Ombyggings spørsmål.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Ombyggings spørsmål.

Post by anton.g »

Hei
Lurer på å sette inn 1.8 l i en 1990 Miata.
Og det jeg lurer på er hva som passer sammen, og hva som trenger
mods/ombygginger.

Har som sagt en 1990 modell.
Har på utkikken, en 1994, og en 1995 mod. begge med 1.8l, som mulige donorbiler.

1. Passer 1.8, direkte på 1.6 girboks ? Ca.pris for grei motor, som trenger kun service, regrem skifte.

2. Girboks 1.8, hvis jeg må ha det, ca. pris, og hva kan jeg eventuelt få igjen for min 1.6 girboks.

3. Diff 1.8, går den sammen med resten av drivlinje fra 1.6, eller må en bruke hele drivlinje fra 1.8. Regner med at alle innfestninger passer både for motor og drivverk.

4. Bremser ? Er de kraftigere på 1.8 ? Den ene donorbilen har ABS, vil det øke verdi på bilen hvis det overflyttes samtidig.
Eller holder det med å flytte over skiver/calipere.
Eller er det originale godt nok med moderat trimming ?

5. Fjærbein/støtdempere må de overflyttes, eller går det greit å bruke de originale, til jeg får råd til senkesett .

Selvsagt er det flere ting jeg bør tenke på, så jeg er takknemlig for tips.
Både med henhold til bygging og tips til hvor jeg kan få tak i de deler jeg trenger.
Hvis du har noe jeg trenger, send med gjerne PM eller skriv det her på forumsidene.

:!: Da jeg er ganske aktiv på andre forumsider også, og har andre vinterprosjekter, svarer jeg kun på tilbud/deler med prisantydning. :!:

Har tenkt å bruke mest tid i garasjen., og ikke foran PC`n. :wink:

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Det fleste passer om hverandre, det som er bra med mazda, bremsene er litt større på 1,8 ja. motor passer rett på kassa, diffen og drivverk passer over hverandre ja, men må da bruke alt, kan ikkje bare bruke feks diffen, men må også bruke akslingene som hører til. Om det øker verdien er vel opp til kjøper senere, har ofte funnet ut at faktisk bilen detter i pris når den er moddet.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Takk for svar Stian, synd motoren din ble for dyr i frakt.

Med akslinger, mener du da også drivaksel fra girboks til diff ?

Med andre ord, like greit å gå for komplett 1.8 drivlinje da.

Med Miata`n med litt mer enn originalhester, så går det å begynne å tenke på litt banekjøring.
Vinteren er lang, så oppgradert understell i tillegg da, så kan det bli en skikkelig moro, og ikke alt for dyr bil.

Så får Porsche`n være til kosekjøring foreløbig.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Må bytte alle akslingene ja, men var en grei jobb, gjorde det selv på min her hjemme, men eg har åpen diff da, men den spinner greit på begge, så det funker faktisk med åpen også. Med 1,8 diff så slipper man å vera bekymret for havari,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Kikket litt på noen bøker og nettsteder når det gjelder motorbytte.

1. Kan ikke bruke coil fra 1.8, men 1.6 ?

2. Adaptor mellom throttle body og manifold, innsugs sida.

3. ECU fra 1.6, ellers må en bygge om el.anlegg ?

4. "The neck"( Termostathus ? ) fra en 1.6, pga en xtra sensor som sitter
på den og at uttak vender forskjellige veier fra 1.8 ?

5. Olje kjøler ?

6. ISC plassert anderledes ?

7. CAS plassert, slik at kabel ikke er lang nok. (Strekker lenger kabel)

Har jo holdt på med bil i mange år, og vet at ved oppgraderinger passer ingen ting 100 %, med en gang.
Er det flere ting jeg behøver av deler ?
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

skal du montere 1,8 i en 1,6 så har flyin ett fint lite sett som har alt du trenger
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

glaibilenmin wrote:skal du montere 1,8 i en 1,6 så har flyin ett fint lite sett som har alt du trenger
Joda, satt akkurat og så på settet nå, ikke ille pris heller, $ 189.-
:D
Regner det er flere som har handlet med dem.

Er det OK ventetid på deler ?

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Post Reply