DEn j***la botten knakk....

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

DEn j***la botten knakk....

Post by Vidar »

Var litt sterk da jeg skulle skifte termostat en dag :(
Den ene bolten mista hodet. Så det står igjen en tapp av en bolt som jeg lever i håpet med å få løsnet.
Men så til spørsmålet.
Godset er jo av aluminium og bolten av en stålllegering.
Så det jeg lurer på, er det lettere å få løsnet bolten hvis jeg vamer opp ?
Hadde vært like materialer så hadde det vært løsningen.
Men det spørs jo om stållegeringen utvider seg mindre eller mer en aluminium ???
Noen som vet ??
Er vel "spesefikk varmekoeffesient" det heter ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Først ville jeg prøvd med rustløser og den største vannpumpe-/rørtanga du har. Hvis du da skulle være så heldig å knekke av stumpen som stikker ut, bruker du en skrueuttrekker etter mer behandling med rustløser. Siste utvei er å borre ut skruen, men da må du ha en passende gjengetapp for hånden, samt borre 99% riktig. Om du ødelegger gjengen så mye at skruen ikke tar igjen, får du kjøpt "løsgjenger" eller inserts hvis godset er tykt nok til dette.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Jeg må bytte termostat nå, og da har jeg et kort spørsmål: Går det an å bytte den uten å tappe all kjølevæsken?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Aluminiumslegeringer har en midlere utvidelseskoeffisient på 19-24, mens stål har en tilsvarende verdi på 11. Termostathuset burde derfor utvide seg mer ved oppvarming en bolten og gjøre det lettere å få den ut.
Vær forsiktig dersom du varmer med åpen flamme, det er nemlig vanskelig å se om aluminiumet er varmt før det plutselig renner vekk.

Aluminium korroderer kraftig i kontakt med stål, og dette korrosjonsbelegget klemmer bolten fast. Prøv å se om du klarer å få noe rustløser/smøring eller lignende til å trenge inn mellom bolten og termostathuset for å smøre de to flatene, så reduserer du risikoen for at gjengene i aluminiumen blir med bolten rundt.

Vær forsiktig når du bruker tang på bolten, den blir glattere og vanskeligere å få tak på for hver gang taket glipper....
Jeg må bytte termostat nå, og da har jeg et kort spørsmål: Går det an å bytte den uten å tappe all kjølevæsken?
Ja. All kjølevæsken renner ikke ut om du tar av termostathuset, men hvorfor ikke bare tappe helt tomt å fylle på ny når du likevel er i gang?
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Fordi det er litt vrient å få til ute på gata. :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

byttet termostat på min for noen uker siden.. jeg tømte bilen for kjølevann.. fant ut at det var en gode ide siden det var noe misfarga det som var der... kan godt ta vannslangen å spyle rent også..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Nei, er jo bare å nappe ut slangen nederst på radiatoren.
Magnus wrote:Fordi det er litt vrient å få til ute på gata. :P
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Hm.... får gjøre det når ingen ser.. :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: DEn j***la botten knakk....

Post by Vidar »

Da er restene av bolten ute. etter litt banning og prøving av ulike metoder..
Måtte bruke grispikg + varme litt...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Vidar wrote:Nei, er jo bare å nappe ut slangen nederst på radiatoren.
Magnus wrote:Fordi det er litt vrient å få til ute på gata. :P
Hvorfor ikke åpne tappepluggen på radiatoren i stedet for å slite med å få av slangen? Hvis du må stå på gata kan det være et tips å parkere over eller like i nærheten av et sluk. Mindre søl... :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

har lest om noen som slet litt med å få ut tappepluggen. De greide å skru den i stykker eller noe. Husker ikke hvor jeg leste det.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Magnus wrote:har lest om noen som slet litt med å få ut tappepluggen. De greide å skru den i stykker eller noe. Husker ikke hvor jeg leste det.
Kan nok stemme det. Hvis jeg ikke husker helt feil er den av hardplast, og en bør ha et stort skrujern når en åpner den.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply