mx-5 eller miata

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

mx-5 eller miata

Post by knute »

Skulle egentlig bli eier av en 91 brg mx-5 i dag, men selgeren dukket ikke opp. (merkelig)
Men jeg har ett spørsmål,som jeg gjerne vil få bekreftet eller avkreftet:
Noen har fortalt meg att mx5 er en mye bedre bil en miata.
Håper jeg ikke tråkker på noen nå men,enkelte som skal selge mx5
sier styr unna miata stemmer dette ?
hilsen Knut.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Den eneste forskjellen jeg har hørt om er tynnere stabilisatorstag. Dette har jeg ikke fått bekreftet/avkreftet. Ikke har jeg giddet å måle mine heller...

Ellers så har jeg bare kjørt en Miata og en MX-5, begge 1990 modell.
Mener å tro at MX-5 var litt mer ukomfortabel, (for å si det på en negativ måte, siden jeg har Miata) ellers vet ikke jeg om noe forskjellig. Dette kan tas med en klype salt, da det var en god stund i mellom prøvekjøringene...

(Bortsett fra kosmetisk, skiltholder, og at de fleste Miata har mer utstyr enn MX-5.)

Har også hørt at noen Mazda forhandlere "gjør seg til" når man skal bestille deler til en USA modell, men det er ikke noe problem hos Mazda i Kristiansand.

Hvorfor har ingen en link som sier hva som er forskjell på de tre
Miata - MX-5 - Eunos - modellene?

Jeg vet bare at det er hhv. USA, Europeiske og Japanske utgaver... alle laget i Japen.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

MX-5 kontra Miata

Post by Fatboy »

Joda, det er forskjell mellom bilene...

Rent fysisk vil du se det på bakenden av bilen. Biler solgt ny i Norge eller importert fra Europa har smalt langt skilt bak. Biler som har funnet veien over dammen har høyt smalt skilt. Generelt sett liker jeg best den utseendet på den Amerikanske bakstussen. Jeg ser derfor med et halvt øye etter en "Amerikansk" bakplate, men det er ikke viktig i det hele tatt. For meg er det på linje med all annen styling.

Stabilisatorstag er mykere på Amerikanske biler. Europeerne har stivere stag.

Amerikanerene kan komme med ekstra godis som Airbag, Air-condition (som stjeler hester ved bruk) og kanskje også elektriske speil om du er heldig, men hvor ofte justerer du egentlig speilene da??

En annen ting som er "kjekt å ha" er høyttaler-oppsettet som kan være på Amerikanske biler. Mener å huske de kaller det "Mss". Det var et option så det er ingen selvfølge at det finnes på den bilen du skulle ha. Det er da høyttalere i nakkestøtter (ses på at det er perforeringer i nakkestøttene så lyd kan slippe mest mulig uhindret ut), sub'er i ryggstøtten og diskant i dørsidene i tillegg til de vanlige høyttalerne i døren som alle variantene har.

De opprinnelige japsebilene har høyrestyring så vidt som jeg vet. De er og vil nok forbli sjelden vare i Norge. Man ska dog være obs på at det kom en del snacks der som ikke var tilgjengelig for andre.

Selv har jeg en bruktimportert MX-5 fra Sveits. Det har vært en svært problemfri og morsom bil. Bruker den året rundt med og uten hardtop.

Bruk god tid på å finne "din" bil. Det virker som om det er et godt utvalg for tiden. Selv valgte jeg å kjøpe en bil med klar historikk og betalte litt ekstra for det. Greit å ha en god følelse for bilen.

Lykke til og velkommen til oss!
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: mx-5 eller miata

Post by HansT »

knute wrote:Skulle egentlig bli eier av en 91 brg mx-5 i dag, men selgeren dukket ikke opp. (merkelig)
Men jeg har ett spørsmål,som jeg gjerne vil få bekreftet eller avkreftet:
Noen har fortalt meg att mx5 er en mye bedre bil en miata.
Håper jeg ikke tråkker på noen nå men,enkelte som skal selge mx5
sier styr unna miata stemmer dette ?
hilsen Knut.
Selvfølgelig kan en som skal selge sin MX5 finne på å si at en bør styre unna Miata. Ikke noe sensasjon, vedk. vil jo selge SIN bil.

Men fra spøk til alvor, jeg har også hørt at enkelte Mazda forhandlere er litt vanskelige på deler til Miata. Egentlig helt utrolig, og styr ikke unna Miata for det. STYR UNNA den Mazda forhandleren. Jeg har aldri hatt problem her i Stavanger med Miata deler. Jeg har av og til kommet til de med delenummer jeg har fått på Miata.net i USA, og når de ha slått det inn er delene fullt tilgjengelig. Forøvrig tror jeg at eiere av MX5 og Miata er meget aktive på kjøp av deler over internet fra utlandet, og deletilgangen er stor, billigere og lett tilgjengelig vha. av noen tastetrykk fra England, Tyskland og USA.

Jeg vil også tippe at langt over 95% av delene på en 116HK MX5 og 116HK Miata er kompatible. Enkelte problem har oppstått for de som har en europeisk 90HK MX5 som har handlet trim og motordeler fra utlandet. Mao. dersom jeg skulle ha anbefalt å styre unna en MX5/Miata bil måtte det være 90 hesteren.

Et annet moment er at eksempelvis en bil (som min) som er kjørt i Florida ser NY ut under sammenlignet med en bil som er kjørt året rundt i Norge og Nord-Europa forøvrig. Jeg leverte min inn på understellsbehandling når jeg fikk den fra Florida, og Tuff-Cote Dinol personellet sa de aldri hadde "behandlet" en 8-9 år gammel bil som var så strøken under, og etter å ha besøkt Florida nå i vinter og i fjor vinter skjønner jeg hvorfor. De kjører tross alt på tørre fine veier hele året. Ja, faktisk, det største problem kan være litt matt lakk av solen.... !

Som nevnt over er det rent mekanisk litt forskjell på stabiliserings-stagene. MX5 har litt tykkere, noe som gjør at bilen er marginalt stivere. Utover det er det minimalt forskjeller. Mener at en av bilene har også litt andre (korte) fjærer, men husker ikke ifarten hvilken.

Utseendemessig er forskjellen også minimal. Mindre skiltåpning bak på Miata, og et ufattelig styggt og misplassert rødt tåkebaklys på MX5'en. Ellers har de fleste Miata'er oppkoblet orange markeringslys i alle fire hjørner.

Utstyrsnivået er også som nevnt over som regel større på de amerikanske utgavene, men dette gjelder for det meste på NA modellene (1990-1997).
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Skal se på en miata til uken.men den har automatkasse hva mener dere om det.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: mx-5 eller miata

Post by Vidar »

Da jeg skulle kjøpe bil gikk jeg etter en Miata og styrte unna MX5.
Det var fordi jeg ville ha en del ekstautstyr, unngå det stygge tåkelyset og få et penere skilt åpning bak.
knute wrote:Skulle egentlig bli eier av en 91 brg mx-5 i dag, men selgeren dukket ikke opp. (merkelig)
Men jeg har ett spørsmål,som jeg gjerne vil få bekreftet eller avkreftet:
Noen har fortalt meg att mx5 er en mye bedre bil en miata.
Håper jeg ikke tråkker på noen nå men,enkelte som skal selge mx5
sier styr unna miata stemmer dette ?
hilsen Knut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

knute wrote:Skal se på en miata til uken.men den har automatkasse hva mener dere om det.
Ikke kjøp Miata med automat med mindre spesielle grunner gjør at du må ha en automatgearet bil!
Det gøyeste med disse bilene er å kjøre på svingete vei og geare!
Jeg har alltid ment at automat er best, men det tror jeg ikke stemmer i disse bilene.
Automat i Miata = færre HK
Er det ikke 105 med automat mot vanligvis 116?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Stemmer det.
Men det var ved forskellige turtall
kodvaag wrote:
knute wrote: Automat i Miata = færre HK
Er det ikke 105 med automat mot vanligvis 116?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Re: MX-5 kontra Miata

Post by kodvaag »

Fatboy wrote:En annen ting som er "kjekt å ha" er høyttaler-oppsettet som kan være på Amerikanske biler. Mener å huske de kaller det "Mss". Det var et option så det er ingen selvfølge at det finnes på den bilen du skulle ha. Det er da høyttalere i nakkestøtter (ses på at det er perforeringer i nakkestøttene så lyd kan slippe mest mulig uhindret ut), sub'er i ryggstøtten og diskant i dørsidene i tillegg til de vanlige høyttalerne i døren som alle variantene har.
Min har høyttalere i nakkeputene, men ikke i stolryggene. Tror det er en mellompakke med diskanter, men uten bassen...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX-5 kontra Miata

Post by Vidar »

Min også har høytalere i nakkestøttene.
kodvaag wrote:
Fatboy wrote:En annen ting som er "kjekt å ha" er høyttaler-oppsettet som kan være på Amerikanske biler. Mener å huske de kaller det "Mss". Det var et option så det er ingen selvfølge at det finnes på den bilen du skulle ha. Det er da høyttalere i nakkestøtter (ses på at det er perforeringer i nakkestøttene så lyd kan slippe mest mulig uhindret ut), sub'er i ryggstøtten og diskant i dørsidene i tillegg til de vanlige høyttalerne i døren som alle variantene har.
Min har høyttalere i nakkeputene, men ikke i stolryggene. Tror det er en mellompakke med diskanter, men uten bassen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX-5 kontra Miata

Post by Vidar »

Vidar wrote:Min også har høytalere i nakkestøttene og ikke i ryggstøtten. Kansje det har noe med årgangen å gjøre?
kodvaag wrote:
Fatboy wrote:En annen ting som er "kjekt å ha" er høyttaler-oppsettet som kan være på Amerikanske biler. Mener å huske de kaller det "Mss". Det var et option så det er ingen selvfølge at det finnes på den bilen du skulle ha. Det er da høyttalere i nakkestøtter (ses på at det er perforeringer i nakkestøttene så lyd kan slippe mest mulig uhindret ut), sub'er i ryggstøtten og diskant i dørsidene i tillegg til de vanlige høyttalerne i døren som alle variantene har.
Min har høyttalere i nakkeputene, men ikke i stolryggene. Tror det er en mellompakke med diskanter, men uten bassen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Denne med automat er en 92 mod brg med metalikk lakk skinn og
hardtopp.89000.- skal de ha for den, så fristelsen er derfor stor.
Ikke er den gått mer en 102000 heller.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

knute wrote:Denne med automat er en 92 mod brg med metalikk lakk skinn og
hardtopp.89000.- skal de ha for den, så fristelsen er derfor stor.
Ikke er den gått mer en 102000 heller.
pass på at det ikke er 102000 miles.. da kan du gange det med 1,6 for å få km (mener det er 1,6 , er faktisk endel som tar feil selv om det står miles)

Si aldri at det er billig før du har sett en bil.. det kan være en grunn, og det er en god grunn når det er automat-kasse. kan være vanskelig å selge..

Ellers må jeg si at jeg heller ville hatt en Miata enn en Mx-5 som jeg har nå, fordi jeg savner litt Air Condition og Cruise Control som det var på min forrige.. (miata)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg ville for all del styrt unna automatgir.. er sånn at dette faktisk er en sportsbil! automatgir får mb klare seg med.. også er manuell kassa på mx5en utrolig tight og fin... dessuten er noe av sjarmen borte med automatgir på en såpass sportslig bil.. mener da jeg..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

1.6L
Automat : 105 hk ved 6000
Manuell : 116 hk ved 6500

Momentet er det samme 100 lb ft. Men automat ved 4000, og manuell ved 5500 rpm.
Manuell har høyerere kompressjon enn Automat. 9,4:1 (manuell) og 9:1 (aut)
kodvaag wrote:
knute wrote:Skal se på en miata til uken.men den har automatkasse hva mener dere om det.
Automat i Miata = færre HK
Er det ikke 105 med automat mot vanligvis 116?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply