Sommerdekk nok en gang

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Sommerdekk nok en gang

Post by EspenAndre »

Har idag Hankook sine Ventus K102 som jeg har vært kjempefornøyd med, men disse er klare for utskifting..

Ville ha noe lignende og fikk tilbud om Uniroyal Rainsport 1 til 1050,- pr.dekk med montering/bal.

et annet sted fikk jeg HERCULES G5000Z 87W 300AA til 4000,- totalt

begge er 205/45 - 16

noen som har meninger ..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Ikke spesielt vanskelig, spør du meg. Kjøp Uniroyal så får du et greit dekk.

Hercules kjenner jeg ikke til, men høres ut som noe amerikansk piss som er ubrukelig på tørt føre, og livsfarlig når det er vått. Hadde ikke kjøpt de om de kosta halvparten engang......
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

John_91BRG wrote:Ikke spesielt vanskelig, spør du meg. Kjøp Uniroyal så får du et greit dekk.

Hercules kjenner jeg ikke til, men høres ut som noe amerikansk piss som er ubrukelig på tørt føre, og livsfarlig når det er vått. Hadde ikke kjøpt de om de kosta halvparten engang......
kan stemme det.. de importerer amcar bildeler de med hercules.. :-)

men er Uniroyal RainSport bare greit eller..? hva med prisen? ..noen som har peiling?

Bilde..: http://home.broadpark.no/~eknutsen/RainSport1.jpg
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

hvis du kjører bilen som en sportsbil slik som jeg gjør så ville jeg lagt ned endel kroner i dekk. Dekkene er den beste investeringen du gjør i bilen i forhold til veigrep. En tips er å dra til shariff. Han er rå på pris. Ellers så kan du gjøre som meg å si til dekkforhandleren din at han må matche prisen til shariff!
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Pacmania wrote:hvis du kjører bilen som en sportsbil slik som jeg gjør så ville jeg lagt ned endel kroner i dekk. Dekkene er den beste investeringen du gjør i bilen i forhold til veigrep. En tips er å dra til shariff. Han er rå på pris. Ellers så kan du gjøre som meg å si til dekkforhandleren din at han må matche prisen til shariff!
Og hvis jeg bruker de ekstra pengene det ville kostet å reise fra Bergen til shariff, på å kjøpe dekk i Bergen... hva bør jeg kjøpe da?

Som sagt har jeg vært meget fornøyd med Ventus K102 dekkene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

For oss som bor ytterst på Vestlandet er det ikke "bare" å stikke innom Sharif....


Uniroyal er ikke helt i tetklassen, men det er et bedre dekk enn Hankook.
Prisen høres grei ut, regner ikke med det er Dekkmann som selger Uniroyal til 1050,- /stk i alle fall.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

EspenSort92 wrote:
Pacmania wrote:hvis du kjører bilen som en sportsbil slik som jeg gjør så ville jeg lagt ned endel kroner i dekk. Dekkene er den beste investeringen du gjør i bilen i forhold til veigrep. En tips er å dra til shariff. Han er rå på pris. Ellers så kan du gjøre som meg å si til dekkforhandleren din at han må matche prisen til shariff!
Og hvis jeg bruker de ekstra pengene det ville kostet å reise fra Bergen til shariff, på å kjøpe dekk i Bergen... hva bør jeg kjøpe da?

Som sagt har jeg vært meget fornøyd med Ventus K102 dekkene..
spørs hva du skal bruke det til.. hvis du skal bruke den som en fullblodsportsbil og ikke bryr deg om pris så kan du selvfølgelig gå for gategodkjente R dekk (gateslicks) men det koster jo litt.. står tilbud på www.gatebil.no på noen bridgestone gateslicks
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Hei Espen - enig med etpar andre kommentarer her - dekkene er noe av det viktigste på bilen - det nytter ikke om alt annet stemmer hvis ikke dekkene holder mål. Jeg har også ekstremt dårlig erfaring med amerikanske dekk - riktignok på en annen type bil, men det var helt ubrukelig.

Uniroyal Rainsport er sikkert ikke noe dårlig valg (har tidligere vært "Bergenser" i 15 år - Rainsport høres riktig ut for landsdelen!). Prisen var også bra, 205/45x16 koster normalt mer enn det. Ellers er som også nevnt Sharifs ekstremt billige - nesten så det er verd turen fra Bergen. Jeg fikk nettopp tilbud fra Sharifs på Toyo Proxes T1S 205/45x16 til kr. 795.- pr dekk. De anbefales bl.annet av Flyin' Miata og originalmonteres på flere TVR modeller, da bør det være godt nok for de fleste. Men - det viktigste er nok å ikke bare gå for det billigste når bilen ellers er påkostet og oppgradert på andre punkter! Lykke til - gi en tilbakemelding når valget er gjort. Mvh Frode
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Pacmania wrote: spørs hva du skal bruke det til.. hvis du skal bruke den som en fullblodsportsbil og ikke bryr deg om pris så kan du selvfølgelig gå for gategodkjente R dekk (gateslicks) men det koster jo litt.. står tilbud på www.gatebil.no på noen bridgestone gateslicks
Det var jo dobbel pris... ønsker å ha dekk som er gode på vått og tørt og ikke kviner i hver sving.. jeg som de fleste mx-eiere liker også å kjøre fort i svingene... :-D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

EspenSort92 wrote:
Pacmania wrote: spørs hva du skal bruke det til.. hvis du skal bruke den som en fullblodsportsbil og ikke bryr deg om pris så kan du selvfølgelig gå for gategodkjente R dekk (gateslicks) men det koster jo litt.. står tilbud på www.gatebil.no på noen bridgestone gateslicks
Det var jo dobbel pris... ønsker å ha dekk som er gode på vått og tørt og ikke kviner i hver sving.. jeg som de fleste mx-eiere liker også å kjøre fort i svingene... :-D
dobbel pris == dobbel prestanda.. gateslicks er ikke no særlig i regnevær. men det funker utrolig godt på tørt føre..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Sebring wrote:8) Ellers er som også nevnt Sharifs ekstremt billige - nesten så det er verd turen fra Bergen. Jeg fikk nettopp tilbud fra Sharifs på Toyo Proxes T1S 205/45x16 til kr. 795.- pr dekk. De anbefales bl.annet av Flyin' Miata og originalmonteres på flere TVR modeller, da bør det være godt nok for de fleste.
Jeg kjører også på Toyo Proxes T1S 215/40-16 og er meget fornøyd både på tørt og vått. De sporer faktisk mye mindre enn mine gamle 205/45-16 dekk. At de også har et rått design på mønsteret gjør liksom ingenting.

Bor også på Vestlandet, men kommer sikkert til å handle hos Sharif neste gang. Han driver parallell import, og hovedimportørene av de ulike dekkene i Norge er dritsure på han. De har bl.a. prøvd å få han med på et pris-samarbeid. Den saken ligger nå hos Politiet. Han skulle denne måneden starte sin web-side, og har gjort en avtale med DHL for leverering, og satser på å kunne lever dekk og felger til HELE Norge for samme prisen som han tar hos seg på Skedsmokorset.

Les bl.a. her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/10/393027.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

Har selv kjørt på toyo proxes på en saab 900, og var storfornøyd med dekkene. regner med at de vil være like bra på en mx5 så når jeg skal kjøpe meg nye dekk igjen er jeg ikke i tvil om hvilket dekk det blir.
det skal hvertfall mye til før jeg velger noe annet enn toyo proxes.
så her mener jeg det bare er å løpe til forhandler og skaffe seg nye dekk.
usikker på hva butikker som selger de dekkene i bergens området, men mener de som ligger i kanalveien har disse dekkene.

du får uansett ha lykke til med dekkvalget
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Toyo Proxes

Post by Oas »

Sebring wrote:8)
Jeg fikk nettopp tilbud fra Sharifs på Toyo Proxes T1S 205/45x16 til kr. 795.- pr dekk. De anbefales bl.annet av Flyin' Miata og originalmonteres på flere TVR modeller, da bør det være godt nok for de fleste. Men - det viktigste er nok å ikke bare gå for det billigste når bilen ellers er påkostet og oppgradert på andre punkter! Lykke til - gi en tilbakemelding når valget er gjort. Mvh Frode
Jeg har fått 995.- pr dekk for Toyo Proxes T1S 205/45x16 hos Sharif
Har du rabbat eller en spesial deal?
User avatar
THL
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 19 Feb 2004, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by THL »

Har også fått et tilbud på Goodyear F1 GD3, Dim. 205/45-16 til kr 995,- pr. stk. Hvordan høres dette tilbudet ut?
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Jeg slutter meg bare til anbefalingen til flere andre her, Toyo Proxes T1S er et supert dekk. Jeg kjøpte mine Proxes T1S 195/50/15 under en ferietur i europa i fjor sommer (akkurat tidsnok til vi skulle klatre oppover svingete veier i alpene med MX-5en). De dekken sitter herlig godt!
Jeg batalte 50 Euro pr dekk tor jeg.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Post Reply