Tips/råd til R-dekk/gateslicks
Moderator: Styremedlemmer
Tips/råd til R-dekk/gateslicks
Noen som har tips og råd til valg av dekk i mylderet av R-dekk/gode dekk til inspirert kjøring?
Enten dekk til org 14"x6,5" felgane (er helst gira på det)
eller dekk til 99 UK 15" felgene
Dim:
185/60R14
el
195/55R15
195/50R15
Hvilke Rdekk egner seg også til vei og vått? Vil ha et dekk med mest mulig sportslige egenskaper, som kan kjøres på bane uten å bli suppe, og som samtidig har greie egenskaper under andre forhold. Har kjørt på T1-R i 2 sesonger no og er godt fornøgd med dei, men vil prøve noe annet...
-Er R888 klassikeren?
RA1?
-Falken Azenis RT615
-Yokohoma A048
osv
Kom med tips og erfaringer folkens!
mvh
andrew
Enten dekk til org 14"x6,5" felgane (er helst gira på det)
eller dekk til 99 UK 15" felgene
Dim:
185/60R14
el
195/55R15
195/50R15
Hvilke Rdekk egner seg også til vei og vått? Vil ha et dekk med mest mulig sportslige egenskaper, som kan kjøres på bane uten å bli suppe, og som samtidig har greie egenskaper under andre forhold. Har kjørt på T1-R i 2 sesonger no og er godt fornøgd med dei, men vil prøve noe annet...
-Er R888 klassikeren?
RA1?
-Falken Azenis RT615
-Yokohoma A048
osv
Kom med tips og erfaringer folkens!
mvh
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
-
- Status: Offline
Så det du Arild seier er at R888 dekket fungerer bedre på vått (litt meir allorund...enn A048). Ka du meiner med heat cycles? er ikkje så inne i det her? Og ka vil det seie at dekket er en Z rated versjon?arildh wrote:a048 går vel for å være hakket bedre til banekjøring på tørt men koster mye mer og er ikke så bra på vått. Toyo R888 er også bedre på såkalte heat cycles.
RA1 er Z rated versjon av R888 og en del dyrere.
Federal 595rs, er det et dekk som funker ok på vått?
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Jeg har faktisk aldri kjørt på bane i regn men mange på NSK forumet skryter over hvor bra R888 er på vått da det pøste ned på de to siste NSK treffene på Rudskogen. Jeg kjørte tidligere på Yokohama AVS sport (gate dekk) og de var dårligere på vått enn R888 til vanlig kjøring.
Hver gang et dekk når sin optimale dekk temperatur kalles for en heat cycle. Racingslics har bare et vist antall slike før gummien mister egenskapene sine. Gateslics påvirkes også av dette men i mindre grad da de ikke er så hardcore i gummiblanding som rene slicks.
Å kjøre med gateslics til hverdags skal vistnok være killer mht. heat cycles men jeg merket fint lite forskjell i grep fra første treffet i april til det ørtende treffet jeg kjørte på i 2006 med min R888. Det var vel heller bedre grep til slutt da jeg fikk justert meg frem til bedre og bedre dekktrykk og demper instillinger.
Z rating på dekk er litt merkelig da det betyr at dekket skal tåle over 240 kmt/t.
Da Z tilfeldigvis var den siste bokstaven i alfabetet ble de nødt til å klaske på et nytt sett med bokstaver bakerst når superbilene begynte og kraftig overstige 240 km/t.
205/45ZR17 88W betyr at dekket tåler en max hastighet på 270. Dette er påkrevd på bla. NSX og koster skjorta.
Står det en Y bakerst tåler de 300 km/t.
Mon tro hva det står på dekkene til Bugatti Veyron....
Hver gang et dekk når sin optimale dekk temperatur kalles for en heat cycle. Racingslics har bare et vist antall slike før gummien mister egenskapene sine. Gateslics påvirkes også av dette men i mindre grad da de ikke er så hardcore i gummiblanding som rene slicks.
Å kjøre med gateslics til hverdags skal vistnok være killer mht. heat cycles men jeg merket fint lite forskjell i grep fra første treffet i april til det ørtende treffet jeg kjørte på i 2006 med min R888. Det var vel heller bedre grep til slutt da jeg fikk justert meg frem til bedre og bedre dekktrykk og demper instillinger.
Z rating på dekk er litt merkelig da det betyr at dekket skal tåle over 240 kmt/t.
Da Z tilfeldigvis var den siste bokstaven i alfabetet ble de nødt til å klaske på et nytt sett med bokstaver bakerst når superbilene begynte og kraftig overstige 240 km/t.
205/45ZR17 88W betyr at dekket tåler en max hastighet på 270. Dette er påkrevd på bla. NSX og koster skjorta.
Står det en Y bakerst tåler de 300 km/t.
Mon tro hva det står på dekkene til Bugatti Veyron....
- bigwheels
- 0 RPM
- Posts: 35
- Joined: 01 Jun 2007, 02:00
- Location: kristiansund
- Contact:
- Status: Offline
Andrew wrote:Så det du Arild seier er at R888 dekket fungerer bedre på vått (litt meir allorund...enn A048). Ka du meiner med heat cycles? er ikkje så inne i det her? Og ka vil det seie at dekket er en Z rated versjon?arildh wrote:a048 går vel for å være hakket bedre til banekjøring på tørt men koster mye mer og er ikke så bra på vått. Toyo R888 er også bedre på såkalte heat cycles.
RA1 er Z rated versjon av R888 og en del dyrere.
Federal 595rs, er det et dekk som funker ok på vått?
vi solgte endel r888 tidligere men har gått over til fereral 595 rs,bedre grep spesielt ved fuktig veibane o lengre levetid
05 Mini Cooper Cab 94 nissan skyline r32gtr lhd (700hk) 90 chevrolet pickup 22" crome
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
-
- Status: Offline
Det eneste jeg fant var denne artikkelen på Federal sine hjemmesider:
http://www.federaltire.com/style/conten ... e_id=34529
Her står det at dekkene ikke er noe tess på vått føre sammenlignet med andre dekk i testen.
http://www.federaltire.com/style/conten ... e_id=34529
Her står det at dekkene ikke er noe tess på vått føre sammenlignet med andre dekk i testen.
- bigwheels
- 0 RPM
- Posts: 35
- Joined: 01 Jun 2007, 02:00
- Location: kristiansund
- Contact:
- Status: Offline
hei,er kun bestilt i 195-50-15 nå til 1095,- kr stk,gratis levertarildh wrote:Hva koster disse Federal 595RS dekkene i 205/50ZR15 sånn ca. ?
Last edited by bigwheels on 10 Jun 2007, 23:57, edited 1 time in total.
05 Mini Cooper Cab 94 nissan skyline r32gtr lhd (700hk) 90 chevrolet pickup 22" crome
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
- bigwheels
- 0 RPM
- Posts: 35
- Joined: 01 Jun 2007, 02:00
- Location: kristiansund
- Contact:
- Status: Offline
arildh wrote:Det eneste jeg fant var denne artikkelen på Federal sine hjemmesider:
http://www.federaltire.com/style/conten ... e_id=34529
Her står det at dekkene ikke er noe tess på vått føre sammenlignet med andre dekk i testen.
ingen gateslicks er spesielt gode,men dekkene di har testet di på tørt og vått er er rene gatedekk IKKE gateslicks,gateversonen av 595rs er 595 motorsport som er en våtdekk
http://www.binhindi.com/latest_news.asp?idval=89
eller se på www.drift-battle.no som vi sponser da det er dette dekket di mener er best,men er vel alltid forskjellige meninger om dekk;)
05 Mini Cooper Cab 94 nissan skyline r32gtr lhd (700hk) 90 chevrolet pickup 22" crome
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
94 nissan rs180 med rb26dett
08 mb vito på kvite skilt
98 Hydrolift f23 350mag mpi
x-92 miata 386whp
Det betyr vel at dekkene om ikke annet ryker veldig godt da?bigwheels wrote: eller se på www.drift-battle.no som vi sponser da det er dette dekket di mener er best,men er vel alltid forskjellige meninger om dekk;)
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Da satser eg på å bestille Toyo R888 til helgen, siden dei er rimelige og
mange har god erfaring med dei på blandet underlag og kjøring.
Er forsatt usikker på om eg skal bestiile til org.14" eller om eg skal
kjøpe til 15" felgene (org.99 UK felger). Veier mere mot org.14" felger mtp vekt/innpress og personlig synest eg det er større "kjøreglede/respons" med 60 profil kontra 50 profil.
mange har god erfaring med dei på blandet underlag og kjøring.
Er forsatt usikker på om eg skal bestiile til org.14" eller om eg skal
kjøpe til 15" felgene (org.99 UK felger). Veier mere mot org.14" felger mtp vekt/innpress og personlig synest eg det er større "kjøreglede/respons" med 60 profil kontra 50 profil.
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Da er R888 kommet på bilen,vart 195/55R15.
Merker lite til støy,einaste litt sporing (ingen stor sak).
Kom på rundt 4760,- dekket ferdig pålagt og balansert. Mulig det var dyrt, men orket ikkje å ringe landet rundt etter dekk.
Altialt godt fornøgd
andrew
Merker lite til støy,einaste litt sporing (ingen stor sak).
Kom på rundt 4760,- dekket ferdig pålagt og balansert. Mulig det var dyrt, men orket ikkje å ringe landet rundt etter dekk.
Altialt godt fornøgd
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman