koker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

nitho
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

koker

Post by nitho »

Motortemperaturen går opp til max etter bare få minutter med kjøring.
Har tatt radiatorflush og skifta frostvæske. Termostaten fungerer som den skal, samme gjør vifta.
Hadde problemer i vinter med at viss motoren var kald, så døde den viss jeg stoppa i kryss. Da var det et slit å få starta den igjen..
Kan dette ha en sammenheng med at den blir alt for varm nå?
Hva anna kan eventuelt være galt?
Skiltet henger forresten nedenfor grillen, så motoren får nok luft.
User avatar
RedRider
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 19 May 2006, 02:00
Location: Larvik
Status: Offline

Post by RedRider »

Hvordan vet du at termostaten virker som den skal? Sikker???

Koking kan komme av def. termostat, def. vannpumpe, blokkering i systemet, eller def. topp pakning. Det mest normale er at enten termostaten eller topp pakningen er defekt.
nitho
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

Post by nitho »

Hvordan vet du at termostaten virker som den skal?
Jeg sjekka at termostaten åpna seg når motoren nådde en viss temperatur, så tviler på at det er noe galt med den... Hvordan sjekker jeg om topp-pakningen er defekt?
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
nitho
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

Post by nitho »

Spyr den ut mye hvit eksos?
Sjekka nå, og eksosen er helt normal. Så da er det utelukka.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Radiatoren kan være tett, selv om du har tatt en flush..
Hvertfall skifte av radiator som hjalp til meg for noen år siden..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
RedRider
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 19 May 2006, 02:00
Location: Larvik
Status: Offline

Post by RedRider »

tness wrote:Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning

En topp pakning kan være def. selv om det ikke ryker hvit "frostvæske røyk" fra eksosen...
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RedRider wrote:
tness wrote:Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
En topp pakning kan være def. selv om det ikke ryker hvit "frostvæske røyk" fra eksosen...
Det han vel merke ved at det forsvinner vann..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

En annen årsak til at en motor kan koke er utett radiatorlokk.. Det høres ikke ut som dette er tilfellet her, da tempmåleren går rett opp til max etter få minutters kjøring. Høres mer ut som defekt toppakning eller skjev/sprekt topp.
nitho
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

Post by nitho »

Forsvinner ikke noe vann...
Kan være det at radiatoren er tett.
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

Radiatoren har ikke veldig mye å si før termostaten åpner for sirkulasjon igjennom den, så jeg har liten tro på dette som løsning i ditt tilfelle..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Radiator lokk koster ikke så mye heller.. :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Trykktest systemet, så finner man ut om det er lekkasje/brudd i toppakningen.
Får du temperatur i radiatoren når motoren blir varm?
Blir slangene ut til radiatoren varme(Sjekk nærmest radiatoren)? Ev. begge? Må sjekkes før viften starter. Hvis bare den øvre blir varm, kan radiatoren være tett. Ta ut radiatoren, og fyll på avfettning og vann til den er full. Vent 10 min. ogspyl så motsatt vei av strømningsrettningen (Inn nederste tilkobling.). Så andre veien. Gjør dette til det kommer rent vann, og litt til.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

tar opp igjen denne tråden.

Bilen min har begynt å koke når den står på tomgang, men går sakte ned igjen når jeg begynner å kjøre. Når den er kald og jeg starter så går den som normalt opp til ca midten på temp måleren etter litt kjøring, så står den der inntil jeg må stoppe, da går den sakte men sikkert videre, helt til maks. Litt stress i rushtrafikk :(

Noen som har noen ideer ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

Sjekk funksjon på kjølevifte først og fremst!
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
Post Reply