DEn j***la botten knakk....
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
DEn j***la botten knakk....
Var litt sterk da jeg skulle skifte termostat en dag
Den ene bolten mista hodet. Så det står igjen en tapp av en bolt som jeg lever i håpet med å få løsnet.
Men så til spørsmålet.
Godset er jo av aluminium og bolten av en stålllegering.
Så det jeg lurer på, er det lettere å få løsnet bolten hvis jeg vamer opp ?
Hadde vært like materialer så hadde det vært løsningen.
Men det spørs jo om stållegeringen utvider seg mindre eller mer en aluminium ???
Noen som vet ??
Er vel "spesefikk varmekoeffesient" det heter ??
Den ene bolten mista hodet. Så det står igjen en tapp av en bolt som jeg lever i håpet med å få løsnet.
Men så til spørsmålet.
Godset er jo av aluminium og bolten av en stålllegering.
Så det jeg lurer på, er det lettere å få løsnet bolten hvis jeg vamer opp ?
Hadde vært like materialer så hadde det vært løsningen.
Men det spørs jo om stållegeringen utvider seg mindre eller mer en aluminium ???
Noen som vet ??
Er vel "spesefikk varmekoeffesient" det heter ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Først ville jeg prøvd med rustløser og den største vannpumpe-/rørtanga du har. Hvis du da skulle være så heldig å knekke av stumpen som stikker ut, bruker du en skrueuttrekker etter mer behandling med rustløser. Siste utvei er å borre ut skruen, men da må du ha en passende gjengetapp for hånden, samt borre 99% riktig. Om du ødelegger gjengen så mye at skruen ikke tar igjen, får du kjøpt "løsgjenger" eller inserts hvis godset er tykt nok til dette.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Aluminiumslegeringer har en midlere utvidelseskoeffisient på 19-24, mens stål har en tilsvarende verdi på 11. Termostathuset burde derfor utvide seg mer ved oppvarming en bolten og gjøre det lettere å få den ut.
Vær forsiktig dersom du varmer med åpen flamme, det er nemlig vanskelig å se om aluminiumet er varmt før det plutselig renner vekk.
Aluminium korroderer kraftig i kontakt med stål, og dette korrosjonsbelegget klemmer bolten fast. Prøv å se om du klarer å få noe rustløser/smøring eller lignende til å trenge inn mellom bolten og termostathuset for å smøre de to flatene, så reduserer du risikoen for at gjengene i aluminiumen blir med bolten rundt.
Vær forsiktig når du bruker tang på bolten, den blir glattere og vanskeligere å få tak på for hver gang taket glipper....
Vær forsiktig dersom du varmer med åpen flamme, det er nemlig vanskelig å se om aluminiumet er varmt før det plutselig renner vekk.
Aluminium korroderer kraftig i kontakt med stål, og dette korrosjonsbelegget klemmer bolten fast. Prøv å se om du klarer å få noe rustløser/smøring eller lignende til å trenge inn mellom bolten og termostathuset for å smøre de to flatene, så reduserer du risikoen for at gjengene i aluminiumen blir med bolten rundt.
Vær forsiktig når du bruker tang på bolten, den blir glattere og vanskeligere å få tak på for hver gang taket glipper....
Ja. All kjølevæsken renner ikke ut om du tar av termostathuset, men hvorfor ikke bare tappe helt tomt å fylle på ny når du likevel er i gang?Jeg må bytte termostat nå, og da har jeg et kort spørsmål: Går det an å bytte den uten å tappe all kjølevæsken?
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
byttet termostat på min for noen uker siden.. jeg tømte bilen for kjølevann.. fant ut at det var en gode ide siden det var noe misfarga det som var der... kan godt ta vannslangen å spyle rent også..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: DEn j***la botten knakk....
Da er restene av bolten ute. etter litt banning og prøving av ulike metoder..
Måtte bruke grispikg + varme litt...
Måtte bruke grispikg + varme litt...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hvorfor ikke åpne tappepluggen på radiatoren i stedet for å slite med å få av slangen? Hvis du må stå på gata kan det være et tips å parkere over eller like i nærheten av et sluk. Mindre søl...Vidar wrote:Nei, er jo bare å nappe ut slangen nederst på radiatoren.Magnus wrote:Fordi det er litt vrient å få til ute på gata.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Kan nok stemme det. Hvis jeg ikke husker helt feil er den av hardplast, og en bør ha et stort skrujern når en åpner den.Magnus wrote:har lest om noen som slet litt med å få ut tappepluggen. De greide å skru den i stykker eller noe. Husker ikke hvor jeg leste det.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2