e85

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

e85

Post by edw »

er det noen her som har noen erfaringer med e85? dette ser jo ut til å bli vanligere å vanligere, jeg har tenkt litt på dette de siste dagene, å det hadde hvert litt artig å prøvd dette....
i første omgang (må man jo lage/få laget) et nytt map, men hvordan invirkning har dette på f.eks gummislanger osv. (vet at om man skal kjøre på sånn racing bensin bør man bytte slanger, da denne bensinen spiser opp gamle slanger) gjelder dette e85 også?
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hmm leste litt på statoil sine hjemmesider:

Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger.

tviler på at metallet og malingsoverflaten er anneledes på fabrikksbygde etanolbiler, men hva gjør alle gutta i f.eks sverige som kjører på etanol (på bensinbiler)? Pakker om motor å bytter slanger titt og ofte kanskje?
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har planer om E85 når det dukker opp en pumpe i nærheten av Rudskogen.
Med E85 må man kjøre A/F på nærmere 9.5/1 i stedet for 12/1 med bensin på turbobiler. Det går ca. 30% mer drivstoff og da går det unna med en blodtrimma overladet MX5 med 50l tank. Umulig å kjøre Oslo-Rudskogen-Bankekjøring-Oslo på en tank da.

I følge en tråd på bilforumet.net er det en del folk som fyller over 50% E85 på audi og påståer at det "går helt bra". Problemet med E85 er at det kjøler utrolig bra slik at man ikke nødvendigvis får tenningsbank på vanlig bensin A/F men ringland og resten av tenningskammer får utrolig juling. Det er til og med folk som har fylt på E85 uten å gjøre en pøkk.
Et annet problem er at noen orginale bensinpumper er avhengig av smøringen som vanlig bensin gir. Når man bruker E85 gir de mindre trykk og kan i værste fall kjile/skjære seg.
Ellers er jo E85 en gave for husmortrimmere. Racefuel på 104+ oktan som koster 9.50 pr. liter i stedet for 20-30ish.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

man kan jo løse problemet med e85 sin foreløpige tilgjenglighet med et par jerrykanner kanskje.... (blir muligens veldig mange jerrykanner) evnt en pc med to map....

det jeg er mere redd for er dette med pakninger og slanger, å tydligvis bensinpumpa.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Hvordan er blokka på motoren lagd egentlig? Er det sylinderforinger? eller eventuelt nok gods til å få borre opp å sette inn sylinderforinger? Vil i såfall ta vekk faren for at blokka går åt skogen etter lengre tids kjøring på e85.. Er det mulig å få behandlet toppen med etellerannet for å få den til å tåle spriten bedre? Pakninger, slanger og pumper bør jo være mulig å hente fra fabrikkslagde flexifuel-biler..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Post Reply