Ny Softtop

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Ny Softtop

Post by Rudolf »

Da har endelig Rudolf fått ny softtop.

17 år holdt den gamle svarte.
Den nye er fra Cabrioworld (Stayfast, No-zip og TAN).
Noen mener at denne fargekombinasjonen er helt på trynet.
Jeg synes den er fin (ble levert som en variant fra Mazda).

Erik

Image
Image
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

Post by Olern »

er dette med varmetråder i bak?
isåfall hvordan monterte du dette?
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Olern wrote:er dette med varmetråder i bak?
isåfall hvordan monterte du dette?
Hei !
Jepp, det er med varmetråder, men det har jeg ikke koblet til.
Det er ikke opplegg for det i bilen.
Jeg har hardtopp (uten varmetråder :shock: ) som jeg bruker om vinteren.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TrondH
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 10 May 2007, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Post by TrondH »

Hei Erik

Den ble kjempefin. Kult med noe annet enn svart topp. Synes det er flott at det finnes orginalbiler som ikke er helt "ihjelherpa" med modifikasjoner av ymse kaliber. Har selv en 91 som er helt orginal med kun 80.000 km bak seg.

Trond
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TrondH wrote:Hei Erik

Den ble kjempefin. Kult med noe annet enn svart topp. Synes det er flott at det finnes orginalbiler som ikke er helt "ihjelherpa" med modifikasjoner av ymse kaliber. Har selv en 91 som er helt orginal med kun 80.000 km bak seg.

Trond
Takk for det :)
Min har gått 114.000 km og jeg har stort sett montert "orginalt ekstrautstyr".
Det var et kompetent design-team som opprinnelig brukte flere år på å designe bilen.
Jeg synes heller ikke at alle modifikasjoner som blir gjort er like vellykket.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

eneste som mangler her spør du meg er orginal frontlippe og orginal bakfangerlippe
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Rudolf wrote:Det var et kompetent design-team som opprinnelig brukte flere år på å designe bilen.
Jeg synes heller ikke at alle modifikasjoner som blir gjort er like vellykket.
Erik
Nja.. er VELDIG enig i at VELDIG mange av de stylede Miata/MX-5'ene jeg ser her på forumet er langt fra like vellykkede... De begynner å bli mange "plastic fantastic" overstyla biler etterhvert.. men men.. smaken er jo delt...

Jeg er imidlertid IKKE enig i at fordi et kompetent design-team brukte flere år på å designe bilen, er det ikke rom for forbedringer.. For det første er bilen et kompromiss av 3 ulike team (Japan, Europa og USA) som lagde hvert sitt designforslag som var forholdsvis ulike.. Dessuten må en se bilen utifra den tiden den ble laget.. f.eks. Greit nok med vippelykter, MEN, når det etter en stund kom på markedet low-profile lykter brukte TIL OG MED Mazda japan sitt eget designteam disse når de lagde en speedster prototype av NA.

Videre har Mazda sitt eget designteam bytte eller justert på fronten på bilen gang på gang på gang.. Fra NA til NB, fra NB til NBfacelift, og fra NB til Mazdaspeed Miata'en, og videre fra den til NC.. Så jeg ser ikke noe problem med at designet som ble utviklet som et kompromiss tilbake på midten av 80 tallet kan godt la seg friske litt opp med små smakfulle justeringer som f.eks. lowprofile, og en diskre front.

Men et interessant tema er jo at dersom en ønsker å beholde bilen sin leeeeenge... vil de originale være de som blir ettertraktet og samlereksemplarer om.. la oss si 10-15-20 år...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HansT wrote: Jeg er imidlertid IKKE enig i at fordi et kompetent design-team brukte flere år på å designe bilen, er det ikke rom for forbedringer.. For det første er bilen et kompromiss av 3 ulike team (Japan, Europa og USA) som lagde hvert sitt designforslag som var forholdsvis ulike.. Dessuten må en se bilen utifra den tiden den ble laget.. f.eks. Greit nok med vippelykter, MEN, når det etter en stund kom på markedet low-profile lykter brukte TIL OG MED Mazda japan sitt eget designteam disse når de lagde en speedster prototype av NA.

Videre har Mazda sitt eget designteam bytte eller justert på fronten på bilen gang på gang på gang.. Fra NA til NB, fra NB til NBfacelift, og fra NB til Mazdaspeed Miata'en, og videre fra den til NC.. Så jeg ser ikke noe problem med at designet som ble utviklet som et kompromiss tilbake på midten av 80 tallet kan godt la seg friske litt opp med små smakfulle justeringer som f.eks. lowprofile, og en diskre front.
...
Ja, jeg er VELDIG enig med deg.

Noen åpenbare "arbeidsuhell" har jo Mazda hatt.
Et eksempel er jo det berømte tåkebaklyset på NA.

Det interressante er jo (som du sier) at Mazda selv har vurdert forandringer og forbedringer hele tiden.
Noen av disse har de lansert som "orginalt" ekstrautstyr og andre i "special editions".

DERFOR planlegger jeg noen modifikasjoner på bilen. Og derfor er det moro å eie en slik bil.
Men jeg ønsker fremdeles at den skal ligne på en MX-5 slik designerene tegnet den.

Image

Mvh Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg er da en av de som alltid har likt denne fargekomboen. Hvis man ønsker litt "classy" look så funker beige utmerket, synes nå jeg. Selv så feiget jeg ut med sort canvas da jeg byttet topp.

Lekkert baggasjebrett du har, forresten. Ser virkelig bra ut, men duger det til å frakte ting med?
Jeg vurderte den samme, men gikk for Classic Carrier da jeg bruker bilen en del på vintern og trenger plass til snowboardsene 8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hei.

Fin den bilen der ja.
Helt enig med deg ang. orginaldesign. Jeg har kun montert stag som senere var standard og orginale mudguards. Vippelyktene er halve sjarmen med bilen, syns jeg. Og jeg ser ikke engang at biler blir finere av hviteblinklys og slikt. Irriterer meg bare at vi må kjøre bilen med skilt foran. "Smilet" blir jo borte.... :(

Noen modifikasjoner er det vel rom for (felger, stereo evt luftfilter/eksos) i min verden, men for mye av det gode er ...vel... for mye av det gode. Jeg liker å tenke at denne bilen har jo noe mer klassisk og evt britisk over seg enn en Supra, MR2 og 200SX etc.

Mine 50 øre.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Post by Bocken »

Hei Erik
Jeg ser du har noen innlegg på forumet i ny og ne, men hvor blir du av in person? har ikke sett deg siden 1. nyttårsdag. Er du ikke klar over tordsagstreffene på Sjøflyhavna den 2. torsdag i hver mnd? Det vil bl.a. si i dag 9/8. kl 1900

hilsen Bocken
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bocken wrote:Hei Erik
Jeg ser du har noen innlegg på forumet i ny og ne, men hvor blir du av in person? har ikke sett deg siden 1. nyttårsdag. Er du ikke klar over tordsagstreffene på Sjøflyhavna den 2. torsdag i hver mnd? Det vil bl.a. si i dag 9/8. kl 1900

hilsen Bocken
Hipp og hei Bocken :D
Joda, jeg var på sjøflyhavna sist mnd. og kommer i dag.
Så det så det så ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Jeg er da en av de som alltid har likt denne fargekomboen. Hvis man ønsker litt "classy" look så funker beige utmerket, synes nå jeg. Selv så feiget jeg ut med sort canvas da jeg byttet topp.

Lekkert baggasjebrett du har, forresten. Ser virkelig bra ut, men duger det til å frakte ting med?
Jeg vurderte den samme, men gikk for Classic Carrier da jeg bruker bilen en del på vintern og trenger plass til snowboardsene 8)
Baggasjebrettet er orginalt Mazda-utstyr (men det vet du vel).
Usikker på hvor lett det er å få tak i "løst".
Fungerer helt fint, men egner seg best for noe som er mykt f.eks. en bag.
Har du tenkt på at det går veldig fint med begge deler.
Du kan fint montere på Classic Carrier selv om du har "mitt" brett under.

Jeg er forresten i ferd med å kopiere deg hemningsløst.
Har bestillt tofargede skinnseter og dørsider fra crazy-red.
Planlegger også windblocker fra NB som du jo har installert.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Ser du har fått deg den chrome dørlisten min og .
he he....kjør på, Rudolf!
8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Ser du har fått deg den chrome dørlisten min og .
he he....kjør på, Rudolf!
8)
Den var der faktisk da jeg kjøpte den.
Vistnok er det "orginalt" Mazda-utstyr.
Beskytter døra, er litt fin og litt "bling".
:?
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply