Grunnen til at eg har veltebøyle...
Moderator: Styremedlemmer
Grunnen til at eg har veltebøyle...
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Volvo?!?!?!?HansT wrote:kjøp dere en stor Volvo...
Har du sett denne:
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Myten om at gamle, store Volvoer er sikre, er herved avlivet!
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Klart, men jeg har enda ikke kjørt uten så vet ikke hvordan det erStianOppistov wrote:Jepp stiver jo av den også. men denne har du vel bare om vinteren,,Niiniel wrote:Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
1991 MX-5 BRG, skinninteriør, hardtop - Solgt!
Proud member of GirlsGoFast.
Car goes "psssht"
Proud member of GirlsGoFast.
Car goes "psssht"
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3034
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Hardtoppen er av glassfiber, og vil sannsynligvis gå i stykker og (delvis) forlate bilen etter første runden.
Hvis man la bilen forsiktig opp/ned på bakken så vil den nok sprekke. 1000 kg som triller i 60+ (behøver ikke så mye fart heller) blir noe helt annet.
Synsing fra min side dog...
Ramma rundt frontruta er sertifisert til å tåle bilens vekt hvis den legges opp ned på bakken. Slippes bilen ned på bakken fra en halv meter antar jeg at den gir etter.
Hvis man la bilen forsiktig opp/ned på bakken så vil den nok sprekke. 1000 kg som triller i 60+ (behøver ikke så mye fart heller) blir noe helt annet.
Synsing fra min side dog...
Ramma rundt frontruta er sertifisert til å tåle bilens vekt hvis den legges opp ned på bakken. Slippes bilen ned på bakken fra en halv meter antar jeg at den gir etter.
Volvo ble bare brukt for å sette ting på spissen, og jeg kan ikke huske jeg skrev gammel...? Det neste blir vel at noen "Mx5 evangelister" her på forumet påstår at akkurat DERES Mx5/Miata fra begynnelsen på 90-tallet er mye tryggere å kolidere med enn en Volvo V70 eller XC90..
Poenget er at hvis en absolutt skal kjøpe seg en sikker bil, så har en bommet rimelig mye hvis en kjøper seg en MX5-Miata. En åpen liten 2 seters cabriolet vil uansett ikke være spesielt "trygg" hvis uhellet er ute sammenlignet med en større "vanlig" bil, SELV om en har veltebøyle... Det neste blir vel kufanger i fronten.. halloo.. en kan jo aldri vite.. plutselig er det en elg i veien...
Hadde jeg kjørt mye på bane hadde jeg nok kanskje vurdert en veltebøye, men jeg orker ikke tanken på å "ødelegge" det pene ÅPNE utseende på bilen med en veltebøyle. Det er jo bare å se hvor "flott" PT Cruiser cab'en ble...
Poenget er at hvis en absolutt skal kjøpe seg en sikker bil, så har en bommet rimelig mye hvis en kjøper seg en MX5-Miata. En åpen liten 2 seters cabriolet vil uansett ikke være spesielt "trygg" hvis uhellet er ute sammenlignet med en større "vanlig" bil, SELV om en har veltebøyle... Det neste blir vel kufanger i fronten.. halloo.. en kan jo aldri vite.. plutselig er det en elg i veien...
Hadde jeg kjørt mye på bane hadde jeg nok kanskje vurdert en veltebøye, men jeg orker ikke tanken på å "ødelegge" det pene ÅPNE utseende på bilen med en veltebøyle. Det er jo bare å se hvor "flott" PT Cruiser cab'en ble...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
er litt enig med alle her, men å si at veltebøyle er unødvendig fordi bilen ligger så godt på veien,
eller fordi bilen ikke er sikker i seg selv likevel ...blir feil
vil man ikke ha så vil man ikke, de som vil kan skaffe seg en grunnet looks eller sikkerhet (evt. begge deler)
behovet kan helt klart være der, det er jo ikke noe å diskutere!
eller fordi bilen ikke er sikker i seg selv likevel ...blir feil
vil man ikke ha så vil man ikke, de som vil kan skaffe seg en grunnet looks eller sikkerhet (evt. begge deler)
behovet kan helt klart være der, det er jo ikke noe å diskutere!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata