Grunnen til at eg har veltebøyle...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Grunnen til at eg har veltebøyle...

Post by Andrew »

If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Skal veldig spesiell situasjon til for å flippe bilen vår så lenge man kjører fornuftig, sikkert større sjangs for en front mot front, da hjelper ikke bøyla, så jeg ser på det som en overdrevet myte med hele flippinga.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Alt som skal til er at man får sleng og drar bittelitt sidelengs av veien. Er ikke store grøfta eller ujevnheter som skal til for at bilen velter.

Kun fantasien som setter grensene...

Edit: Men MX-5en er en av de bedre i så måte, pga lavt tyngdepunkt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Mer det at man treffer autovernet sin begynnelse eller noe sånt og får kraftig slag under den ene siden, man må nok temmelig sidelengs før den velter, pga. tyngdepunktet som du sier. Statistikken viste vel også at de sjelden velta i forhold til andre.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Tåpelig diskusjon. Skjønner ikke at noen av dere i det hele tatt har kjøpt mx-5/miata når dere sitter å tenker på dette.... Bilene er ikke spesielt bra i front mot front kollisjon heller, GLEM DET !... eller kjøp dere en stor Volvo...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er ikke en tåpelig diskusjon. Man vil få vondt i trynet om man ruller i en MX5. Veltebøyle hjelper så absolutt for rulling og det er slike bilder som gjør at jeg går til anskaffelse av en.
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

HansT wrote:kjøp dere en stor Volvo...
Volvo?!?!?!?

Har du sett denne:
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Myten om at gamle, store Volvoer er sikre, er herved avlivet!
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 118
Joined: 03 Sep 2007, 15:49
Location: Jessheim
Contact:
Status: Offline

Post by Niiniel »

Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
1991 MX-5 BRG, skinninteriør, hardtop - Solgt!
Proud member of GirlsGoFast.
Car goes "psssht"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Niiniel wrote:Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
Jepp stiver jo av den også. men denne har du vel bare om vinteren,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Niiniel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 118
Joined: 03 Sep 2007, 15:49
Location: Jessheim
Contact:
Status: Offline

Post by Niiniel »

StianOppistov wrote:
Niiniel wrote:Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
Jepp stiver jo av den også. men denne har du vel bare om vinteren,, :lol:
Klart, men jeg har enda ikke kjørt uten så vet ikke hvordan det er :?
1991 MX-5 BRG, skinninteriør, hardtop - Solgt!
Proud member of GirlsGoFast.
Car goes "psssht"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Hardtoppen er av glassfiber, og vil sannsynligvis gå i stykker og (delvis) forlate bilen etter første runden.

Hvis man la bilen forsiktig opp/ned på bakken så vil den nok sprekke. 1000 kg som triller i 60+ (behøver ikke så mye fart heller) blir noe helt annet.

Synsing fra min side dog...

Ramma rundt frontruta er sertifisert til å tåle bilens vekt hvis den legges opp ned på bakken. Slippes bilen ned på bakken fra en halv meter antar jeg at den gir etter.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Hmm traff vist et felles tema her... :shock:
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Volvo ble bare brukt for å sette ting på spissen, og jeg kan ikke huske jeg skrev gammel...? Det neste blir vel at noen "Mx5 evangelister" :D her på forumet påstår at akkurat DERES Mx5/Miata fra begynnelsen på 90-tallet er mye tryggere å kolidere med enn en Volvo V70 eller XC90..

Poenget er at hvis en absolutt skal kjøpe seg en sikker bil, så har en bommet rimelig mye hvis en kjøper seg en MX5-Miata. En åpen liten 2 seters cabriolet vil uansett ikke være spesielt "trygg" hvis uhellet er ute sammenlignet med en større "vanlig" bil, SELV om en har veltebøyle... Det neste blir vel kufanger i fronten.. halloo.. en kan jo aldri vite.. plutselig er det en elg i veien...

Hadde jeg kjørt mye på bane hadde jeg nok kanskje vurdert en veltebøye, men jeg orker ikke tanken på å "ødelegge" det pene ÅPNE utseende på bilen med en veltebøyle. Det er jo bare å se hvor "flott" PT Cruiser cab'en ble... :D :D :D :D :D :D :D :D

Image
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontant ;) Dermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

er litt enig med alle her, men å si at veltebøyle er unødvendig fordi bilen ligger så godt på veien,
eller fordi bilen ikke er sikker i seg selv likevel ...blir feil

vil man ikke ha så vil man ikke, de som vil kan skaffe seg en grunnet looks eller sikkerhet (evt. begge deler)

behovet kan helt klart være der, det er jo ikke noe å diskutere!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply