Gaz Preformance Coilovers

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Gaz Preformance Coilovers

Post by TweetMX5 »

Nettopp bestilt nytt senkesett til Mazdaen min...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ce1ecd1dd4
Gaz Performance Coilovers from Absolutely Shocks.
Noen som har noen erfaringer med dette merket?

Image

Sliter med subbing i venstre hjulbue nå... For bløte fjærer? Sitter bilstein-dempere på bilen i dag og den er senket 35mm. Noen har også ment jeg må ha lavere dekkprofil (har 225/45/16 nå) pga. 16" felger, men dette synes jeg virker litt rart...?

Gleder meg vaffal til pakken kommer i posten! :D Da blir det mye snacks til go'bilen. :lol:
Last edited by TweetMX5 on 24 Jul 2006, 10:01, edited 3 times in total.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Lavere profil vil neppe hjelpe så mye - det må bare litt verre dumper i veien før du skraper borti. 225 på en MX-5 er bredt! Du nevner ikke hvilket innpress felgene dine har... men det forbauser meg ikke akkurat at det tar borti. :)

Mulige fiks: Valsing av hjulbuene, eller bare presse den "leppa" som går innover i hjulbuene litt opp. Er det kun millimetre det står om kan litt mer negativ camber (hjulene skrår litt innover på toppen, sett bakfra/forfra) være nok.

Hadde jeg hatt 225 på felgene mine (har 205 på felger med ET 37 (eller er det 38?)) så hadde jeg vært utterly fucked! Slik det er nå går det akkurat...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Jeg går liksom oppi hjulbuen.. ikke på siden...

Han jeg kjøpte bilen av hadde lagt inn gummiklosser på fjærene, dette hjalp litt, men jeg møtte verdens sureste mann da jeg skulle EU-godkjenne bilen nå, så de måtte bort. Samtidig som han ikke ville godkjenne lyktene mine :cry:
Det er liksom litt rart at problemet bare er på den ene siden, jeg burde jo subbet på begge?

Jeg er ikke veldig keen på å invistere i nye felger og dekk også siden jeg nettopp blåste 17 lapper hos MX5Parts...
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Oh...

Det er venstre bak altså? Samme side som sjåføren sitter på.

Sannsynligvis er det kombinasjonen litt signe fjærer, senking og breie dekk som gjør det. MX-5en skal ikke senkes så mye før du begynner å slippe opp for "arbeidsrom".

Men du har jo bestilt coilovers, og da får du eksperimentert litt med høyden etc.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Nei, på førersiden foran.. Hihi. Jeg er dårlig på å forklare tror jeg ;)

Når jeg treffer et dumpel så skraper det... Den er ikke mest fornøyd med full sving mot høyre heller, men det skjønner jeg jo hvis dekkene er litt breie... Har måttet stripse opp spylervæsketanken og, for denne løsnet og da subbet jeg verst. :P
Håper problemet er fjærene da, han som solgte meg bilen mente jo at dekkdimensjonen var OK. Kanskje hadde han ikke regnet med at en jente skulle kjøre så hardt i svingene at man legger merke til det? ;)

Kjipern er jo at det ikke blir kjøring på Rudskogen i helgen heller, for jeg vil jo ikke ødelegge alt som er inni/oppi der. Og ikke rekker jeg få montert nytt stasj heller. :cry:
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Det var bra jeg unngikk å nevne vekta på sjåføren da! *dukke*

Tror ikke det er så mange som drister seg over 215-dekk på MX-5en, og det kan hende det er en grunn til det. :)

Den dagen de coiloverene kommer på bilen så ville jeg testa med "bare" 2-3 cm senk, for å se om det hjelper på. Inntil da: ta det rolig over fartsdumper etc. Jo mindre fart jo mindre blir fjærene sammentrykt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Fartsdumpler takler den overraskende godt, faktisk... :D
Hm, nå ble jeg da voldsomt usikker på hva som sitter på bilen... Kanksje tar jeg feil? hihi. Det kan hende jeg blander med golfen, nemlig (R.I.P.)... Jeg løper en tur ut og sjekker, tror jeg :P

Vekten av sjåføeren er ikke store greiene, for tenk! *smack!*
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Se her ja, jeg lyver til deg og greier. 205/45/16. :D
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Gikk denne oppi Hønefoss-traktene inntil ganske nylig?

Den dimensjonen burde det ikke være noen problemer med i det hele tatt - gitt vi ikke snakker om skamsenk og vasne fjærer. Tror alt ordner seg når du får bytta til coiloverene.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Det har du helt rett i. *bli litt skremt* :D
jeg kjøpte den for en mnd siden av en mann i Hønefoss...
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg ringte på den i mai en gang - tror jeg. Men kom aldri så langt at jeg dro oppover og så på den.

Jeg var litt hard på krava om at jeg skulle ha en som aldri var vinterkjørt. Og med det hadde jeg ganske effektivt luka ut 99% av alle MX-5ere her i landet. Så jeg endte opp med en bil fra Sveits da...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Min er også importert fra Sveits... Hehe, tror denne bilen blir artig på vinteren. Jeg kom sidelengs ut av en rundkjøring ved forrige regnskyll her i Oslo. Har aldri kjørt bakhjulsdreven bil, så jeg har noe i vente, hehe.
Neste år blir det sannsynligvis turbo eller kompressor, men turte ikke sette det på nå... :? Skal få striper på også, det kler mx5'en så godt...

Men det viktigste først - vekk med subbingen - ut på banen! ;)

Stod ved et lyskryss på Økern på fredag, ved siden av meg stod en kompis i en Audi TT med 180 hester... Grønt lys og VROM hørte han og så var jeg langt foran. Hehe. I kveld skal jeg ta han med på kjøretime. ;)
Det skumle var at han aldri hadde sett meg i speilet...
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Like greit å lære å krype før man begynner å gå. :)

Klarer man ikke å kjøre fort med 130 hk så klarer man det heller ikke med 200 hk. :) En annen ting er all denne godkjenninga - som du jo har fått brynet deg litt på allerede.

Audi TT er jo en mastodont på over 1400 kg... + 40/50 kg hvis den hadde quattro. Det blir altfor si-rumpet i lyskryssracing. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Hehe, det var morro for meg da... Men desto mindre morro for han. Tenk å bli kjørt fra - av ei jente! :D
"ej skulle hatt porsa mi! Då hadde du itje hatt tsjans" var det han hadde å si om den saken.
Det er flaut vøtt, han har eid en Miata, så presterer han å kjøpe en TT MED tak! Uff... :P

Jeg HATER Norge og all denne godkjenningen!
Det var sikkert lenge siden han hadde fått seg no' - han som skulle godkjenne min... Neste gang får jeg satse på dyp utrigning og tighte jeans så kanskje det går? :P
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Kanskje det var et triks til neste EU-godkjenning? Halvåpen hawaii-skjorte, trange jeans, Tom Selleck-bart og strategiske groin-movements?

Hmm... kanskje ikke.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply