Bilen starter ikke. tror det er bensinpumpa

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Bilen starter ikke. tror det er bensinpumpa

Post by Fred »

Bilen har en stund vært slik at den plutselig dør og er vrien å starte igjen. plutselig går den.. så har det gått en dag før det skjer igjen.. Vi trodde det var bensintrykket for når vi åpnet bensinlokket var det mye trøk der og det virket som den startet etter dette.

men nå er den helt død og vil ikke starte.

1. Den tenner og alt virker greit. hva annet enn bensinpumpe, relee kan det være?
2. hvor sitter pumpa og relee? hvor kommer jeg til det lettest?
3. skal bensinpumpa starte kun på tenning? kommer ingen bensin ut når jeg har på tenninga. eller har den sperre så jeg må starte/åpne luftspjeld også? (hørte noen biler var sperre på dette så den skulle stoppe ved f.eks kollisjon)
4. annet ?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du kan tvangsstarte bensinpumpa fra diagnoseboksen
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Ja, fant endelig litt info på forumet på miata.net.

bare å finne ut hvem at de i diagnose boksen som er bensinpumpa.. men har vel haynes boka her ett sted.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Helt riktig at bensinpumpe ikke vil gå ved tenning på. Den vil kutte fordi den ikke får signal fra Luftmengdemåleren din.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Finni ut en del mer nå. Vi prøvde å starte bensinpumpa ved å ha på tenninga og koble i diagnoseboksen.. spytta som bare det.
sjekka tenning/gnist. alt ok... testa luft... spjellet åpner seg.

sjekker så feilkoden som er G verdi eller noe slikt. står bare sjekk cas sensor.. nullstiller den og da får vi feilkode 17 som i følge diagnose"manualen" min er oxygensensor, men ifølge haynes er noe feedback system av noe slag. (har ikke boka her)

den varierte altså og alle var fra forskjellige sensorer på baksiden av toppen. Sjekket rundt der etter dårlige kontakter og jord. fant ingen ting.
MEN neste gang vi starta gikk den som bare det...

så ser ut som det var dårlig kontakt eller jording, men dessverre aner jeg ikke hvor.. blir nok bare å kjøre sånn som den er nå og om den stopper en gang til, sjekker jeg en og en ledning mellom hver gang jeg prøver å starte for å se hvilken spesifikk det er.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Fred93LE wrote:Finni ut en del mer nå. Vi prøvde å starte bensinpumpa ved å ha på tenninga og koble i diagnoseboksen.. spytta som bare det.
sjekka tenning/gnist. alt ok... testa luft... spjellet åpner seg.

sjekker så feilkoden som er G verdi eller noe slikt. står bare sjekk cas sensor.. nullstiller den og da får vi feilkode 17 som i følge diagnose"manualen" min er oxygensensor, men ifølge haynes er noe feedback system av noe slag. (har ikke boka her)

den varierte altså og alle var fra forskjellige sensorer på baksiden av toppen. Sjekket rundt der etter dårlige kontakter og jord. fant ingen ting.
MEN neste gang vi starta gikk den som bare det...

så ser ut som det var dårlig kontakt eller jording, men dessverre aner jeg ikke hvor.. blir nok bare å kjøre sånn som den er nå og om den stopper en gang til, sjekker jeg en og en ledning mellom hver gang jeg prøver å starte for å se hvilken spesifikk det er.
Nå vet jeg ikke om det bare var ett uttrykk, at pumpa spytta som bare det. Men det skal være en ganske jevn stråle, hvis du prøver å fylle opp en flaske eller lignende. Og så er det viktig å sjekke at du har riktig bensintrykk.
Nå er det noen år siden jeg jobba med Mazda, men på VAG produkter så kan man få feilkode på cas hvis motoren ikke går når man kjører diagnose.

Og du sa vel at du måtte kjøre en stund før den stoppa, det kan hende at bensinpumpa går varm etter litt kjøring, og så skjærer seg.

Hvis du mistenker dårlig jording, så ha et voltmeter og en kompis i bilen hele tiden :wink:
Når bilen stopper, så er det bare å måle spenningsfallet fra bakkant på toppen, i nærheten av sensorene og til chassiset mens du prøver å starte. Ev prøve å finne ut hvor sensorene er jordet. Kan være at de går tilbake til boksen. På NA 1,8 så sitter det ett knippe jordingsledninger bak på motoren mener jeg å huske, men nå solgte jeg motoren i går, og så husker jeg ikke hvilken side. Mener det var en 4-5 ledninger hvertfall. Mål også fra batteriet og til chassiset.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Pumpa har jevn stråle.. så bare et utrykk ja :-)

den starta ikke i lenger tid så ikke bare når den går varm.
sto lenge nå sist.

var nok dårlig kobling eller jordingsfeil. den jordings"klasen" du snakker om er på venstre side bak på toppen.. rundt der jeg rørte når det plutselig funka..

har leid en polakk (no offense) til å sitte i bilen de neste 14 dagene med voltmeter :lol:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Prøv å skru ut festeskruen til "klasen", og rengjør der. Både godset og kabelskoene. Kan hende du ikke opplever dette igjen, da.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

cartman wrote:Prøv å skru ut festeskruen til "klasen", og rengjør der. Både godset og kabelskoene. Kan hende du ikke opplever dette igjen, da.
Den er så ren som den kan få blitt... motor har akkurat vært ute (gått noen uker etterpå)

men skal se over senere
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Kri(ma)z(da)
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 04 Jun 2009, 11:05
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by Kri(ma)z(da) »

Fred:
Funnet ut av problemet??

Får ikke startet selv. Gikk som ei kule i går. Skulle på jobb i dag, startet på første så døde den med en gang.... Hatt ute bensin pumpa å den går som den skal... Venter på en kompis til å kjinne mens jeg sjekker gnist...

Har du blitt noe klokere etter din feilsøking? Evt enkle tips å gi meg som er fort gjort å sjekke?

Ser dere snakker om diagnose boksen. Da må man vel ha sånn diagnose plugg m ledning, laptop etc etc?
x - Mazda Rx7 Fc -87'
x - Mazda 323 Lx -93'
Mazda 616 -76'
Mazda Mx-5 -99' 10th...
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Tett bensinfilter?
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Kri(ma)z(da)
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 04 Jun 2009, 11:05
Location: Tønsberg
Status: Offline

Ikke tenning

Post by Kri(ma)z(da) »

Har nå funnet ut at det ikke er gnist på pluggene... Noen som har enkle vanlige årsaker til dette??

Sikringer evt hvilket?
Har nok strøm...
Nye plugger..

Anyone?
x - Mazda Rx7 Fc -87'
x - Mazda 323 Lx -93'
Mazda 616 -76'
Mazda Mx-5 -99' 10th...
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Ikke tenning

Post by nope-mx5 »

Kri(ma)z(da) wrote:Har nå funnet ut at det ikke er gnist på pluggene... Noen som har enkle vanlige årsaker til dette??

Sikringer evt hvilket?
Har nok strøm...
Nye plugger..

Anyone?
Sjekk coilpacken.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Kri(ma)z(da)
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 04 Jun 2009, 11:05
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by Kri(ma)z(da) »

OMG ROFL.. Er det ikke det data folk sier når det er noe som er håpløst latterlig....?!!

Jeg hadde nettopp mottat en ny nøkkelring og satte reserve nøkkelen på der. Å tok den nøkkelen når jeg skulle på jobb...

Denne var ikke kodet.... Trenger jeg å si mer?
x - Mazda Rx7 Fc -87'
x - Mazda 323 Lx -93'
Mazda 616 -76'
Mazda Mx-5 -99' 10th...
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

:lol: Godt du ikke hadde begynt å kjøpe deler da..
Hilsen Knekten
Post Reply