltene hoss en mazda forhandler?
Eller er det forskjell på lengden av de?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Bare så at det blir ett hakk skjønner jeg
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Dette med olje tur å retur. Følger det med en tapp som du skrur inn istede for en skruve eller va?
Post Reply