Motortemperatur øker over 160km/t
Moderator: Styremedlemmer
Motortemperatur øker over 160km/t
Har byttet motor, og de første dagene gikk den varm noen ganger i normale hastigheter uten grunn og brukte et par liter kjølevæske. Etter dette har den stabilisert seg og er normal mhs til temp, unntatt når jeg kjører i høye hastigheter.
I 160km/t+ går tempen over 50%, og med engang jeg sakker ned til 120 går tempen tilbake til normal.
Hadde ikke det problemet før motorbyttet, så det utelukker skiltet også.
Radiatoren er også ok. Noen innspill?
I 160km/t+ går tempen over 50%, og med engang jeg sakker ned til 120 går tempen tilbake til normal.
Hadde ikke det problemet før motorbyttet, så det utelukker skiltet også.
Radiatoren er også ok. Noen innspill?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Motortemperatur øker over 160km/t
Kanskje du bare skulle "sakke ned" til 120 og holde deg der ?Kjakan wrote:Noen innspill?
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Byttet fra original 1.8 til en annen original 1.8..arildh wrote:Jeg hadde samme problemet med skiltet i haikjeften så hvis det ligger og sperrer for luftstrømmen kan du teste en tur uten.
Jeg skal ta av skiltet og teste en tur senere i dag,¨så får man sjå. Men som sagt, den ble ikke varm på den forrige motoren.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Har du peiling hvor mange grader det dreier seg om? er det 2 eller 20 grader i differanse fra 120 til 160?
Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.
Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?
Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.
Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?
Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.cartman wrote:Har du peiling hvor mange grader det dreier seg om? er det 2 eller 20 grader i differanse fra 120 til 160?
Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.
Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?
Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
Det kan være dårlig lufting av systemet ja siden problemet har roet seg.
Var ingen synlige lekkasjer...Vannpumpen er relativt ny, så er ikke den.
Tviler litt på termostaten, da hadde vel motoren gått varm når jeg sto i kø o.l...Den har dog ikke gått varm de siste dagene i høye hastigheter, så jeg håper problemet er over. Nå er eneste problem tikking på kald motor om morgenen, selv med ny olje. Gøy med mazda ja.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Hva slags olje bruker du, merke/type/viskositet?Kjakan wrote:Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.
Det kan være dårlig lufting av systemet ja siden problemet har roet seg.
Var ingen synlige lekkasjer...Vannpumpen er relativt ny, så er ikke den.
Tviler litt på termostaten, da hadde vel motoren gått varm når jeg sto i kø o.l...Den har dog ikke gått varm de siste dagene i høye hastigheter, så jeg håper problemet er over. Nå er eneste problem tikking på kald motor om morgenen, selv med ny olje. Gøy med mazda ja.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
bytt olje... gamle bilen tikket med biltema olje og sluttet med dette da eg bytta til valvoline
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Nå er nødvendigvis ikke oljen du bruker i dag problemet, men tidligere brukt olje. Hvis det har blitt endel avleiringer tidligere, kan disse spille inn.Kjakan wrote:Bruker delsyntetisk 10-40 fra Biltema. Gått 2k...
Har brukt det i alle år på en sprekere Toyota uten problemer...
Det jeg ville prøvd, var å ta en innvendig rens av motoren. Meca eller andre tilbehørsbutikker selger renseprodukter, hvis du har en butikk i nærheten. Følg bruksanvisningen nøye.
Så bytter du olje og filter etterpå.
Biltema oljen har en API SL/CF klassifisering, som gjør at den er "godkjent" for Bensin biler produsert før 2004. Men jeg er usikker på kvaliteten, selv kjører jeg på Mobil 1, siden vi har det på jobben.
Selv har jeg ikke problemer med tikking, men min -99 modell har BP-4W motoren, som ikke har hydrauliske løftere.
IHT oljekatalogen på jobb, så skal BP motoren ha følgende olje etter temperaturforhold:
Under 0'C - SAE 5W-30
Fra -25 til +30 'C SAE 10W-30
Over -25'C SAE 10W-40 og 10W-50
Over -10'C SAE 20W-40 og 20W-50
-94 modellen har API SG som minstekrav.
Så da er det bare å velge temperatur område...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544