Til dere med oljetemp måler.
Moderator: Styremedlemmer
Til dere med oljetemp måler.
Før banekjøring med KARN i går på Rudskogen monterte jeg en oljetempmåler som har ligget i garasjen lenge. Sensoren ble montert via en greddy sandwich/spacer mellom oljefilteret.
Jeg så under montertingen at den orginale oljekjøleren på MSM var minst dobbelt så tykk som den på 1.8 NA. Mulig det er slik på andre 1.8 NB også.
Ved cruising lå den på ca. 100 grader når utetempen var rundt 20. På vei hjem fra Rudskogen på kvelden lå den litt over 90. Jeg kjørte ikke spes aktivt på vanlig vei men kan tenke meg det er vanskelig å få den noe høyere enn 110 og samtidig klare å holde seg på veien.
På bane steg den raskt opp til 120 grader og stabiliserte seg på 125.
Mon tro hva tempen var på den forrige bilen min Sikkert 140.
125 er helt klart for mye. I løpet av august kommer det 100 hester til så her må det vel gjøres noe. Har en kjøler liggende som passer perfekt bak høyre spreder ( som fjernes..) men må revurdere slangene fra Tess.
Men til saken.
Hvilke temperaturer er det dere andre har ved cruising, aktiv kjøring og evt. på bane ?
Jeg så under montertingen at den orginale oljekjøleren på MSM var minst dobbelt så tykk som den på 1.8 NA. Mulig det er slik på andre 1.8 NB også.
Ved cruising lå den på ca. 100 grader når utetempen var rundt 20. På vei hjem fra Rudskogen på kvelden lå den litt over 90. Jeg kjørte ikke spes aktivt på vanlig vei men kan tenke meg det er vanskelig å få den noe høyere enn 110 og samtidig klare å holde seg på veien.
På bane steg den raskt opp til 120 grader og stabiliserte seg på 125.
Mon tro hva tempen var på den forrige bilen min Sikkert 140.
125 er helt klart for mye. I løpet av august kommer det 100 hester til så her må det vel gjøres noe. Har en kjøler liggende som passer perfekt bak høyre spreder ( som fjernes..) men må revurdere slangene fra Tess.
Men til saken.
Hvilke temperaturer er det dere andre har ved cruising, aktiv kjøring og evt. på bane ?
Jeg har en AutoGauge sak fra Torshov. Ikke akkurat håndlaget sveitsisk urmakerkunst for å si det slik.
Hvis det ikke går over 110 er vel det greit med syntetisk olje. Mobil1 og lignende skal tåle temp helt opp i 130 men da brytes oljen ned raskt. Det ideelle er vel mellom 80 og 100 grader. Mulig mer for syntetisk.
Hvis det ikke går over 110 er vel det greit med syntetisk olje. Mobil1 og lignende skal tåle temp helt opp i 130 men da brytes oljen ned raskt. Det ideelle er vel mellom 80 og 100 grader. Mulig mer for syntetisk.
-
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
var sjelden over 100 grader med gamle bilen min selv ved mye bakker og svingete veier med aktiv kjøring
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Samme på min... Eneste gangen jeg har sett oljetemp opp imot 120-130 var da jeg hentet bilen og lå på Autobahn i 150-200 i timesvis.glaibilenmin wrote:var sjelden over 100 grader med gamle bilen min selv ved mye bakker og svingete veier med aktiv kjøring
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Litt sånn på sidelinjen; vil ikke plassering av sensor ha litt å si for temp? Stian, du har jo din i bunnpluggen i bunnpannen, mens noen har den ved olje filter? er jo ikke ulogisk at det er temp forskjell i de to stedene.. bunnpannen er jo skjeldent like varm som toppen.. hmm
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Godt poeng Ole. Men tviler på at plasseringen sånn sett skal ha fryktelig mye å si. Derimot tipper jeg det er større variasjon på kvaliteten til de ulike temperatur følerne. Min er en VDO sak.Ole wrote:Litt sånn på sidelinjen; vil ikke plassering av sensor ha litt å si for temp? Stian, du har jo din i bunnpluggen i bunnpannen, mens noen har den ved olje filter? er jo ikke ulogisk at det er temp forskjell i de to stedene.. bunnpannen er jo skjeldent like varm som toppen.. hmm
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Fikk montert oljekjøler i dag og det ser ut til å fungere som forventet. Hadde et drag opp bakken fra Olavsgård og helt til avkjøringen mot østre aker. Da steg tempen fra 90 til 95 grader i stedet for over 110 som det var før. Dette er tempen før oljen går inn i kjøleren.
Det blir spennende å se hva tempen blir på bane. Hvis den ikke overstiger 110 er jeg fornøyd.
Kan poste noen bilder av installasjonen om noen lurer.
Det blir spennende å se hva tempen blir på bane. Hvis den ikke overstiger 110 er jeg fornøyd.
Kan poste noen bilder av installasjonen om noen lurer.